۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۲
کد خبر: ۲۸۴۹۱۸
مشاور عالی رییس جمهور مطرح کرد؛

ضرورت توجه به کارآفرینی در کشور/ بهره گیری از سرمایه های اجتماعی زمینه ساز پیشرفت و توسعه می شود

خبرگزاری رسا ـ ترکان با بیان این که یکی از مهم ترین اموری که طبقات اجتماعی را تغییر می دهد تحصیلات است، گفت: باید از ظرفیت ها و استعدادهای اجتماعی در راستای پیشرفت و توسعه استفاده شود و براساس آماری که وجود دارد سالانه بیش از 800 هزار نفر وارد بازار کار می شوند.
ترکان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در آمل، اکبر ترکان، مشاورعالی رییس جمهور، امروز در چهل و هشتمین گردهمایی معاونان آموزشی دانشگاه های دولتی سراسر کشور که در دانشگاه شمال آمل برگزار شد با اشاره به این که آموزش عالی هم می تواند با قوائد لازم وارد بازار کار شود، گفت: محصول علمی قابل تجارت و مبادله نیست و آن چیزی که می تواند مورد معامله قرار گیرد فناوری است.


وی افزود: متاسفانه سیستم دانشگاهی که در ایران وجود دارد ورود و خروج دانشجو صورت می گیرد اما کنترل وجود ندارد که باید دانشگاه بعد از فارغ التحصیل شدن دانشجویان نظارت ویژه ای نسبت به آن داشته باشد.


ترکان با بیان این که یکی از مهم ترین اموری که طبقات اجتماعی را تغییر می دهد تحصیلات است، بیان داشت: باید از ظرفیت ها و استعدادهای اجتماعی در راستای پیشرفت و توسعه استفاده شود و براساس آماری که وجود دارد سالانه بیش از 800 هزار نفر وارد بازار کار می شوند.


وی ادامه داد: خروجی دانشگاه ها بیش از ورودی بازار کار است که بخش از دانشجویان به جای آن که دنبال بازار کار باشند به دنبال مدرک گرایی می روند.


مشاور عالی رییس جمهور تصریح کرد: اکثر کسانی که مدرک مهندسی دارند نسبت به کارشان مسلط نیستند و همین افراد با مراجعه به کانون های مهندسین می خواهند پروانه اشتغال و نظارت دریافت کنند که با کار خود آشنایی ندارند.


وی با بیان این که مدیریت عرضه در مراکز آموزش و تربیت متخصصان اعمال شود، گفت: بدون ارتقای هیات علمی و نظام آموزشی نسبت به افزایش دانشجویان اقدام می شود که نباید این گونه باشد.


ترکان تصریح کرد: اگر دانشگاه ها قاعده بازار را بپذیرند و نیازسنجی خوبی از آن داشته باشند می توان به آینده اشتغال فارغ التحصیلان کشور امیدوار بود که نیاز است تا دانشگاه ها در این عرصه کوشا باشند.


مشاور عالی رییس جمهور افزود: از دانشگاه های دولتی و خصوصی انتظار می رود در کنار توجه به تحصیلات دانشجویان به بازار کار آن ها پس از فارغ التحصیل شدن هم نگاه ویژه ای داشته باشند که ضرورتی اساسی است.


وی ترویج کارآفرینی در کشور را ضرورتی مهم و ارزشمند دانست و خاطرنشان کرد: همه دانشگاه ها باید تلاش کنند تا حیات علمی دانشجویان پس از تحصیلات تعطیل نشود تا بتوانیم از این ظرفیت ها به بهترین نحو ممکن استفاده کنیم.


ترکان با بیان این که در سال های اخیر تنها به بحث کمی پذیرش دانشجو توجه شده است، گفت: افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو بدون فراهم شدن امکانات مخرب است که باید اقدامات شایسته ای در حوزه تقاضا صورت گیرد./1314/پ202/ب4

ارسال نظرات