۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳
کد خبر: ۲۸۳۹۳۲
کارشناس مسائل سیاسی:

نداشتن برنامه مدون اقتصادی از ضعف‌های دولت است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل سیاسی نداشتن برنامه مدون اقتصادی را از ضعف‌های دولت دانست و گفت: دولت به دلیل نداشتن برنامه اقتصادی نگاه به خارج داشته و برداشته شدن تحریم‌ها را به مردم وعده می‌دهد.
حجت الاسلام نيک فال

حجت‌‌الاسلام محمدحسین نیک‌فال در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، با اشاره به هفته دولت و ویژگی‌های دولت یازدهم گفت: از جمله بخش‌هایی که دولت در آن نمره کمتر از 12 به‌دست می‌آورد نقدپذیری مسؤولان است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: رییس جمهور به جای توجه به انتقاد منتقدان و پاسخگویی صحیح، آن‌ها‌ ‌را بی‌سواد خطاب می‌کند.

 

وی افزود: باید توجه کرد دوست انسان کسی است که ایرادات و اشکالات او را گوشزد کند نه افراد تملق‌گو؛ از این رو باید مسؤولان به افراد منتقد بیشتر اهمیت دهند؛ امام علی(ع) حکومت را در دست گرفت با انبوه مشکلات روبرو شد که نیازمند تشکیل دولت تدبیر و امید بود و به‌واقع این دولت را ایجاد کرد.

 

دولت به مقوله انتقاد به عنوان یک اصل مدیریتی بنگرد

حجت‌الاسلام نیک‌فال خاطرنشان کرد: شیوه امام علی(ع) در سیاست تدبیر و امید؛ انتقادپذیری و ترویج این مسأله در نامه‌ها و دستورات خود به کارگزاران حکومتی بود تا جایی که می‌فرمایند: «اگر از دولت من انتقاد نشود، فاسد می‌شود» و این مسأله در دولت یازدهم مغفول مانده است.

 

این کارشناس سیاسی ابراز کرد: والی و حاکم هرچقدر از صمیم دل و اخلاص به حل و فصل امور بپردازد به‌ دلیل محدودیت بشر دچار اشتباه خواهد بود که دولت موفق به موضوع انتقاد به عنوان یک اصل مدیریتی می‌نگرد.

 

وی با بیان این‌که خاستگاه انتقاد دوستی، عواطف انسانی و تعهد ایمانی است، تصریح کرد: در کنار واژه نقد پذیری، منتقدان باید انتقاد کنند نه عیب‌جویی چراکه ریشه عیب‌جویی حسادت و انتقام‌جویی است در حالی که در مقوله انتقاد تخریب شخصیت صورت نمی‌گیرد بلکه انگیزه و هدف اصلاح است.

 

هیچ دولتی قابل قیاس با دولت شهیدان رجایی و باهنر نبوده است

این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: دولت یازدهم باید براساس شعار انتقادپذیری که دارد باید ظرفیت نقدپذیری را در خود بالا برده تا بتواند موفق شود؛ دولت شعار نقدپذیری خوبی می‌دهد اما در عمل شاهد آن نیستیم و آستانه صبر و تحمل در دولت ضعیف است.

 

حجت‌الاسلام نیک‌فال اظهار کرد: در دولت 31 روزه شهیدان رجایی و باهنر مسابقه خدمات‌‌رسانی به مردم حرف اول را می‌زد و در این مدت طرح‌هایی تصویب و اجرایی کردند که ماندگار شد؛ اما متاسفانه بعد از روی کار آمدن لیبرال‌ها و غرب دیده‌ها مسابقه خدمت جای خود را به مسابقه ثروت‌اندوزی داد و به صراحت می‌توان گفت هیچ دولتی قابل قیاس با دولت شهیدان رجایی و باهنر نبوده است.

 

وی با اشاره به نقاط ضعف و قوت دولت یازدهم گفت: سیاست خارجی دولت از جمله نقاط قوت دولت بوده که ارتباط با دنیا را تامین می‌کند اما نداشتن برنامه مدون اقتصادی و عدم نظارت از ضعف‌های دولت به شمار می‌آید که نقطه قوت دولت را نیز زیر سوال می‌برد.

 

این کارشناس سیاسی اضافه کرد: به دلیل نداشتن برنامه اقتصادی دولت نگاه به خارج داشته و برداشته شدن تحریم‌ها را به مردم وعده می‌دهد.

