۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۶
کد خبر: ۲۷۹۳۰۸
آیت الله نمازی:

علت گرایش انسان به گناهان نداشتن معرفت است

خبرگزاری رساـ نماینده ولی فقیه درکاشان گفت: تمامی گناهان انسان برای این است که سوار بر مرکب معرفت نیست و پیاده است و یا در مسیر حرکت معرفت لنگان است و به درک واقعی بصیرت نرسیده است.
آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درکاشان، آیت الله عبدالنبی نمازی نماینده ولی فقیه در کاشان در جلسه ستاد تفسیرقرآن، از قرآن به عنوان کتاب هدایت کننده بشر یاد کرد و گفت: هرآنچه را که بشر در معاش و معاد برای رسیدن به سعادت نیاز دارد و بهترین نسخه قرآنی محسوب می شود در قرآن آمده است.   

 

وی از مهمترین دلایل عدم بسیج انسان ها در تفقه و امور دینی را استتار بودن بشر در تفقه و در دین دانست و افزود: اگر قیامت برای انسان مجسم باشد و به مرگ و قبر و بازخواست و برزخ که برای انسان محجوب است اعتقاد داشته باشیم و باور داشته باشیم خدا ناظر بر اعمال ما است، مرتکب گناه و فساد و فحشا و گرایش به دنیا و دنیا پرستی و صندلی پرستی و پست و مقام پرستی نخواهیم شد.

 

گناهان انسان برای این است که سوار بر مرکب معرفت نیست

به گفته وی، تمامی گناهان انسان برای این است که سوار بر مرکب معرفت نیست و پیاده است و یا در مسیر حرکت معرفت لنگان است و به درک واقعی بصیرت نرسیده است.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این که بالاترین تفقه و بصیرت، معرفت الله است گفت: بعد از معرفت کبری الهیه که نبوت و امامت است، معاد است و هر انسان موحدی که در فقه القلب و درونش به خدا و ولایت کبری الهیه رسیده باشد، قیامت برایش مجسم است و مرتکب گناه نمی شود.

 

آیت الله نمازی، فقه الاعظم، فقه الاوسط و فقه الاصغر را سه مرحله مهم در تفقه دین دانست و با اشاره به این که عقل ها در معرفت به خدا سرگردان و حیران هستند و حقایق در پشت پرده عالم وجود و تکوین پنهان است گفت: فقه الاعظم و یا همان فقه القلب، بالاترین مرتبه تفقه محسوب می شود که در آن بصیرت معرفت الله است.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین فقه الاوسط را که همان فقه النفس است را یکی دیگر از مراحل تفقه دین دانست و گفت: علت اصلی گرایش به معصیت به دلیل ضعیف النفس بودن انسان است، لذا کسی که آگاهی و احاطه بر نفس داشته باشد و نفس شناس باشد و آگاه بر تاکتیک های نفس و شیطان باشد مرتکب گناه و معصیت نخواهد شد.

 

چه کسی گفته کاندیدا شدن در انتخابات واجب و تکلیف شرعی است

وی نفس را مسلط بر انسان دانست و گفت: به جای این که ما امیر بر نفس خود باشیم، این نفس است که امیر بر ما است و بر همین احساس است که هنگام فرا رسیدن انتخابات در توجیه دلایل نامزدی در انتخابات از واژه احساس تکلیف شرعی استفاده می کنیم و مدعی می شویم احساس تکلیف شرعی کردیم تا کاندیدای انتخابات باشیم.

 

آیت الله نمازی با طرح این سؤوال که، چه کسی گفته کاندیدا شدن در انتخابات واجب و تکلیف شرعی است گفت: در پشت این تکلیف شرعی یک چیز دیگری با عنوان حب به صندلی و پست و مقام خوابیده است، لذا انسان های قوی نیز در چنین شرایطی برای مقابله با نفس ضعیف و عاجز هستند. 

 

عضو مجلس خبرگان تأکید کرد: انسان ها هر آنچه را که بخواهند در سه عنصر فقه الاعظم، فقه الاوسط و فقه الاصغر جاسازی شده است و هرآنچه را که بشر به آن نیاز داشته باشد، قرآن عالی‌ترین نسخه را برایش تجویز کرده است و ریسمان اتصال و ارتباط اهل ناسوت و اهل زمین با عرش، قرآن است.

 

به گفته وی رشته اتصال انسان های گمشده متحیر در عالم ماده است و ارتباطی با قرآن ندارند و اگر هم ارتباطی داشته باشند در حد یک تلاوت بدون تأمل و بدون عمیق شدن در لایه های باطن قرآن است.

 

آیت الله نمازی قرآن را دارای ظاهر و باطن دانست و با اشاره به این که رشته اتصال انسان‌ های گم شده متحیر در عالم ماده، کلام وحی است گفت: متأسفانه  ما انسان ها به دلیل گرفتاری های دنیایی و گرفتار شدن در روزمرگی از انس با قرآن که بالاترین و سودمندترین امور است غافل شده ایم.   

 

وی افزود: قرآن دارای حقایق و لطائف و ظرائفی است به طوری که امام علی(ع) کسانی را که الفاظ قرآن را حفظ کردند اما حدود قرآن را تضییع کردند لعنت می کند.

 

نماینده ولی فقیه در ادامه با اشاره به قصد و نیت خود از نوشتن دو نوع تفسیر قرآن، یک تفسیر عمومی برای مردم به زبان فارسی و یک تفسیر فنی و علمی قرآن برای حوزه های علمیه گفت: تاکنون این توفیق حاصل نشده است اما با  عنایت امام زمان و تمام شدن تفسیر سوره بقره، تاکنون چهار جلد از تفسیر سوره بقره به چاپ رسیده است و جلد پنج و ششم آن که  در حال ویراستاری است به دلیل عدم توان مالی و بودجه تاکنون به چاپ نرسیده است.

 

آیت الله نمازی، انجام تحقیقات محققین روی تفسیر را نیازمند هزینه زیاد حق التحقیق دانست و با اشاره به عدم توانایی تهیه چنین هزینه هایی اظهار امیدواری کرد هزینه های دو جلد باقی مانده از تفسیر سوره بقره توسط بانیان خیر برای ذخیره آخرت خودشان تأمین شود.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان در ادامه، توجه به بیان اختصار و پیام های اصلی تفسیر قرآن را در جلسات آینده یاد آور شد و با اشاره به تفسیر 6 جلدی سوره بقره گفت: در صورت ادامه روندی که در تفسیر سوره بقره اعمال شد، کل تفسیر قرآن نزدیک به 60 جلد خواهد شد، اما با توجه به سیاست در اختصار و بیان پیام های قرآن در جلسات آینده، تعداد مجلدات تفاسیر کاهش خواهد داشت.  

 

اگر همه کارها تعطیل شود جلسه تفسیر قرآن تعطیل نخواهد شد

آیت الله نمازی فراهم شدن زمینه های حضور جوانان در جلسات تفسیر قرآن توسط علاقمندان به قرآن را مهم قلمداد  کرد و گفت: از فرصت به دست آمده برای حضور در جلسات تفسیر قرآن را باید استفاده شود، لذا به قول ابوعلی سینا، گذشته که گذشته و آینده هم معلوم نیست، بنابر این به پاخیزید و از فرصت بین دو عدم گذشته و آینده استفاده کنید. 

 

 نماینده ولی فقیه در کاشان تأکید کرد: اگر همه کارها تعطیل شود جلسات تفسیر قرآن در سهرستان کاشان تعطیل نخواهد شد./1307/پ201/ش

ارسال نظرات