۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۲۶۹۵۷۴
حجت الاسلام علوی تهرانی:

توبه، تنها عمل گناه را از بین می‌برد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با اشاره به مراحل مختلف گناه، گفت: عمل گناه اولین مرحله در گناه است که تنها با توبه از بین می‌رود، اما اثر و شرمندگی گناه باقی می‌ماند.
حجت الاسلام علوي تهراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمد‌باقر علوی تهرانی، بعد از ظهر چهار‌شنبه سوم تیر‌ماه در مسجد امیر(ع)، با بیان سخنی از امام صادق(ع)، گفت: خوف و رجا مقام مؤمن است، مؤمن نیز کسی است که اسلام را قبول دارد و مسلمان است.

وی افزد: بنا‌بر همین گفته امام صادق(ع)، مؤمن خصوصیاتی را دارا است و همواره دو ترس با او همراه است، نخستین ترس مؤمن حاصل این است که وی گناهی را مرکتب شده است و نمی‌داند که خداوند با وی چه رفتاری خواهد داشت، دومین ترس مؤمن نیز به این دلیل است که وی نمی‌داند آیا در باقیمانده عمر خود عاقبت به خیر خواهد شد یا نه.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: مؤمن در زندگی خود به هیچ عنوان به مرحله بالای کمال نمی‌رسد، مگر این‌که در دلش مقام ترس را دارا باشد.

رییس بنیاد فارِس‌المؤمنین با اشاره به موضوع عمل صالح در زندگی، گفت: در زندگی یک فرد، حرف خوب و پسندیده او به‌ سوی خداوند متعال نمی‌رود مگر این‌که عمل صالح او گفتارش را به‌سوی خالق متعال ببرد.

حجت الاسلام علوی تهرانی، با تشریح معنای لغوی عمل صالح، افزود: عمل صالح در معنای عام همان عمل نیک است، ضمن این‌که انسان از نظر فطری خوب و بد را می‌شناسد و خواه ناخواه به ‌سوی عمل نیک گرایش پیدا می‌کند.

وی ایمان را یکی از شرط‌های عمل صالح دانست و تأکید کرد: عمل صالح باید مبتنی بر ایمان باشد، زیرا آن عملی که برآمده از ایمان نباشد از جانب خداوند پذیرفته نمی‌شود.

استاد حوزه علمیه درجات ایمان را این‌گونه برشمرد: نخستین درجه ایمان، شناخت قلبی است، درجه دوم ان اعتراف زبانی است و درجه سوم ایمان نیز باید در فرد منجر به عمل نیک شود.

رییس بنیاد فارِس المؤمنین در پایان با اشاره به اعمال نیکی که برخی کفار انجام می‌دهند، خاطر‌نشان کرد: طبق آیات و روایات اعمال این‌گونه افراد همانند سراب است، زیرا در قرآن گفته شده است که اعمال افراد با ایمان مورد قبول خداوند است.

گفتنی است، در جلسه امروز از سلسله بحث‌های دنیا‌شناسی، به موضوع مهم عمل و آن‌هم عمل صالح به عنوان یکی از پیش‌شرط‌های گرفتن نمره قبولی در درگاه الهی پرداخته شد./856/پ202/ح

ارسال نظرات