۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۶
کد خبر: ۲۸۱۶۶۰
مدیر گروه علوم قرآنی مدرسه علمیه حضرت نرجس مشهد:

نبی مکرم اسلام بنیانگذار فرهنگ همدلی و همزبانی بودند/ طلاب مروج فرهنگ همدلی باشند

خبرگزاری رسا ـ مدیر گروه علوم قرآنی مدرسه علمیه حضرت نرجس مشهد با اشاره به این که نبی مکرم اسلام(ص) بنیانگذار فرهنگ همدلی و همزبانی بودند، گفت: ما نیز باید با پیروی از سیره ائمه معصومین(ع) فردگرایی را کنار گذاشته و همدل و دلسوز افراد جامعه باشیم.
مريم پورحسيني، مدير گروه علوم قرآني مدرسه علميه حضرت نرجس(س) مشهد در همايش بين المللي تجليل از بانوان مروج فرهنگ رضوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، خانم مریم پورحسینی، مدیر گروه علوم قرآنی مدرسه علمیه حضرت نرجس(س) مشهد، امروز در همایش بین المللی تجلیل از بانوان مروج فرهنگ رضوی که با عنوان «همدلی و همزبانی در سیره رضوی»، در سالن اجتماعات دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، به زوایای اثربخشی همدلی و همزبانی در اصلاح تعاملات اجتماعی بر اساس سیره رضوی پرداخت.

 

وی ابراز کرد: خدمت امام زمان(عج) رسیدن ادب خاصی نیاز دارد، نحوه برخورد افراد با امام رضا(ع) متفاوت بود و برخی افراد مؤدبانه به خدمت ایشان می رسیدند و مشمول فیض خاص ایشان می شدند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: ادب به عنوان ظرافت کار در کلام بزرگان دیده می شود و اگر با اخلاص همراه باشد، در جان ها می نشیند، بر این اساس ما باید برای ائمه اطهار(ع) که صدیق هستند، صادقانه کار کنیم.

 

مدیر گروه علوم قرآنی مدرسه علمیه حضرت نرجس(س) مشهد با طرح این پرسش که آیا همدلی و همزبانی در سیره رضوی دیده می شود، افزود: نبی مکرم اسلام(ص) بنیان‌گذار این سیره بودند و جامعه نامهربان عصر خود را به و دوستانی با محبت و دلسوز تبدیل کردند. 

 

پورحسینی افزود: امام رضا(ع) که پاره تن پیامبر اکرم(ص) هستند و ما توفیق همجواری ایشان را داریم، تداوم بخش این سیره بودند و ما باید ببینیم این مسأله چقدر برای ما مهم است و به آن به عنوان یک دغدغه و یک اصل مهم در بحث خانواده و جامعه نگاه می کنیم.

 

نبی مکرم اسلام، سنگ بنای همدلی و همزبانی را گذاشتند
وی با بیان این که امام رضا(ع) در زندگی و مسائل ما حضور دارند، ابراز کرد: ایشان، در مشکلات و غم و شادی ما حضور دارند و از این رو است که ما چه در زمان عقد و چه در زمان رفتن به سفر آخرت خدمت ایشان می رسیم. 

 

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: تمام اوقات جهان شیعه با امام رضا(ع) می‌گذرد، امامی که امنیت ما را تأمین می کند و بر ما لازم است تا بدانیم سیره و روش ایشان چگونه بوده است.

 

مدیر گروه علوم قرآنی مدرسه علمیه حضرت نرجس(س) مشهد با اشاره به این که حضرت محمد(ص) سنگ بنای همدلی و همزبانی را گذاشتند، افزود: همزبانی به معنای تفاهم بیانی است و زمانی که دل ها با هم پیوند می خورد، آن چه بر زبان جاری می شود از درون انسان سرچشمه می گیرد. 

 

پورحسینی با اشاره به این که سؤال کردن، یکی از روش های تشویقی در بیان مطلب است، ابراز کرد: ائمه معصومین(ع) از این شیوه استفاده می کردند و فضا را برای شنیدن آماده می کردند؛ از حضرت امام رضا(ع) پرسیده شد: «زندگی کدام دسته از مردم نیکوتر است؟ فرمودند: «زندگی کسی از همه نیکوتر است که زندگی مردم دیگر از سوی زندگی او نیکویی یابد.».

 

وی ابراز کرد: متأسفانه در جامعه کنونی افراد تنها به فکر خود هستند و به فکر زندگی دیگران و کمک به آن ها نیستند، آیا تا حالا از خود پرسیده ایم برای نیکو کردن زندگی دیگران چه تلاشی کرده ایم.

