۱۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹
کد خبر: ۲۷۳۰۳۰
استاد حوزه و دانشگاه:

تبعیت از امیرمؤمنان، از اصول اساسی در قرآن است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام معمار منتظرین در بیان آیات مربوط به ولایت حضرت علی(ع)، با اشاره به آیه پنجاه و پنجم سوره مائده گفت: در این آیه وَلی به صورت مفرد آمده این یعنی این که ولایت خداوند، پیامبر و حضرت علی (ع)، یک ولایت است.
حجت الاسلام و المسلمين سعيد معمار منتظرين استاد حوزه علميه قم و اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام معمار منتظرین استاد و پژوهشگر حوزه های علمیه بعد از نماز صبح در مسجد رضوی با اشاره به ولایت امیرمؤمنان(ع) گفت: محبت و تبعیت از امیرمؤمنان، یکی از اصول اساسی در قرآن است.

 

وی با بیان آیه سی و یکم از سوره آل عمران که می فرماید: قُل اِن کُنتُم تُحِبُّونَ اللهَ فَاتَّبِعُونی یُحبِبکُمُ اللهُ وَ یَغفِر لَکُم ذُنوبَکُم، افزود: هر کس می خواهد محبوب خداوند شود باید از پیامبر (حبیب خدا) تبعیت کند.

 

حجت الاسلام معمار منتظرین با اشاره به آیه  قُل هذِهُ سَبیلی اَدعُوا اِلَی اللهِ اَنَا وَ مَنِ تَبَعَنی، گفت: طبق این آیه، نخستین کسی که از پیامبر تبعیت کرد امیرمؤمنان است، بنابراین محبت و تبعیت از حضرت علی(ع) یکی از اصول اساسی در قرآن است.

 

این خطیب توانا بیان کرد: این آیه می فرماید: اِتَّبِع ما اُوحِیَ اِلَیَّ مِن رَبِّک، افزود: چون پیامبر فقط از دستورات وحی پیروی می کنند، تبعیت از ایشان یعنی تبعیت از خداوند.

 

وی ادامه داد: آیه سوم از سوره اعراف می فرماید: اِتَّبِعُوا ما اُنزِلَ اِلَیکُم مِن رَبِّکُم وَ لا تَتَّبِعُوا مِن دُونِهِ اَولیاءُ قَلیلاً ما تَشکُرونَ، گفت: در این آیه به همه دستور داده شده که از آن چه بر ما نازل شده تبعیت کنیم و چون در این آیه اِتَّبِعُوا ما اُنزِلَ اِلَیکُم مِن رَبِّکُم در مقابل اَولیاء آورده شده، می توان فهمید، ما اُنزِلَ یعنی ولایت.

 

حجت الاسلام معمار منتظرین با بیان آیه پنجاه و پنجم سوره مائده که می فرماید: انما ولیکم اللهَ وَ رَسُولَه وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَلاةَ وَ یُؤتُونَ الزَّکاةَ وَ هُم راکِعُونَ، افزود: در این آیه خداوند، وَلی به صورت مفرد آمده این یعنی این که ولایت خداوند، پیامبر و حضرت علی (ع)، یک ولایت است.

 

این استاد حوزه با اشاره به آیه پنجاه وششم سوره مائده که می فرماید: وَ مَن یَتَوَلَ الله و رسوله و الذین آمنوا فان حزب الله هم الغالبون؛ گفت: در این آیه خداوند، پیامبر و حضرت علی (ع) حزب الله معرفی شده اند.

 

وی با اشاره به قسمت پایانی آیه صد و پنجاه و هفتم سوره اعراف که می فرماید: فَالذَّینَ آمَنُوا بِهِ وَ عَزَّرُوهُ وَ نَصَروُهُ وَتَّبَعُوا النُّورَ الَّذی اُنزِلَ مَعَه، بیان داشت: طبق روایتی از امام صادق (ع) النُّورُ الَّذی اُنزِلَ مَعَه، وجود مطهر امیرمؤمنان است، چون اگر منظور وجود قرآن بود، خداوند می گفت اُنزِلَ اِلَیک./939/پ203/ب4

ارسال نظرات