۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۹
کد خبر: ۲۷۰۲۴۹
استاد حوزه علمیه:

حضرت خدیجه تأثیر شگرفی در پیشرفت دین مبین اسلام داشت

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام رنجی با تشریح جایگاه حضرت خدیجه(س)، گفت: کمتر کسی است که منکر تأثیر خاص ایشان در پیشرفت دین مبین اسلام در آن شرایط و محیط جاهلیت باشد، آن حضرت بیشتر ثروت خود را در راه ترویج و نشر دین مبین اسلام استفاده کرد.
 رحلت حضرت خديجه
حجت‌الاسلام زین العابدین رنجی، معاون پژوهش حوزه علمیه طالبیه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با عرض تسلیت به مناسبت سالروز وفات حضرت خدیجه(س)، گفت: بنابر حدیثی از پیامبر اسلام در تفسیر آیه 42 آل عمران خطاب به امام علی(ع) آمده است، خدیجه یکی از چهار زن برتر دنیا بوده است.
 
وی با بیان برخی روایات اهل سنت به جایگاه والای این بانوی فداکار اشاره کرد و افزود: حاکم نیشابوری در مستدرک و طبرانی در معجم و احمد حنبل در مسند و ابن عبدالبر در جلد دوم استیعاب و دیگران از رسول خدا حدیث کرده اند که فرمود: «افضل نساء اهل الجنة خدیجة بنت خویلد و فاطمة بنت محمد و مریم بنت عمران و آسیة بنت مزاحم».
 
معاون پژوهش حوزه علمیه طالبیه با اشاره به خطبه قاصعه امیر مؤمنان علی(ع)، تأکید کرد: روزی که رسول خدا به پیامبری رسید، نور اسلام به هیچ خانه ای وارد نشد جز به خانه پیامبر(ص) و خدیجه(س) که حضرت علی(ع) سومین نفر آنان بودم که نور وحی و رسالت را می‌دیدد و عطر نبوت را استشمام می‌کرد، حاکم از حذیفه یمانی روایت می‌کند که رسول خدا فرمود؛ «خدیجة سابقة نساء العالمین الی الایمان بالله و بمحمد صلی الله علیه و آله».
 
وی افزود: حضرت خدیجه(س) از نظر ایمان و عقیده به جایی رسیده بود که خدا و پیامبر و ملائکه او را دوست داشتند و بر ایمان او مباهات می‌کردند و او را افضل زنان پیامبر و جزو برترین زنان عالم و جهان معرفی می‌کردند.
 
حجت‌الاسلام رنجی حضرت خدیجه را محبوب خداوند و پیامبر اسلام عنوان کرد و ابراز داشت: در روایات از نبی مکرم اسلام آمده است، ای خدیجه! خداوند متعال هر روز به وجود تو چندین بار به ملائکه‌اش مباهات می‌کند.
 
وی با اشاره به آیه هشتم سوره ضحی، اذعان داشت: در تفسیرهای عامه و خاصه و در روایات اهل بیت آمده است و تصریح کرده اند که مراد از «بی نیاز ساختن پیامبر » مال و بخشش خدیجه بود که همه را در طبق اخلاص گذاشته و برای پیشرفت دین مبین اسلام در اختیار پیامبر قرار داد.
 
این استاد حوزه با تشریح جایگاه حضرت خدیجه(س)، خاطرنشان کرد: کمتر کسی است که منکر تأثیر خاص ایشان در پیشرفت دین مبین اسلام در آن شرایط و محیط جاهلیت باشد، حضرت خدیجه(س) بیشتر ثروت خود را در راه ترویج و نشر دین مبین اسلام استفاده کرد.
 
وی در ادامه تصریح کرد: آن حضرت بدون هیچ‌گونه چشم‌داشتی، همه اموال خویش را در راه اقامه توحید در جامعه شرک‌آلود عصر بعثت، در اختیار آخرین فرستاده الهی گذاشت، رسول خدا‌(ص) فرمود: «ما نَفَعَنِی مالٌ قَطُّ  نَفَعَنِی مالُ خَدِیجةُ؛ هرگز هیچ ثروتی همانند ثروت خدیجه، به من سود نبخشید»./854/ت302/ح
ارسال نظرات