۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۳
کد خبر: ۲۷۳۸۵۴

همایش اسلام رحمانی در تهران برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ به همت مؤسسه سماوات سبع و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران همایشی با موضوع جلوه‌های رحمانی اسلام و راه‌های مقابله با جریانات تکفیری در منطقه برگزار شد.
دين اسلام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش اسلام رحمانی با حضور دکتر حسین کلباسی عضو هیأت عملمی دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر محمود کلاه‌چیان مدیر مؤسسه ابرار معاصر و حجت‌الاسلام محمد‌رضا زائری استاد حوزه و دانشگاه، شامگاه جمعه 19 تیر در محل باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

 

عقلانیت با حقه بازی تفاوت دارد
در ابتدای این همایش، حسین کلباسی با اشاره به موضوع موجودیت در عالم، گفت: هر موجودی می‌تواند مولد موجودی همانند خود باشد، این‌طور نیست که از کشت گندم به میوه برسم، اما نکته مهم این‌جاست که آیا از نسل انسان آیا باید یک انسان با غرایز و نیاز‌های طبیعی به‌ وجود بیاید و یا این‌که موجودی رشد و نمو کند که به معنای واقعی و از هر لحاظ آن ‌را بتوان انسان کامل نامید.

 

وی افزود: در قرآن و احادیث به موضوع فطرت بسیار تأکید شده است، فطرتی که در طول حیات بشر شکوفا شده است و بر اساس همین فطرت می‌توان به ابعاد وجودی انسان پی برد.

 

عضو هیأت عملمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به آیه سوره روم و کتاب تفسیر المیزان، ادامه داد: فطرت چیزی جز توحید و یگانگی خدا نیست، اصلی که در بحث‌های نظری دینی از آن به عنوان هدایت عامه نیز نام برده می‌‌شود.

 

کلباسی با بیان این موضوع که خداوند هر آن‌چه را که خلق کرده، هدایت کرده است، گفت: بشر نمی‌تواند این موضوع را انکار کند که از بدو تولد تا روز مرگ نشانه‌های شناخت خداوند را نیافته است، زیرا در هدایت عامه بشر از هیچ چیزی فروگذار نشده است.

 

وی با بیان دیدگاه عقل و نقش آن در زندگی بشر خاطر‌نشان کرد: در تمام کتب و منابع دینی و فکری به اهمیت موضوعی به ‌نام عقل اشاره شده است، در فرهنگ عامه ما نیز به موضوع عقل بسیار پرداخته شده است، زیرا عقل در تفکر انسان و خرد وی نقشی بسیار اساسی دارد و کتب مختلف دینی و آسمانی نیز به موضوع عقل بسیار پرداخته‌اند.

 

عضو هیأت عملمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به کتاب ارزشمند اصول کافی، تصریح کرد: در این کتاب در باب اول به موضوع عقل و جهل که در بیان کلی علم نام دارد اشاره شده است، بر اساس آموزه‌های دینی ما نیز انسان بر اساس دو راهنما پیش می‌رود، یکی حجت داخلی و دیگری حجت خارجی، ضمن این‌که خداوند متعال نیز هرگز چیزی بر بنده تکلیف نمی‌کند که بر خلاف عقل باشد.

 

کلباسی با طرح موضوع فرهنگ شیعی، ادامه داد: فرهنگ غربی با تمام افتخارات و دستاورد‌های خود نمی‌تواند گوشه‌ای از فرهنگ شیعی را با خود مقایسه کند، زیرا فرهنگ شیعی بر اساس فطرت عقلی و برآمده از آموزه‌های صحیح دینی بنا شده است.

 

وی در پایان با بیان این مطلب که باید بین عقل و حقه بازی و زرنگی تفاوت قائل شد، گفت: این‌طور نیست که فردی با زیرکی سر سایر مردم کلاه بگذارد و آن‌را عقل بنامد، عقل برآمده از یک فطرت پاک است و با هرگونه گناه و حقه‌بازی فرق دارد.

 

جریانات تکفیری همانند یک ماشین نظم دارند
در بخش دیگر این همایش محمود کلاه‌چیان با معرفی دسته‌های مختلف جریانات انحرافی، گفت: جریانات مختلف انحرافی به سه دسته سلفی تکفیر و داعش تقسیم می‌شوند، جریاناتی که در یک بیان کلی از یک دیدگاه خود محور تبعیت می‌کنند و حتی حکم نیز صادر می‌کنند، این جریانات عموما در مقابل خلف به‌ وجود آمده‌اند و ریشه برخی از تفکرات آنان در سه قرن ابتدایی اسلام است.