 

حجت‌الاسلام نیک‌فال تاکید کرد: سیاست هسته‌ای ایران بهانه‌ای است برای غربی‌ها و در رأس آن‌ها آمریکا و انگلیس که تحریم‌ها را تشدید کنند در حالی که مشکل اصلی آن‌ها با جمهوری اسلامی ایران ایمان و اعتقادات مردم و اسلامی بودن نظام است.

 

خام فروشی و عدم توجه به صنایع داخلی از ما کشوری وابسته ساخته است

این نویسنده و پژوهشگر ابراز کرد: مگر منابع ایران کم است که به خارج نگاه داشته باشیم؛ در این مملکت نفت، گاز و معادن مس، طلا، آهن و غیره وجود دارد اما خام فروشی و عدم توجه به صنایع داخلی از ما کشوری وابسته ساخته است.

 

وی خاطرنشان کرد: اگر دولت برای منابع داخلی برنامه داشته باشد و ظرفیت‌های درونی را شکوفا سازد می‌توان همانند 37 گذشته بر تحریم‌ها و تهدیدها فائق آمد، قطع‌یقین با توجه دولت به صنعت داخلی کارگر ایرانی توان بالای تولید کیفی را دارد اما بی‌توجهی مسؤولان به صنایع آن‌ها را در آستانه تعطیلی قرار داده است.

 

این استاد علوم سیاسی عنوان کرد: بی‌توجهی به صنایع داخلی و بی‌توجهی به اقتصاد اسلامی موجب عدم موفقیت دولت در اقتصاد مقاومتی شده است و اگر دولت راهبرد خود را به سمت راهبرد جمهوری اسلامی یعنی اقتصاد مقاومتی سوق دهد، مشکلات را در عرض همان 100 روزی که رییس جمهور وعده داده بودند حل خواهد شد.

 

حجت الاسلام نیک‌فال افزود: با صراحت می‌توان گفت که برخی از دولتمردان یا با مبانی، الزامات و الگوهای اقتصاد مقاومتی آشنایی ندارند و یا این‌که اعتقادی به این اصول ندارند.

 

وی اقتصاد مقاومتی را به معنای تشخیص حوزه‌های فشار و تلاش برای کنترل و بی‌اثر کردن این حوزه‌ها دانست و اظهار کرد: این مفهوم در دولت یازدهم مغفول مانده است؛ نباید فکر کنیم سازش با غرب فشارها را کم می‌کند و ما نیازی به اقتصاد مقاومتی نخواهیم داشت.

 

رهایی از وابستگی به نفت؛ نخستین گام برای موفقیت در عرصه اقتصادی

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: از آنجایی که انقلاب ایران بنای سازگاری با قطب استکباری را ندارد و مبارزه با استکبار یک اصل قرآنی انقلاب است و اینجاست که اقتصاد مقاومتی همانند موریانه کاغذپاره‌های محاصره اقتصادی را خواهد خورد.

 

حجت الاسلام نیک‌فال نخستین گام موفقیت در عرصه اقتصادی را رهایی از وابستگی به نفت عنوان کرد و یادآور شد: اقتصاد مقاومتی زمانی محقق خواهد شد که دولت ضمن حمایت از تولید ملی به نخبگان توجه کند، فناوری‌های نوین را بکار بگیرد و در اجرای صحیح و بدون تبعیض اصل 44 قانون اساسی کوتاهی نکند.

 

وی در ادامه با اشاره به این‌که رهبر معظم انقلاب از ابتدای ولایت خود به تناسب هر دولت توصیه‌هایی را داشته و دولت یازدهم از این ماجرا مستثنا نیست، گفت: رهبری در نخستین اظهارات خود دولت را به رعایت از خطوط قرمز نظام و در رأس آن فتنه و فتنه‌گران دعوت کردند.

 

حجت‌الاسلام نیک‌فال در پایان موضع‌گیری صریح در قبال مسائل بین‌المللی، فراجناحی عمل کردن، رعایت سعه‌صدر و انتقادپذیری و رعایت انصاف در انتقاد از دولت‌های گذشته را از دیگر توصیه‌های رهبر معظم انقلاب به دولت یازدهم عنوان کرد./955/ت302/ب4

ارسال نظرات