۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۴
کد خبر: ۲۷۷۴۷۱
رییس مؤسسه تحقیقات وزارت دفاع:

تولید ثرورت از راه علم مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است

خبرگزاری رسا ـ جبل عاملیان با بیان این‌که توصیه های رهبر معظم انقلاب اسلامی در عرصه علوم و فناوری های نوین بایستی چراغ راه قرار گیرد، گفت: تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر گسترش فرهنگ تحقیق و پژوهش در راستای تولید ثروت از راه تولید علم است.
رهبر  معظم  انقلاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حسین جبل عاملیان، رییس مؤسسه تحقیقات دفاعی وزارت دفاع امروز سه شنبه در نشست راهبری منطقه ویژه علم و فناوری تبریز با اشاره به تاریخچه و اهداف شکل گیری این مؤسسه تحقیقاتی گفت: با وجودی که بخش مهمی از منابع کشور در زمینه آموزش هزینه می شود، نامناسب بودن کیفیت تعاملات، نتیجه بخشی را با مشکل مواجه کرده است.


وی بر تعامل مبتنی بر رقابت در راستای شکل گیری نظام ملی نوآوری تأکید کرد و گفت: در صورتی که نگاه فرابخشی بر رویکردهای بخشی سلطه داشته باشد، موفقیت حاصل می شود. اشتباه تاریخی در زمینه استانداردسازی وجود دارد و مفهوم استاندارد در ذهن مردم ما، قابلیت حداکثری است در صورتی که استاندارد نشانگر کف مقادیر اجتناب ناپذیر است.


جبل عاملیان با بیان این‌که استاندارد را با کیفیت اشتباه گرفته ایم، با اعلام آمادگی درباره تزریق اطلاعات به هنگام به این منطقه ویژه، تصریح کرد: مشکلات و موانعی درباره تبدیل توان علمی موجود به ثروت و ناهمخوانی منابع و آرزوها وجود دارد، که بایستی اصلاح شود.


رییس مؤسسه تحقیقات دفاعی وزارت دفاع با اشاره به این‌که مناطق ویژه علم و فناوری با هدف رفع موانع تولید ثروت از محل داشته های علمی شکل گرفته است، افزود: توان تحقیقاتی و پژوهشی کشور به مراتب بیشتر از دیگر کشورها است که اگر از این گنجینه عظیم بهره‌مند شویم، جهش علمی فناوری بزرگی حاصل خواهد شد.


وی با بیان این‌که ساخت یک فروند هواپیمای نسل چهار، شش میلیون نفر ساعت فرصت تحقیقاتی نیاز دارد، افزود: با توجه به این‌که سالانه 600 میلیون نفر ساعت ظرفیت تحقیقاتی در مراکز دانشگاهی کشور وجود دارد، توان تحقیقاتی ما معادل ساخت 100 هواپیما است.


جبل عاملیان با بیان این‌که توصیه های رهبر معظم انقلاب اسلامی در عرصه علوم و فناوری های نوین بایستی چراغ راه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر گسترش فرهنگ تحقیق و پژوهش در راستای تولید ثروت از راه تولید علم است.


همچنین علی جهانگیری، مدیرکل دفتر آموزش و پژوهش استانداری آذربایجان شرقی در سخنانی با بیان این‌که دسترسی به منابع نفتی موجب کم توجهی به توسعه علمی شده است، اظهار داشت: مناطق ویژه علم و فناوری با تکیه بر خلاقیت و نوآوری سبب ارتقای فناوری و در نتیجه تولید ثروت و رفاه ملی می شود.


وی از شکل گیری ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان و مرکز خدمت رسانی به شرکت های دانش بنیان استان آذربایجان شرقی خبر داد و با بیان این‌که انتظار می رود با فعالیت مناطق علم و فناوری، حلقه مفقوده چرخه علم تا ثروت تکمیل شده و سهم اقتصاد دانش بنیان در کل اقتصاد افزایش پیدا کند، گفت: موفقیت این مناطق نیازمند تفکری هماهنگ در سیستم مدیریتی کشور است./935/پ203/ح

ارسال نظرات