۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۳:۰۸
کد خبر: ۲۶۹۴۲۸
حجت الاسلام پناهیان:

طبیعی دانستن مشکلات فرهنگی تفکری عوامانه است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با بیان این که وجود مشکلات فرهنگی و دینی برای جامعه‌ای مانند ایران طبیعی نیست، گفت: اگر یک مسؤول فرهنگی مشکلات فرهنگی را طبیعی بداند تفکری عوامانه دارد.
حجت الاسلام عليرضا پناهيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه در جلسه سخنرانی با موضوع «زندگی بهتر» که شامگاه سه شنبه در مسجد امام صادق(ع) تهران برگزار شد با بیان اینکه لازمه بندگی و قرب به خداوند مواجه با چالش های زندگی و عبور از آن به نحو عاقلانه است، گفت: تا تعریف درستی از زندگی نداشته باشیم نمی توانیم بندگی را معرفی کنیم، اگر مختصات زندگی را درک نکنیم با دین مشکل پیدا خواهیم کرد.

 

وی افزود: خیلی ها تصور می‌کنند دستورات خدا سخت و نامعقول است این تفکر از آنجا نشأت گرفته که انسان ها تصور صحیحی از زندگی ندارند، اگر بخواهیم ضرورت نماز را بفهمیم باید نحوه زندگی را قبل از آن بیاموزیم، اگر زندگی درک نشود درک دین ممکن نخواهد بود.

 


حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه انسان باید تلقی صحیحی از زندگی بهتر داشته باشد، ابراز داشت: دین برای انسان‌هایی که در بهشت هستند نازل نشده بلکه برای افرادی است که در زمین زندگی می کند، گاهی شیطان تصور انسان نسبت به زندگی را مخدوش می کند.

 

این استاد حوزه با بیان اینکه شناخت حیات، انسان را به خداوند نزدیک می کند، تصریح کرد: برخی می پرسند چگونه به خدا توجه داشته باشیم، اگر تلقی درست از زندگی وجود داشته باشد در نماز بی دقت نخواهیم بود، علت اهمیت ندادن به نماز اول وقت عدم شناخت بشر از خاصیت خود است، ما باید مشکلات معنوی و غیر معنوی خود در زندگی یادداشت کرده و آن را با شناخت از زندگی حل کنیم.

 


وی افزود: حل کردن مسایل مرتبط با معاد قبل از رفع مشکلات درک از زندگی کاری دشوار است.

 

حجت الاسلام پناهیان در ادامه تاکید کرد: وجود مشکلات فرهنگی و دینی برای جامعه‌ای مانند ایران با وجود اسوه‌هایی روشن، هوش و ذکاوت مردم، تجارب تاریخی و سابقه عمیقی که در ادبیات دینی و عرفانی وجود دارد طبیعی نیست، اگر یک مسوؤل فرهنگی مشکلات فرهنگی را طبیعی بداند تفکری عوامانه دارد.


این استاد حوزه با بیان اینکه انسان باید زندگی را درست درک کند، گفت: متاسفانه ما یک روال صحیح برای تربیت و برنامه دقیق برای تفکر انسانی نداریم، وجود عاشورا و ماه رمضان از وسایل شناخت زندگی است، ایراد این نیست که مردم در درروس اخلاق و عقائد ضعیف هستند بلکه اشکال در این است که مردم درک صحیحی از زندگی ندارند.


وی خاطرنشان کرد: یکی از گرفتاری های مهم عدم شناخت زندگی قبل از بندگی است، اگر این شناخت انجام پذیر به بندگی عشق می ورزیم.

 

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به سخنی از امیر مومنان(ع) در نهج البلاغه، تصریح کرد: بترس از شیطان که او تنبلی را در ذهن انسان به توکل تبدیل می کند، شخصی از امام صادق(ع) درخواست کرد تا برای حل مشکلاتش دعا کنند ولی حضرت او را به سعی و تلاش برای حل مشکلات توصیه کردند.


وی افزود: شیطان به انسان القاء می کند که می تواند یک زندگی راحت داشته باشد ولی باید توجه شود زندگی راحت در دنیا ممکن نیست./811/پ202/ب4

ارسال نظرات