۱۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۱
کد خبر: ۲۷۳۴۲۰
حجت الاسلام ناصری تشریح کرد؛

اعمال شب قدر؛ معادل عملکرد انسان در یک عمر طولانی

خبرگزاری رسا ـ استاد درس اخلاق حوزه علمیه قم در تبیین عظمت شب قدر گفت: وقتی در سوره مبارکه قدر آمده «لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیرْ مِّنْ أَلْفِ شهَر» یعنی آن که عمل صالح در این شب می تواند انسان را معادل یک عمر طولانی پیش ببرد، چرا که هزار ماه معادل بیش از هشتاد سال است که عمری نسبتا طولانی محسوب می شود.
حجت الاسلام جعفر ناصري دولت آبادي

حجت الاسلام جعفر ناصری دولت آبادی، از اساتید درس اخلاق حوزه علمیه قم، درگفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در آستانه آخرین شب از لیالی با عظمت قدر، اظهار داشت: در آیات و روایات از اسطوره ای به نام زمان نام برده شده و انسان را به آن توجه می دهد که برخی از این زمان ها از ظرفیت بالا تری برخوردار است؛ مثل شب « وَ مِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَکَ عَسى‏ أَنْ یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقاماً مَحْمُوداً » و سحر«نَجَّیْناهُمْ بِسَحَرٍ » که در اوج این ظرفیت، لیلة القدر قرار دارد.

 

وی ادامه داد: با توجه این به این ظرفیت زمانی بسیار بالای شب قدر، بایستی انسان به نحو احسن از آن استفاده کند، و از دعا، راز و نیاز و توبه به درگاه خداوند و دیگر اعمال صالح در این شب غافل نشود.

 

حجت الاسلام ناصری، اظهار داشت: وقتی در سوره مبارکه قدر آمده «لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیرْ مِّنْ أَلْفِ شهَر» یعنی آن که عمل صالح در این شب می تواند انسان را معادل یک عمر طولانی پیش ببرد، چرا که هزار ماه معادل بیش از هشتاد سال است که عمری نسبتا طولانی محسوب می شود.

 

وی با اشاره به پیشروی معنوی چند برابر در شب قدر نسبت به دیگر ایام سال، افزود: البته این پیشروی و رشد نیاز به دو مقدمه اساسی یعنی توجه به قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، دارد، که همان دو ثقل گرانبها که پیامبر اکرم(ص) در حدیث ثقلین میان امت خود باقی گذاشت.

 

استاد درس اخلاق حوزه علمیه قم، با اشاره به این که قرآن و اهل بیت(ع) دو ریسمان متصل از زمین تا آسمان هستند و می توانند انسان را از زیر به اوج بکشانند، خاطرنشان کرد: مؤمنین و مؤمنات در شب قدر، تلاوت قرآن مخصوصا سوره قدر و توسل به اهل بیت(ع) و خواندن دعای فرج و سلامتی امام زمان(ع) را فراموش نکنند چرا که این دو عمل در اعمال این شب نیز وارد شده است.

 

وی در پایان با اشاره به ایام شهادت مولای متقیان علی(ع) این موضوع را مهم دانست و یادآور شد: شهادت امیر المؤمنین(ع) در این شب یک تعامل از جانب خداوند بود چرا که در این شب قرآن نازل از آسمان بر زمین هبوط کرد و قرآن صاعد یعنی وجود نازنین امیر المؤمنین(ع) از زمین به آسمان و در جوار حضرت باری تعالی عروج پیدا کرد./1330/ت302/ف

ارسال نظرات