دعا نکردن خلاف رضایت الهی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیتالله سید ابوالحسن مهدوی جمعه شب در جمع تعدادی از طلاب اصفهان در شرح دعای هفتم صحیفه سجادیه، گفت: زمانی که اراده الهی بر وارد کردن یک بلا باشد اگر تمام مردم جمع شوند هیچ کسی نمیتواند این سختی و فشار را بردارد و تمام قدرتها در برابر خدا ضعیف هستند البته هیچ زمان مومن به بن بست نمیرسد چرا که معتقد است که اراده مخلوقات نمیتواند تغییری ایجاد کند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این که مومن همیشه امیدوار است، تصریح کرد: زمانی میتوان ناامید شد که قدرت موجود را فوق قدرت خدا بدانیم و یا فکر کنیم که دست خدا بسته و یا عاجز است و یا خداوند نسبت به شرایط ما جاهل بوده و یا قدرت داشته و بخیل است اما خدا حنان و منان است و قبل از این که کسی چیزی بخواهد و یا استحقاق آن را داشته باشد به او نعمت میدهد بنابراین نگاه مومن به پروردگار این چنین است که هیچ حقی برای خود ندانسته و خدا را همه کاره میدانند البته به اسباب دنیا اعتقاد دارد اما ریشه این اسباب را اراده الهی میداند.
وی تأکید کرد: زمانی که خدا اراده کند هیچ ارادهای نمیتواند مقابل اراده خدا بایستد البته اراده غیر از مشیت است و برخی مواقع اراده و مشیت یک معنی و جهت داشته و برخی مواقع با هم متفاوت است در واقع اراده همان تصمیم و مشیت به معنی خواسته است.
آیت الله مهدوی ادامه داد: برای مثال اراده الهی این است که خشکسالی شود اما مشیت الهی بر خشکسالی قرار نگرفته اما دلیل این اراده این است که انسان قصور و گناهی مرتکب شده که نتیجه آن بر خشکسالی قرار میگیرد که در این زمان اراده و مشیت الهی در یک جهت نیست اما گاهی مواقع اراده و مشیت الهی در یک جهت است، هر زمان که معصیت میکنیم اراده و مشیت الهی در یک جهت نبوده و زمانی که کار نیک انجام میدهیم اراده و مشیت در یک جهت قرار میگیرد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که تعارضی در اراده خالق و مخلوق نبوده و هر زمان تعارض باشد اراده خالق حاکم است، خاطرنشان کرد: در محدودهای که اراده داریم خداوند در اراده ما دخالت نمیکند و ما ابتدا تصمیمگیر هستیم که این معنای اعطای اراده است البته اراده در محدوده خاصی به ما داده شده و برای مثال نمیتوانیم اراده کنیم که از تصمیمات افراد دیگر آگاه شویم.
وی با اشاره به این که بلاها به مشیت خدا است، اظهار کرد: بلاها طبق مصلحتهایی اتفاق میافتد و همان خدایی که بلا نازل کرده از ما میخواهد برای رفع بلا دعا کنیم که چنین دعایی خلاف رضایت الهی نیست، خدا از مریضی و دعا کردن برای رفع مریضی خشنود است چرا که بلا و مریضی مصلحت الهی است و اگر دعا نکنیم خلاف رضایت الهی عمل کردیم البته بعد از دعا کردن نیز باید مراقب باشیم خلاف رضایت خدا عمل نکنیم و باید خشنودی ما در همان چیزی باشد که خدا میخواهد.
آیت الله مهدوی گفت: در تقدیرات بداء داریم و بداء این است که قضای مبرم با یک دعا برمیگردد بنابراین گفته میشود هیچ دعایی را کوچک ندانیم، سختیها خسته کننده انسان و فشارهای زندگی کمرشکن است اما نباید ملامتها سبب تنبلی و سستی یا منجر به خودکشی شود./1304/پ202/ب4