۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴
کد خبر: ۲۶۷۱۴۴

پانزدهمین جلسه از سلسله کارگاه های مشاوره خانواده برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ پانزدهمین جلسه از سلسله کارگاه های مشاوره خانواده در سالن فجر فرهنگسرای انقلاب برگزار شد.
پانزدهمین جلسه از سلسله کارگاه های مشاوره خانواده برگزار شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ابوالقاسمی، کارشناس مذهبی پیش از ظهر امروز 24خردادماه در نشست کارگاه های مشاوره خانواده که در سالن فجر فرهنگسرای انقلاب برگزار شد گفت: اسلام، نخستین مکتبى است که زن را به عنوان مسأله مهم زندگى و متمّم حیات انسانى در مسائل اجتماعى و اخلاقى و قانونى خود جا داده است.


وی با اشاره به ضرورت نهاد خانواده افزود: نهاد خانواده و عوامل مؤثر در تربیت و استحکام آن از مباحثی است که در آموزه‌های دینی مورد توجه جدی قرار گرفته است. در متون دینی توصیه‌های اخلاقی و اعتقادی و عبادی زیادی وجود دارد که التزام به آنها سبب تقویت و تربیت و استحکام خانواده می‌شود، نویسنده در این نوشتار تلاش کرده است تا آموزه‌های یاد شده را مورد بررسی و تحلیل قرار دهد و هدف این پژوهش نیز دستیابی به این آموزه‌ها می‌باشد.


حجت الاسلام ابوالقاسمی تصریح کرد: در رابطه با عوامل تاثیرگذار در استحکام، تقویت و تربیت خانواده این سوال مطرح است که التزام به آموزه‌های اعتقادی و عبادی چه نقشی در تقویت بنیان‌های خانواده به ویژه در تربیت اخلاقی و معنوی آنان دارند. برای هر فرد مسلمان و معتقد روشن است که پرستش و ارتباط معنوی با خالق متعال، جوششی است از اعماق وجود انسان که شعاع نورش، زندگی و اجتماع را نورانی می‌کند و به زندگی معنا و مفهومی صحیح می‌دهد. خاستگاه پرستش فطرت پاک و بی‌آلایش و جوهره ذاتی و حقیقی انسان بوده که اگر به صورت صحیح راهبری شود.

 

وی با اشاره به نقش اعمال عبادی در تحکیم خانواده افزود: افزون بر تأثیر باورهای دینی و اعتقادات مذهبی بر تحکیم خانواده، اعمال عبادی که جنبه عملی و ذکری دارند نیز تأثیر فراوانی در تحکیم خانواده دارد. در این قسمت از بحث به نمونه‌هایی از اعمال عبادی و کارکرد آنها می‌پردازیم و در آخر هر بحث به نمونه‌هایی از تحقیقات تجربی و میدانی نیز اشاره‌ای خواهیم داشت.


این کارشناس مذهبی با اشاره به ضرورت اعتقادات در دوام خانواده افزود: اعتقادات، مهم‌ترین عامل ثبات و پایداری ازدواج است. گروهی از محققان رابطه بین رضایت‌مندی از ازدواج و استحکام خانواده را با مذهبی ‌بودن زن و شوهر مورد بررسی قرار دادند و به این نتیجه دست یافتند که مذهبی بودن در استحکام خانواده نقش مهم و مؤثری ایفا می‌کند.


وی با اشاره به رعایت و پایبندی به موازین شرعی افزود: زندگی ایده‌ال در عبودیت و بندگی خداوند است و عبودیت اطاعت کامل از امر و نهی و دستورات الهی و عمل کردن به آنها است که موفقیت در کسب زندگی ایده‌آل را در پی خواهد داشت.


حجت الاسلام ابوالقاسمی علت اصلی نبود آرامش در زندگی را عدم رعایت حق و حقوق متقابل دانست و با تاکید بر اهمیت یاد خدا در کاهش ناملایمات زندگی تصریح کرد: دور شدن برخی خانواده‌ها از ذکر و یاد خدا نیز سبب از بین رفتن آرامش و حقوق متقابل می‌شود.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: قرآن کریم و اهل‌بیت(ع) برای داشتن خانواده‌ای سالم زن و مرد را توصیه کرده که نسبت به یکدیگر نگرش مطلوب داشته باشند و هر کدام دیگری را امانت الهی بدانند./817/پ202/ب4

ارسال نظرات