 

وی افزود: برخی از این جریانات حتی با یکدیگر نیز درگیر هستند و امروز ما شاهد هستیم که داعش به النصره حمله می‌کند، زیرا این جریانات خود را از یکدیگر برتر می‌بینند، ضمن این‌که ریشه این جریاناتی که امروز دست به جنایات متعدد می‌زنند در وهابیت و القاعده است.

 

استاد دانشگاه با تشریح جریان سلفی گری، ادامه داد: یک نوع سلفی‌گری تبلیغی وجود دارد که در آن به دنبال گسترش تفکر سلفی‌گری هستند، در این راستا نیز دست به شبهه افکنی می‌زنند، نوع دیگر سلفی‌گری در اندیشه‌های سیاسی وجود دارد و زمانی در بخش‌هایی از حماس و اخوان المسلمین نیز دیده می‌شد، اما امروز ما شاهد سلفی‌گری جهادی هستیم، این نوع از سلفی‌گری به شدت خشن است و دست به کشتار می‌زند.

 

کلاه‌چیان با اشاره به تفکرات ریشه دار سلفی‌گری جهادی، ادامه داد: در این نوع سلفی‌گری ابتدا موضوع اختلاف شیعه و سنی و مطرح بود، اما در برخی از موارد نیز به موضوع دشمنی با متجاوز و آمریکا توجه می‌شد، اما امروز این نوع تفکر به ‌شدت به دنبال خلافت است و از همان ابتدای شکل‌گیری داعش نیز موضوع خلافت بر بلاد اسلامی مطرح می‌شود.

 

وی به سه نسل مختلف القاعده اشاره کرد و گفت: نسل اول القاعده در زمان شوروی سابق شکل گرفت، نسل دوم نیز در جریان جنگ آمریکا در عراق و پس از آن در افغانستان مطرح شد، اما نسل سوم با تفکر مبارزه شیعیان و خلافت بر بلاد اسلامی و از سال 2011 روی کار آمد و رهبری آن‌ را ابوبکر بغدادی بر عهده گرفت.

 

مدیر مؤسسه ابرار معاصر با بیان این موضوع که جریان داعش به‌شدت شبکه‌ای کار می‌کند، تأکید کرد: این جریان علاوه بر نظم فوق العاده‌ای که در کار خود دارد با عدم تمرکز بر یک نقطه به‌شدت شبکه‌ای عمل می‌کند و نیرو‌های خود را بر این اساس می‌چیند.

 

کلاه‌چیان در پایان با هشدار درباره تشکیل مثلث داعش در کشور‌های ترکیه، سوریه و عراق، تأکید کرد: باید بسیار مراقب باشیم تا اسیر جریانات و تفکرات و یا حتی تحرکات نظامی این جریان نباشیم، زیرا عملا عربستان خود را با سیاست اعمال شده بر روی کشور اردن از جریان داعش دور نگه داشته است، امروز نیز این مثلث در حال شکل‎‌گیری است و علاوه بر قدرت نظامی خود از یک عملیات روانی قدرتمند نیز برخوردار است.

 

باید در راه مبارزه با داعش، کار فرهنگی کرد

در بخش پایانی این همایش، حجت الاسلام محمد‌رضا زائری با تأکید بر کار فرهنگی گسترده در راه مبارزه با داعش، گفت: راه مبارزه با اسلام دروغین داعش تنها سخنرانی و شعار به‌کار نمی‌آید و باید دست به کار‌های اصولی زد، همان‌طور که امروز شاهد هستیم در آمریکا،انگلیس و برخی از کشور‌های دیگر، در بالاترین سطح مقامات برای رفع خطر داعش با مسلمانان آن کشور‌ها تعامل و هم‌فکری می‌شود.

 

شایان ذکر است، این همایش بر اساس هزینه‌های تقریبی اعلام شده از سوی روابط عمومی نمایشگاه قرآن و استقبال انگشت شمار آن نتوانست مخاطب خود را بیابد، سؤال اصلی این‌جاست که چرا مسؤولان و دست اندرکارن این‌گونه همایش‌ها با بی برنامگی خود، موضوعی با این اهمیت را در یک فضا و زمان نامناسب برگزار می‌کنند./856/پ202/ح

ارسال نظرات