 

برپایی جلسه انس در خانواده، رشد معنویت را به دنبال دارد
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که همدلی و دلسوزی افراد در عمل آن ها دیده می شود، گفت: یکی از اثرات همدلی و همزبانی سیره رضوی، این است که خادمان امام رضا(ع) مروج فرهنگ رضوی شدند.

 

مدیر گروه علوم قرآنی مدرسه علمیه حضرت نرجس(س) مشهد افزود: مأمورانی که از طرف مأمون مأمور شده بودند، امام رضا(ع) را از مرو تا مدینه همراهی کنند، لحظه به لحظه سیره عبادی ایشان را به تصویر می کشیدند.

 

پورحسینی اظهار کرد: همدلی و همزبانی امام رضا(ع) نه تنها بر خادمان ایشان بلکه بر همه افراد اثر گذار بود و یکی از برنامه های اصلی ایشان این بود که افراد را دور خود جمع می کردند و مجلس انس برپا می کردند و مشکلات و مسائل آن ها را جویا می شدند.

 

وی با اشاره به این که ترویج فرهنگ دین، باید یکی از دغدغه های مهم ما باشد، ابراز کرد: گفت و گو و جلسه انس با اعضا خانواده، سبب رشد معنوی اعضای خانواده می شود و علاقه‌مندی فرزندان به آموزه های دین را در پی دارد.

 

همدلی و همزبانی با افراد جامعه، خلأهای مادی و معنوی آن ها  را پر می کند
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که یکی از اثرات همدلی و همزبانی در اصلاح تعاملات اجتماعی بر اساس سیره رضوی، پر کردن خلأهای مادی و معنوی است، تصریح کرد: طلاب باید مبلغ و مروج سیره ائمه معصومین(ع) باشند؛ از این رو گاهی دوستی به سراغ ما می آید و مشکل خود را مطرح می کند، ما باید با همدلی و  دلسوزی به سخنان او گوش دهیم.

 

مدیر گروه علوم قرآنی مدرسه علمیه حضرت نرجس مشهد با اشاره به این که ائمه معصومین(ع) آیات و نشانه برای جهانیان هستند، افزود: حضرت عیسی(ع) و حضرت مریم(س) آیت و نشانه خداوند هستند؛ خداوند متعال در قرآن می فرماید:« وَ الَّتی‏ أَحْصَنَتْ فَرْجَها فَنَفَخْنا فیها مِنْ رُوحِنا وَ جَعَلْناها وَ ابْنَها آیَةً لِلْعالَمینَ، و یاد کن آن زن را که عفت خویش را حفظ کرد و ما از روح خود در او دمیدیم و او و پسرش را نشانه عبرتی برای جهانیان قرار دادیم.»، ائمه اطهار(ع) که از انبیا بالاتر هستند، به طور قطع آیت و نشانه خداوند هستند و رفتارشان آیت و نشانه برای عالمیان است.

 

پورحسینی با بیان این که افراد برای رفتار خود باید شاخص و معیار داشته باشند، اظهار کرد: ائمه معصومین(ع)، شاخص ما در رفتار و عملکرد هستند؛ بنابراین اگر زمانی در کارهایمان دچار تردید شدیم باید ببینیم، امام زمان(عج) از کار ما راضی هستند یا خیر؟ اگر راضی بودند به آرامش می رسیم و الا اگر این گونه نباشد باید نگران عملکرد خود باشیم.

 

کمک کردن به دیگران، نورانیت و معنویت در انسان ایجاد می کند
وی در ادامه با اشاره به این که خاموشی و سکوت، دری از درهای حکمت است، افزود: حکمت، خیر کثیر است که خداوند به هر کس آن را عطا کند، نعمت بزرگی به او عنایت کرده است و همدلی و همزبانی نیز باید بر اساس حکمت باشد تا حرف و سکوت ما نیز در مسیر و راه درست باشد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که سکوت، سبب جلب محبت می شود، گفت: همدلی از جمله کارهای خیری است که باید روزی انسان شود و خدا را باید به سبب این نعمت شاکر باشیم و نورانیت و معنویت در سایه کمک به دیگران حاصل می شود.  
 

مدیر گروه علوم قرآنی مدرسه علمیه حضرت نرجس(س) مشهد به سیره و رفتار امام رضا(ع) در کمک کردن به دیگران اشاره کرد و افزود: امام رضا(ع) هیچ گاه کلام طرف مقابل را قطع نمی کردند و دقیق به آن گوش می کردند، ما نیز باید با پیروی از سیره ایشان، فردگرا نباشیم و با همدلی و همزبانی، آرامش بخش دیگران باشیم./1309/پ201/ح

ارسال نظرات