۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۱
کد خبر: ۲۸۴۲۱۵
استاد حوزه علمیه قم:

فتنه‌گری‌های عربستان مانند ابولهب دامان خودش را می‌گیرد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه عالم انعکاس تمام نمای آیات الهی است و هرکس در این دنیا عملی انجام دهد انعکاس عملش به خود او باز می‌گردد، گفت: اعمال امروز عربستان علیه بی‌گناهان مانند فتنه گری‌های ابولهب است که سرانجام نخواهد توانست جلوی نور اسلام حقیقی را بگیرد.
حجت الاسلام رنجبر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد رضا رنجبر بعد از ظهر امروز در برنامه سمت خدا از شبکه سه سیما با اشاره به اینکه عالم هستی ترجمان آیات قرآن کریم است و هر چه خداوند اراده کرده همان می شود، افزود: در این زمینه قرآن داستان ابولهب را مثال می زند که به حقیقت شایسته اسم خود بود و هر آتش و فتنه ای از جانب او به پا می‌خواست و قرآن در سوره تبت بیان می‌کند که دستان ابولهب بریده باد و سرانجام هم در نهایت دستان او از این عالم بریده شد و اراده و کارهایی او نتوانست هیچ تأثیری بر اسلام داشته و جلوی رشد اسلام را بگیرد.

 

وی تصریح کرد: به عبارت دیگر در اینجا «دستان بریده» کنایه از کوتاه شدن اراده فرد است که نشان می دهد اراده انسان در برابر ارداه خداوندچیزی نیست و انسان هرچه آتش افروز و فتنه گر باشد نمی‌تواند مانع انجام حکم و مأموریت الهی شود.

 

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: امروز داستان عربستان هم مثال داستان ابی لهب است که هر چه آتش افروزی کند به جایی نمی رسد و مردم باید بدانند هر مردی که فتنه گر و آتش افروز شد به طبع همسر او هم آتش افروز می‌شود و در سوره تبت بیان شده که انسان دنبال هر چه باشد همان می‌شود و در این داستان زن ابولهب سعی می‌کرد آتش اختلاف را با سخن چینی بر افروزد؛ بنابراین خود او هم همانطور که قرآن گفته در قیامت هیزم جهنم است.

 

حجت‌الاسلام رنجبر با بیان اینکه این دنیا مانند آینه است و هر عمل انسان به خود او بازتاب می‌کند، گفت: حافظ برای این انسان‌ها اصطلاح افسرده حال را به کار می‌گیرد و این آدم‌ها کسانی هستند که از آتش عشق به خداوند دور بوده و آتش عشق الهی به جان آن‌ها نیفتاده است.

 

استاد حوزه علمیه قم تأکید کرد: حافظ می گوید به همین دلیل که اکثر مردم عالم افسرده حال هستند عارفان نمی‌توانند اسراسر الهی را در این عالم با کسی در میان بگذارند و در دنیا غریب هستند اما این رنج عارفان پایان دارد و روزی یک دل آرام پیدا می‌کنند که می‌توانند اسرار دل خود را با او در میان بگذارند.

 

وی افزود: وقتی انسان آغوش گرم الهی را حس کرد یکباره آرام و قرار خود را از دست می‌دهد و تنها با خدا که همان دل آرام است خاطر انسان عاشق الهی آرام می‌شود که این شعر حافظ اشاره به این آیه قرآن دارد که می فرماید«أَلا بِذِکرِ اللَّهِ تَطمَئِنُّ القُلُوبُ».

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: سرو سیمین اندام ما انسان‌ها به قول حافظ خداوند است که این سرو سیمین اندام در دل هر که نشست دیگر به سروهای و کاج های روان خیابان و کوچه بازار نگاه نکرده و دل دین خود را با دیدن این چیزها از دست نمی‌دهد و تحمل و صبر رنج‌ها موجب می‌شود که انسان به آن سرو سیمین اندام که خداوند است سرانجام برسد.

 

حجت‌الاسلام رنجبر در ادامه با اشاره به شرح دعای زیارت جامعه کبیره ادامه داد: انسان‌ها در این دنیا مانند یک باغ انسانی هستند که تا زمانی که با خداوند و اولیای الهی باشند سبز بوده و برای خود و دیگران سودمند هستند اما همین که از اولیای الهی و ولایت بریدند مانند یک چوب خشک می شوند که تنها برای دیگران سودمند بوده و ابزاری در دست آن‌ها می‌شوند.

 

وی افزود: در این دنیا هر چیزی که خیر و خوب باشد بقیة الله است و مال حلال و امام زمان(عج) از آن جایی که برای بشر سودمند و سرشار از خیر بوده و همچنین عشق الهی برای انسان بقیة الله است و مال حلال و ائمه که بقیة الله بوده عشق الهی بر روی زمین و در این عالم هستند.

 

استاد حوزه علمیه قم گفت: حافظ می‌گوید تنها کسانی در این جهان ماندگار هستند که بقیة الله بوده و سرشار خیر هستند و چون این دنیا برای همه سودمند نیست و بستر پستی‌ها بوده و عشق خداوند نیست فانی بوده در حالی که آخرت چون مظهر خیر الهی است باقی است و کسانی که پیش حضرت حق وجه و آبرو داشته باشد و وجیها عندالله باشند در این دنیا ماندگار هستند.

 

حجت الاسلام رنجبر با اشاره به اینکه اهل بیت(ع) و پیامبر(ص) بقیة الله هستند و وجودشان در زمین مانند آب بوده و هر جا که باشند و بروند آنجا را سبز و خرم می‌کنند، ادامه داد: به همین خاطر است که می‌گویند انتظار امام زمان انتظار آب و آبادانی است چون این امام بزرگوار (ع) دنیا را آباد می‌کند و البته ایشان برای بعضی‌ها مانند باغبان بوده که درختان خشک و بی ثمر را حرص می کنند./837/پ202/ی

ارسال نظرات