۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۸
کد خبر: ۲۷۹۸۰۴
همزمان با سالروز شهادت امام جعفرصادق؛

دسته‌جات سینه و زنجیرزنی در خراسان شمالی به حرکت درآمدند

خبرگزاری رسا ـ همزمان با بیست و پنجم شوال و سالروز شهادت امام جعفرصادق(ع) دسته‌جات سینه و زنجیرزنی هیئات مذهبی در شهرها و مناطق مختلف استان خراسان شمالی به خیابان‌ها آمدند.
حرکت دسته‌جات عزاداري شهادت امام صادق(ع) در خراسان شمالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، امروز همزمان با بیست و پنجم شوال، سالروز شهادت امام جعفرصادق(ع)، ششمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، مردم عزادار و محب اهل بیت(ع) استان خراسان شمالی، در قالب هیئات مذهبی به عزاداری و سوگواری پرداختند.

 

دسته‌جات سینه زنی و زنجیرزنی هیئات عزاداری بجنورد و سایر شهرها و روستاهای استان از ساعت 9:30 صبح امروز به سمت امامزادگان و مساجد جامع شهرها آغاز شد و اقشار مختلف مردم در عزای شهادت رییس مذهب تشیع بر سر و سینه زدند.

 

دسته‌جات هیئات مذهبی در شهر بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی نیز از مناطق و خیابان های مختلف شهر به سمت حرم مطر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع)، برادر ارشد امام رضا(ع) برگزار شد.

 

در این مراسم معنوی که قدمتی طولانی دارد، هیئات مذهبی در قالب دسته های سینه زنی و زنجیرزنی در حالی که هر کدام از این هیأت ها را گروهی از بانوان و کودکان همراهی می کردند، با عبور از خیابان های مختلف شهر به حرم حضرت سیدعباس(ع) رسیده و در این مکان با تجمیع هیئات مذهبی، مراسم عزاداری در سوگ شهادت امام صادق(ع) به صورت دسته جمعی برگزار شد.

 

عزاداری تجمیعی هیئات مذهبی و مردم بجنورد در محل حرم مطهر برادر امام رضا(ع) تا زمان اذان ظهر ادامه دارد و پس از آن عزاداران در این مکان نماز ظهر و عصر را به جماعت اقامه می کنند.

 

البته شب گذشته نیز مراسم های عزاداری شهادت امام جعفرصادق(ع) همزمان با شب شهادت این امام همام در مساجد، امامزادگان، تکایا و سایر اماکن مذهبی استان خراسان شمالی با شرکت اقشار مختلف مردم و مسؤولان برگزار شد.

 

در این مراسمات روحانیان برگزیده و ائمه جمعه و جماعات شهرها و روستاهای مختلف استان در مورد سیره و روش امام ششم شیعیان و زحمات وی در راستای اعتلای اسلام و تبیین مکتب تشیع سخنرانی کرده و مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) نیز در سوگ شهادت امام صادق(ع) به مداحی و نوحه خوانی پرداختند.

 

دیشب همچنین همزمان با سالگرد شهادت ششمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت امام جعفر صادق(ع)، مراسم سوگواری و عزاداری شهادت این امام همام با سخنرانی حجت الاسلام کاردان، استاد حوزه و دانشگاه قم در مسجد امام رضا(ع) بجنورد برگزار شد.

 

بر اساس گزارش های رسیده از شهرستان های استان خراسان شمالی، امروز برنامه های دسته روی، سینه زنی و زنجیرزنی هیئات مذهبی به مناسبت شهادت امام صادق(ع)، افزون بر بجنورد در دیگر شهرهای استان نظیر شیروان، اسفراین، آشخانه، فاروج، گرمه، جاجرم، راز و غیره نیز برگزار شده و عاشقان و محبان اهل بیت(ع) همراه با دسته های عزاداری، به سوی امامزادگان و بقاع متبرک و نیز مساجد محوری این شهرها حرکت کرده و در این اماکن مقدس در سوگ شهادت امام ششم خود به عزاداری پرداختند.

 

دیشب و امروز، در سالگرد شهادت رییس مذهب تشیع، مراسمات سوگواری و عزاداری ویژه این مناسبت در امامزاده های شاخص شهرستان های هشت گانه خراسان شمالی شامل حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع) بجنورد، امامزاده حمزه رضا(ع) شیروان، امامزاده محمد(ع) دلاور آشخانه، امامزاده سیدجعفر(ع) اسفراین، امامزاده سیدجعفر(ع) سیاهدشت فاروج، امامزاده زین العابدین(ع) سنخواست شهرستان جاجرم و شمار دیگری از بقاع متبرکه در مراکز شهرها و بخش های این استان برگزار شد.

 

گفتنی است، حضرت امام جعفرصادق(ع)، ششمین پیشوای شیعیان و رییس مکتب شیعه در هفدهم ربیع الاول سال 83 هجری قمری در مدینه منوره متولد شد و در بیست و پنجم شوال سال 148 هجری قمری به دستور منصور دوانقی، خلیفه ستمگر عباسی مسموم و به شهادت رسید./9314/پ202/ح

ارسال نظرات