۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۰
کد خبر: ۲۷۶۸۴۸
آیت الله حیدری:

حاکمیت اسلامی در نماز جمعه تجلی پیدا می کند

خبرگزاری رسا ـ آیت الله حیدری گفت: حاکمیت اسلامی در نماز جمعه تجلی پیدا می کند؛ به همین جهت خطبه های نماز جمعه باید جنبه عبادی، سیاسی و دعوت به تقوا داشته باشد و هم این که مشکلات مردم و اوضاع سیاسی منطقه و جهان در آن به خوبی تبیین گردد.
آيت الله حيدري ، نماينده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبري

آیت الله محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، درباره اهمیت برپایی نماز جمعه در حکومت اسلامی بیان داشت: حاکمیت اسلامی در زمان پیغمبر بعد از حجرت آغاز شد و در راه حجرت پیغمبر بین قبا و مدینه سوره جمعه نازل شد و ایشان در همانجا نماز جمعه را اقامه کردند و این نخستین نماز جمعه ای بود که در تاریخ اسلام و در آستانه تشکیل حکومت اسلامی برگزار شد.

وی افزود: این اتفاق پیام هایی دارد که نخست حاکمیت اسلامی بدون نماز جمعه معنا ندارد و به عبارت دیگر نماد حاکمیت اسلامی در نماز جمعه تجلی پیدا می کند؛ به همین جهت خطبه های نماز جمعه باید جنبه عبادی، سیاسی و دعوت به تقوا داشته باشد و هم این که مشکلات مردم و اوضاع سیاسی منطقه و جهان در آن به خوبی تبیین گردد.

امام جمعه موقت اهواز ادامه داد: خطبه نماز جمعه در حکم دو رکعت نماز است در حالی که محتوای خطبه افزون بر وصیت به تقوا، بیان وضعیت سیاسی و اجتماعی جامعه نیز در آن وجود دارد.

آیت الله حیدری تصریح کرد: از این منظر می شود فهمید که بحث سیاسی و اجتماعی در ساختار نظام اسلامی و دینی جوری درهم تنیده شده که تفکیک پذیر نیست و این پیامی مناسب برای برهم زدن تفکرات سکولاریسم است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری درباره دیدگاه دشمنان نسبت به اقامه نماز جمعه اظهارداشت: طبیعی است دشمنانی که با اصل حاکمیت اسلامی مخالف هستند، با نماز جمعه نیز مشکلی آشکار داشته باشند، آنها از هیچ توطئه ای برای تضعیف نماز جمعه ابا ندارند و فروگذار نمی کنند چراکه میعادگاه نماز جمعه بهترین بستر برای بصیرت افزایی جامعه است.

وی با اشاره به این که دشمنان در سایه ظلمت و تاریکی دست به جنایت می زنند، افزود: دشمنانی که فقط در تاریکی می توانند به دزدی افکار و مرام مردم بپردازند، از روشنگری و روشنایی نماز جمعه می هراسند.

امام جمعه موقت اهواز با بیان این که دشمنان با ترور فیزیکی و معنوی ائمه جمعه می خواهند این چراغ حکومت اسلامی را خاموش کنند، گفت: امام علی(ع) نخستین امام جمعه اسلام بود که به دست خوارج به شهادت رسید و ترور شد؛ منافقین زمانه در حال حاضر نیز همچنان به تأسی از خوارج دست به ترور ائمه جمعه می زنند.

آیت الله حیدری در ادامه به نماز جمعه وحدت آفرین و ویژگی های آن اشاره کرد و بیان داشت: مهم ترین ویژگی نماز جمعه وحدت آفرین وجود خطیب نماز جمعه عالم، با بصیرت، مردم دار، شجاع بوده به گونه ای که بتواند مسائل سیاسی و اجتماعی را با حکمت و درایت مطرح کند.

وی با بیان این که نماز جمعه باید خلاء های عاطفی، فکری، سیاسی و معنوی مردم را پر کند، اظهارداشت: امام جمعه باید فرا قومی و فرا منطقه ای عمل کرده و خود را در فضای تنگ و تاریک حزب و جناح قرار ندهد./9453/ت302/ج

ارسال نظرات