۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۳
کد خبر: ۲۷۳۹۴۴
آیت­الله فقیهی:

قبول نداشتن حجاب انکار یکی از ضروریات اسلام است

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این­که منکر یکی از ضروریات اسلام کافر است، گفت: شخصی که حجاب را قبول ندارد منکر یکی از ضروریات دین شده است، چرا که مسأله حجاب در قرآن آمده است و کسی که حجاب را قبول نداشته باشد، قرآن را قبول ندارد و چنین فردی در واقع پیامبر(ص) و خدا را نیز قبول ندارد.
آيت‌الله فقيهي، عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محسن فقیهی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، بعد از ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن کریم که در مسجد سلماسی قم برگزار شد، خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که در آیات ابتدایی سوره بقره درباره متقین مطرح بوده، مسأله تقوا است؛ تقوا، ایمان و اسلام مراتبی است که برای انسان در مسائل اعتقادی وجود دارد.

 

وی با اشاره به آیه 29 سوره انفال اظهار داشت: خداوند متعال در قرآن مجید می­فرماید «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقانا»، اى اهل ایمان، اگر خدا ترس و پرهیزکار شوید خدا به شما فرقان بخشد؛ از این آیه معلوم می­شود که ایمان مرتبی­ای بوده و تقوا مرتبه­ای بالاتر است.

 

تقوا ملازم با ایمان نیست

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این­که تقوا ملازم با ایمان نیست، تصریح کرد: اکثر مردم ایمان دارند، شاید تقوا نداشته باشند؛ مسأله ایمان با تقوا متفاوت است؛ به این مناسبت روایت صحیحه­ای در کتاب کافی مرحوم کلینی از امام رضا(ع) نقل شده است که ایمان فوق اسلام است(مؤمن از اسلام یک درجه بالاتر است) و تقوا یک درجه بالاتر از ایمان است و یقین بالاتر از تقوا است.

 

آیت­الله فقیهی افزود: این روایت ذیلی دارد که مسلمان زیاد است و عده زیادی مؤمن هستند و باتقوایان هم زیادند، اما کسانی که یقین داشته باشند، خیلی کم هستند؛ افراد کمی هستند که به مرحله یقین رسیده باشند؛ در بین مردم برخی یک اخلاص عجیبی داشته و ایثار دارند و حاضر می­شوند زندگی خود را محدود کرده، اما مشکل مؤمنی را حل کنند، چنین افرادی از مرحله تقوا یک مقداری بالاتر رفته­اند.

 

ملازم­بودن بین اعتقاد و یقین مورد اختلاف است

وی درباره شرح حال یقین کنندگان گفت: افراد زیادی خیر هستند، اما برخی از آنها حاضر نیستند اسمشان در کار خیر انجام شده، نوشته و گفته شود؛ در بین جمعیت چنین افرادی را می­بینید از مرحله اسلام به ایمان و از ایمان به تقوا و از تقوا به مرحله یقین رسیده­اند؛ یعنی می­دانند که خدایی است و جزای آنها را خیلی بهتر می­دهد.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این­که ملازم­بودن بین اعتقاد و یقین مورد اختلاف است، یادآور شد؛ امام راحل می­فرمودند بین یقین و اعتقاد ملازم است؛ یقین برای انسان اعتقاد می­آورد؛ از نظر علمی و فلسفی بین یقین و اعتقاد ملازم است؛ وقتی به چیزی یقین یافتیم، اعتقاد هم پیدا می­کنیم.

 

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم افزود: برخی از علما می‌گویند چنین نیست؛ وقتی شیطان به آدم سجده نکرد، کافر شد، یقین داشت اما کافر بود؛ بنابراین عده ای از علما نظرشان این است که بین یقین و اعتقاد ملازمه نیست؛ امکان دارد انسان یقین داشته باشد، اما اعتقاد نداشته باشد که نمونه آن شیطان بود که به خداوند متعال یقین داشت، اما اعتقاد نداشت، بنابراین خداوند متعال شیطان را جزو کافران به شمار آورده و کافر به معنای منکر خدا است.

 

منکر یکی از ضروریات اسلام کافر است

آیت­الله فقیهی با بیان این­که منکر یکی از ضروریات اسلام کافر است، خاطرنشان کرد: اگر کسی منکر ضروری اسلام باشد، کافر است؛ شخصی که خداوند متعال، پیامبر خدا(ص)، قرآن و ائمه اطهار(ع) را قبول دارد، اما مثلا حجاب را قبول ندارد، چنین شخصی کافر است؛ چرا که مسأله حجاب در قرآن آمده است و کسی که حجاب را قبول نداشته باشد، قرآن را قبول ندارد، اگر قرآن را قبول ندارد، یعنی این که پیامبر(ص) را قبول ندارد، چرا که پیامبر(ص) قرآن را آورده است و در نهایت خدا را قبول ندارد و کافر می­شود؛ منکر یکی از ضروریات اسلام کافر است و حکم کفر را دارد در صورتی گمان می­کند کافر نیست.

 

وی افزود: داستان شیطان نیز همین طور است؛ شیطان می­گفت خدا را قبول دارم، اما حاضر نیستم بر آدم سجده کنم، اگر خدا را قبول داشت، باید سخن خدا قبول می­کرد؛ رسیدن به مرحله یقین مقام خیلی بالایی دارد.

 

رسیدن به مرحله یقین آرامش نفس را در پی دارد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره یقین­کنندگان اظهار داشت: انسان­های متدین برخی خیلی حسود هستند و نمی­توانند پیشرفت دیگران را ببینند؛ حسادت در هر شغل و اداره­ای است؛ برخی از انسان­های متدین این حسادت را بروز نمی­دهند، اما چون متدین هستند، غیبت نمی­کند و چنین انسانی متقی هستند، اما کسی که یقین داشته باشد، در چنین شرایطی خدا را شکر کرده و از پیشرفت، جمال، جلال و خوبی دیگران خوشحال می­شود.

 

آیت­الله فقیهی در پایان با اشاره به خواص و منافع مرحله یقین گفت: کدورت­ها و ناراحتی­ها به خاطر نرسیدن به مرحله یقین است و این مرحله منافع اخروی فوق العاده زیاد و منافع دنیوی خیلی خوبی دارد، رسیدن به مرحله یقین آرامش نفس را در پی دارد و تمامی حرکات چنین فردی برای خدا بوده و آرامش خاطر کاملی دارد./822/پ202/ف

ارسال نظرات