۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۷
کد خبر: ۲۷۴۵۵۴
آخرین اخبار از مذاکرات وین؛

مذاکرات هسته ای در ساعات پایانی/ همه خسته از مذاکرات، امیدوار به نتیجه

خبرگزاری رسا ـ مذاکرات هسته ای ایران با گروه 1+5 از وقت اضافه نیز گذشته و طرف های مختلف خسته از مذاکرات طولانی مدت و فرسایشی به حصول نتیجه امیدوار هستند.
مذاکرات هسته اي در وين
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در حالی که ساعات پایانی مذاکرات پیچیده هسته ای را پیش رو داریم، هر دو طرف مذاکره هم ایران و هم کشورهای عضو 1+5 خسته از مذاکرات بیش از دو هفته ای در وین، به حصول نتیجه و توافق امیدوار شده اند.
 
با این وجود، دبه کردن آمریکایی ها و طرف های غربی در لحظات پایانی مذاکرات آنچنان که تاکنون بارها نمایان شده، نگرانی هایی را از دستیابی به نتیجه ایجاد کرده و علی رغم اعلام خوشبینی های زیاد، نمی توان نظر قطعی درباره نتیجه داد.
 
امروز دوشنبه پایان ضرب الاجل مذاکرات هسته ای وین اعلام شده است و بیش از 700 خبرنگار و عکاس در وین منتظر خبرهایی از درون هتل کوبورگ هستند و خود را برای نشست مشترک وزرای خارجه ایران و 1+5 برای نشست جمع بندی احتمالی آماده کرده اند.
 
هرچند خبرهای دقیقی از محتوای مذاکرات اعلام نمی شود و در اختیار رسانه های گروهی قرار نمی گیرد، اما همه طرف ها از پیشرفت هایی در مذاکرات خبر می دهند اما از نتیجه قطعی سخنی نمی گویند.
 
طبق اعلام خبرگزاری ها حدود دو ساعت قبل دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در بالکن هتل کوبورگ حاضر شد و در پاسخی کوتاه به خبرنگاران اعلام کرد که مذاکرات امشب تمام نمی شود.
 
کاخ سفید نیز در بیانیه ای اعلام کرده است که چنانچه امشب به وقت محلی وین، مذاکرات به نتیجه نرسد، یک تمدید کوتاه مدت در کار خواهد بود. تیم ایرانی نیز همین سخن را با بیانی دیگر اعلام و تاکید کرده است که پایبند زمان نیست و تا هر زمان که لازم باشد برای دستیابی به نتیجه در وین خواهد ماند.
 
خانم موگرینی مسؤول هماهنگی سیاست خارجی اتحادیه اروپا که مدت زیادی از انتخابش به این مسؤولیت نمی گذرد و به نظر می رسد مهم ترین پرونده عمر خود را در دستور کار دارد، اعلام کرده که پیشرفت هایی در مذاکرات حاصل شده است.
 
سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز در اظهاراتی اعلام کرده به توافق امیدواریم؛ همتای چینی وی نیز که از میان وزرای خارجه عضو 1+5 کمترین حضور را در وین داشته، چنین سخنی را با عباراتی متفاوت بیان و خوش بینی خود را نسبت به حصول نتیجه اعلام کرده است.
 
آخرین برنامه وزیر امور خارجه کشورمان در وین در روز دوشنبه تا ساعت مخابره خبر، دیدار با همتای روس بود که البته جزییاتی از آن منتشر نشد. هم اکنون نیز معاونان وزرای خارجه روی جمع بندی متن نهایی مشغول کار هستند و البته معلوم نیست که کار جمع بندی در چه ساعتی به پایان خواهد رسید.
 
بر اساس اخبار منتشر شده، متن نهایی توافق احتمالی هسته ای به همراه ضمایم آن حدود صد صفحه خواهد بود.
 
طبق اعلام مسؤولان کشورمان در صورت حصول نتیجه مثبت در مذاکرات وین، نتیجه جمع بندی باید در اختیار مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی قرار گیرد؛ آمریکایی ها نیز چنین مکانیزمی را برای خود طراحی کرده اند و کنگره آمریکا از دولت این کشور خواسته است متن توافق را در اختیار آنها قرار دهد. /924/پ201/ج
ارسال نظرات