۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۶
کد خبر: ۲۸۵۵۵۳
آیت‌الله ایمانی تأکید کرد؛

ضرورت تفقه و شناخت دین به دور از نگاه لیبرالی و افراط و تفریط

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: نیاز جامعه به شناخت دین به معنای واقعی کلمه دور از نگاه لیبرالی و دور از افراط و تفریط، بیش از پیش احساس می‌شود.
آيت الله اسد الله ايماني، امام جمعه شيراز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در فارس، آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس پیش از ظهر امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی 95-94 حوزه‌های علمیه این استان و همچنین تودیع و معارفه مدیر این حوزه‌ها که در مدرسه علمیه مرکزی شیراز برگزار شد، گفت: حوزه‌های علمیه شیعه در این استان که به حمد الهی مراحل کمال و رشد را طی می‌کند باید به جایگاهی برسد که مفاخر گذشتگان را تداعی کند و افکار و اندیشه دانشمندان بزرگ را یادآور شود.

 

وی در ادامه با بیان این‌که روزگاری در این شهر بیش از 7 مجتهد و مرجع صاحب رساله زندگی می‌کردند، افزود: ضروری است در حوزه‌های علمیه حرکتی فراگیرتر، کیفی‌تر، عظیم‌تر و بزرگ‌تر در ابعاد مختلف شاهد باشیم و این گذشته، تکلیف ما را در آینده روشن می‌کند.

 

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری در ادامه به حدیثی از امام صادق(ع) که شیعیان را به تفقه در دین دعوت می‌کند، اشاره کرد و افزود: تفقه در قرآن و روایات اهل بیت(ع) به معنای رایج علم فقه که امروز حاکم است نیست بلکه درک مجموعه دین منظومه فکری، اعتقادی و عملی دین است که درک همه آن‌ها را فقه می‌گفتند.

 

وی ادامه داد: البته علوم رایج حوزه‌های ما ابزار و وسیله‌ای است که ما را به آن فهم و اندیشه برساند و باید ما را به آنجا برساند و اگر نرسانید حجاب اکبر است و نیاز جامعه به شناخت دین به معنای واقعی کلمه دور از نگاه لیبرالی و دور از افراط و تفریط، بیش از پیش احساس می‌شود.

 

آیت‌الله ایمانی با اشاره به ضرورت دوری از نگاه لیبرالی و دوری از افراط و تفریط گفت: روحانیت باید به آن توجه داشته باشد و اگر ما این رسالت را انجام دادیم فبها و اگر انجام ندادیم دیگران به شکل ناقص آن را پیاده می‌کنند و در اختیار جهان می‌گذارند و مردم مشتاق و تشنه را به آبی غیر از زلال وحی سیراب می‌سازند و آن زمان باید ما پاسخگوی آن باشیم.

 

وی با بیان این ‌که فارس از استان‌های بسیار قدیمی است که با فکر و مکتب اهل بیت(ع) آشنا شده است و مبدأ اسلام استان فارس و آغاز مسلمان شدن آن‌ها سال 18 هجری بوده یعنی 8 سال بعد از ارتحال پیامبر مکرم اسلام است، افزود: همچنین آشنایی رسمی با مکتب تشیع این استان آغاز قرن چهارم بوده است و آن دورانی که آل بویه به حکومت رسیدند و شیراز را مرکز حکومت خود قرار دادند از آن زمان مسأله عاشورا، غدیر، فقه اهل بیت(ع) برای مردم این دیار ملموس و روشن بوده است.

 

آیت‌الله ایمانی خاطرنشان کرد: مدارس سابقه‌دار و قدیم این شهرستان که بیش از 700 سال از عمر بعضی از آنان می‌گذرد نشان از این دارد که قبل از صفویه و رشد و بالندگی حوزه‌های علمیه شیعه، اینجا مرکز حوزه‌های علمیه شیعه بوده و قرن ششم و هفتم مرکز متکلمینی بوده است که رسماً تشیع خودشان را اعلام می‌کردند بنابراین فارس استانی دیرآشنا با اسلام و سابقه‌دار در ارتباط با اهل بیت(ع) و مکتب تشیع است.

 

امام جمعه شیراز ادامه داد: شاید یکی از اسرار اینکه در استان فارس بیش از همه استان ه‌ای کشور مزار فرزندان رسول خدا(ص) و اهل بیت پیامبر ملاحظه می‌شود و استان پناهگاه آن‌ها بوده است، همین آشنایی آن‌ها با مکتب اهل بیت(ع) و تشیع بوده است البته در دوره‌هایی فقه شافعی هم بعد از دوران آل بویه و بعد از قرن ششم و هفتم در استان حاکم شده ولی به شکل فراگیر این معنا نبوده و مورد نظر نبوده است.

 

آیت‌الله ایمانی در پایان خطاب به طلاب حوزه‌های علمیه فارس گفت: تقاضا می‌کنم که سال تحصیلی را با این ایده دنبال کنید که آنچه می‌آموزید بستری برای رشد معنویت و کمالات باشد که تمام افعال شما همگی در راه خدا و آشنایی با مبانی دین باشد./919/202/ب1

ارسال نظرات