۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۹
کد خبر: ۲۸۲۰۱۷
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی:

شجره نامه امامزادگان خراسان شمالی تدوین می شود

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی گفت: امسال اطلاعات کاملی از خصوصیات و زندگی امامزادگان استان جمع آوری شده و شجره نامه این بزرگواران تدوین می شود.
حجت الاسلام سهرابي- نشست خبري روز بزرگداشت امامزادگان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی، امروز در نشست خبری به مناسبت پنجم ذی‏ القعده، روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه، به تشریح وضعیت بقاع متبرکه در خراسان شمالی پرداخت و افزود: در شهرستان های هشت گانه این استان 156 امامزاده و بقعه متبرکه ثبت شده وجود دارد.

 

وی با بیان این که بیشتر امامزادگان استان نوادگان امام موسی کاظم(ع) هستند که از کشورهای عربی به سوی ایران و منطقه خراسان به عنوان مأمن هجرت کرده اند، اضافه کرد: با توجه به پیاده شدن نخستین حکومت علوی در ایران و علاقه مردم این کشور به ائمه اطهار(ع)، شمار زیادی از نوادگان ائمه اطهار(ع) خصوصا بعد از عزیمت امام رضا(ع) به خراسان، به ایران مهاجرت کردند.

 

حجت الاسلام سهرابی با اشاره به این که خراسان شمالی نیز از جمله استان هایی است که امامزادگانی مربوط به نسل امام موسی کاظم(ع) دارد که در مسیر حرکت به سمت مشهد مقدس در بین راه به طرق مختلف به شهادت رسیده و یا رحلت کرده اند، اظهار کرد: از همان زمان مردم دوست دار ائمه اطهار(ع) قبر و بارگاه مخصوصی برای این بزرگواران احداث می کردند که این بارگاه ها هنوز نیز دایر است.

 

وی با اشاره به وجود برخی مشکلات در شناسایی و معرفی امامزادگان استان، خاطرنشان کرد: شماری از امامزاده های خراسان شمالی به دلیل گذشت زمان و نبود تاریخ مکتوب کافی در حال حاضر اطلاعات کاملی از زندگی و نسل و شجره نامه آنها موجود نیست اما همه اتفاق نظر دارند آن دسته از امامزادگانی که قبور و بارگاه آنها موجود است تمامی آنها از نوادگان ائمه اطهار(ع) هستند.

 

حجت الاسلام سهرابی از طرح اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی برای جمع آوری اطلاعات کاملی از زندگی و شجره نامه امامزادگان استان خبر داد و افزود: جمع آوری اطلاعات این بزرگان و تدوین شجره نامه آنها در سال جاری به بهره گیری از مورخان و افراد موثق در دستور کار این نهاد قرار دارد.

 

وی نبود اسناد رسمی و مکتوبان در این زمینه را یکی از مشکلات گردآوری اطلاعات و تدوین شجره نامه امامزادگان دانست و افزود: این موضوع همچنین ایجاد بانک اطلاعاتی از امامزادگان را نیز دشوار کرده است.

 

حجت الاسلام سهرابی در ادامه با اشاره به این که 30 درصد امامزاده های موجود در خراسان شمالی شاخص بوده و در ایام مختلف سال برنامه های فرهنگی و مذهبی در آنها برگزار می شود، افزود: در این امامزاده های واجب التعظیم در طول سال برنامه هایی نظیر اقامه نماز جماعت، مناسبت های ملی و مذهبی، طرح آرامش بهاری، نشاط معنوی، ضیافت الهی و غیره برگزار می شود.

 

وی با اشاره به این که در ماه رمضان امسال بیش از 200 هزار نفر در برنامه های طرح ضیافت الهی که در 32 امامزاده خراسان شمالی برگزار شد، شرکت کردند، یادآور شد: همچنین تابستان امسال در برنامه های طرح نشاط معنوی امامزاده های خراسان شمالی بیش از دو هزار و 500 نفر حضور دارند.

 

مدیرکل اوقاف و امورخیریه خراسان شمالی حضور گسترده مردم استان در برنامه های امامزاده ها و بقاع متبرکه را به دلیل عشق و ارادت آنها و فرهنگ سازی مناسب انجام شده از سوی متولیان اوقاف و امور خیریه دانست و افزود: به منظور افزایش این مشارکت و تبدیل بقاع متبرکه به قطب های فرهنگی بر اساس فرموده رهبر معظم انقلاب، در حال حاضر نیازهای امامزاده های استان احصا شده و اقدامات لازم در دست اجرا قرار دارند.

 

گفتنی است، دهه اول ماه ذی‌العقده که روز نخست آن با ولادت حضرت معصومه(س) و پایان آن نیز با ولادت حضرت ابوالحسن علی بن موسی‌الرضا(ع) همزمان است، به عنوان دهه کرامت و پنجم ذی‏ القعده نیز به عنوان روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه نامگذاری شده است.

 

استان خراسان شمالی در شمال شرق کشور 156 امامزاده و بقعه متبرکه ثبت شده دارد که مشهورترین آن ها حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع) بجنورد، برادر ارشد امام رضا(ع) است./9314/پ202/ب4

ارسال نظرات