۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲
کد خبر: ۲۷۰۷۱۵
استاد حوزه علمیه قم:

پایه‌های نظام اسلامی با شهادت محکم شده است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم شهادت و جهاد در راه خدا را بالاترین ارزش در نظام اسلامی عنوان کرد و گفت: برخلاف نظام‌های کمونیستی و لائیک که مردم زندگی را با ذلت ترجیح می‌دهند و از مرگ حتی به قیمت آزادی گریزان هستند اسلام مرگ برای آزادی از اسارت غیر خدا را شهادت و بالاترین ارزش می‌داند.
شهيد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام احمد فقیهی، استاد حوزه علمیه قم، پیش از ظهر امروز در شبستان امام خمینی (ره) شهادت و جهاد در راه خدا را بالاترین ارزش در نظام اسلامی عنوان کرد، گفت: برخلاف نظام‌های کمونیستی و لائیک که مردم زندگی را با ذلت ترجیح می‌دهند و از مرگ حتی به قیمت آزادی گریزان هستند اسلام مرگ برای آزادی از اسارت غیر خدا را شهادت و بالاترین ارزش می‌داند.

 

وی افزود: در آیات ابتدایی سوره آل‌عمران صفات خداوند توصیف شدن و پس ‌از آن ارزش مجاهدت در راه خدا بیان ‌شده است.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: شهادت در راه خدا باجان و مال بالاترین ارزش بوده و مرگ در میدان جهاد زیباترین نوع مرگ است.

 

حجت‌الاسلام فقیهی با اشاره به این‌که خداوند بیان کرده است که برخلاف تصور عامه مردم مجاهدان در راه خدا نمرده‌اند بلکه در نزد خدا زنده هستند و روزی می‌خورند، ادامه داد: انسان وقتی‌که از دنیا می‌رود اگر مرگش عادی باشد فقط نزدیکانش برای او ناراحت می‌شوند اما شهادت و شهید شدن با مرگ عادی متفاوت است.

 

وی اظهار کرد: کسی که شهید می‌شود خونش مانند چشمه‌ای جوشان است و به اعضای جامعه انرژی داده و موجب تحرک اجتماعی شده و مردم را از خواب غفلت بیدار کرده و با خود همراه می‌سازد همان‌طور که خون امام حسین (ع) در طول تاریخ به این شکل بوده است.

 

استاد حوزه علمیه قم افزود: شهادت یک نوع فرهنگ و گفتمان است فرهنگ و گفتمانی که اگر در جوامع انسانی زنده و احیا شود بساط ظالمان را برچیده و ریشه‌های درخت آزادگی و آزاد زیستن از غیر خدا را در جامعه تنومند می‌کند.

 

حجت‌الاسلام فقیهی با اشاره به این‌که آیات قرآنی از ما می‌خواهد فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگهداریم، افزود: دلیل این تأکید قرآن این است که فرهنگ ایثار و شهادت ظلم‌ستیز بوده و جامعه را از سازش و پذیرش ظلم در امان نگه می‌دارد.

 

وی با اشاره به این‌که حضرت علی (ع) در نهج‌البلاغه و نامه‌هایی که خطاب به دوستان خود می‌نوشتند برای آنها از خداوند طلب شهادت کرده و شهادت در راه خدا را بهترین دعا در حق دوستان خود می‌دانستند، یادآور شد: این امام همام همیشه از مرگ در بستر و بدون مجاهدت در راه خدا گریزان بودند./837/پ202/ی

ارسال نظرات