۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۸
کد خبر: ۲۸۵۸۹۰
نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری مطرح کرد؛

نقش تقوا در حوزه های علمیه کم رنگ شده/ خداحافظی با کتاب در بین روحانیان معنایی ندارد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین نکونام با ابراز تأسف از این که نقش تقوا در حوزه های علمیه رو به کم رنگ شدن است، گفت: باور به این که همه چیز در دست خداوند متعال است متأسفانه کم تر در حوزه های علمیه دیده می شود و این یزرگ ترین خسران است.
حجت الاسلام و المسلمين نکونام ، نماينده ولي فقيه در چهارمحال و بختياري و امام جمعه شهرکرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری، بعد از ظهر امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه این استان، با بیان این که طلاب لبیک گوی خدای تبارک و تعالی هستند، به آیه 122 سوره توبه اشاره کرد و گفت: خدای تبارک و تعالی در حقیقت برخی از افراد را فرا می خواند تا به مرحله آشنایی با دین ورود پیدا کنند و به عرصه های دینی و فقیه شدن در اسلام قدم بگذارند.

 

وی با بیان این که فقیه شدن در این آیه به معنای اصطلاحی آن نیست، تصریح کرد: معنای فقیه شدن در آیه 122 سوره توبه بدان معنی است که طلاب باید با همه زوایای دین آشنا شوند و مایه علمی و معرفی از دین برگیرند و به متن جامعه برگردند و در میان مردم به بشارت و انذار عمومی بپردازند.

 

امام جمعه شهرکرد با تأکید بر این که طلاب باید داعی الی الله باشند، به تشریح لوازم رسیدن به این جایگاه پرداخت و اظهار داشت: اگر می خواهید در جامعه مبشر و منذر باشید باید به معنای واقعی کلمه در راه خداوند متعال قیام و همه چیز را در خدایی شدن خلاصه کنید.

 

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری با توصیه به طلاب، از آن ها خواست که علم را برای به کرسی نشستن و برای تأمین دنیا و رسیدن به درجات بالای دنیایی نخوانند و اظهار داشت: به یقین این علم انسان را به جایی نخواهد رساند؛ باید علم را برای کسب رضایت حق تعالی یاد بگیرید تا به رشد و هدف نهایی که همان سعادت در دنیا و آخرت است، برسید.

 

این مقام مسؤول با بیان این که هر علمی در جهت غیر از خداوند به کار گرفته شود، خسران آفرین خواهد بود، گفت: به یقین اگر این باور را در وجود خود رشد دادیم که باید علم را برای رضایت خداوند فرا گیریم و از غیر از حق تعالی نخواهیم، به یقین کفالت ما به دست خداوند داده می شود که متأسفانه امروزه این باور کمتر در حوزه های علمیه دیده می شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین نکونام با ابراز تأسف از این که نقش تقوا در حوزه های علمیه رو به کم رنگ شدن است، ابراز داشت: باور به این که همه چیز در دست خداوند متعال است متأسفانه کم تر در حوزه های علمیه دیده می شود و این یزرگ ترین خسران است.

 

رییس استانی حوزه های علمیه چهارمحال و بختیاری، به روز بودن روحانیت را از ضرورت های امروز حوزه های علمیه دانست و تصریح کرد: در گذشته مطالبات مردم کم بود اما هر چه به سمت جلو پیش می رویم با گسترش علم و استفاده از ابزارهای نوین علمی، مطالبات مردم و جوانان از روحانیان بیشتر می شود؛ به همین دلیل مجهز شدن روحانیت به علوم روز دنیا از ضرورت ها است.

 

این مقام مسؤول با اشاره به این که خداحافظی با کتاب در بین روحانیان معنایی ندارد، ابراز داشت: آن چه امروز در جامعه حوزوی و طلبگی پاسخگوی نیازها و مطالبات مردمی است در سایه علم محقق می شود که این مهم نیز با مطالعه جدی و زیر و رو کردن کتاب ها انجام می گیرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین نکونام با تأکید بر این که باید همه وقت طلاب و روحانیان با مطالعه و در راه کسب معرفت سپری شود، افزود: از آن جایی که رشد علمی به سرعت در حال پیشرفت است؛ بنابراین به هیچ وجه نمی توان امروز را با فردا مقایسه کرد، از این روز طلاب باید خود را مسلح به سلاح علم و دانش روز کنند تا از قافله عقب نمانند.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری با تأکید بر این که درک موقعیت انقلاب نیز از ضرورت های امروز جامعه روحانیت و طلاب است، گفت: امروز دشمن به خوبی جایگاه و نقش روحانیت در پیشبرد اهداف نظام و مقابله با استکبار را درک کرده است و برای مبارزه با آن برنامه ریزی های جامع انجام داده که می طلبد روحانیان به طور جدی وارد این عرصه شوند و قدر انقلاب را بدانند.

 

این مقام مسؤول، حراست و صیانت از انقلاب را وظیفه اصلی روحانیان بیان کرد و ادامه داد: از آن جایی که به برکت این انقلاب عرصه های مختلفی برای رشد و پویایی حوزه های علمیه به وجود آمده و تنها فریادی که از اسلام ناب بلند است، فریادی است که از این انقلاب به جهانیان صادر می شود؛ بنابراین حراست و صیانت از آن وظیفه همگان و در رأس آن ها روحانیان و طلاب است.

 

وی دشمن شناسی را از مهم ترین نیازهای امروز طلاب در جهت صیانت از انقلاب دانست و اظهار داشت: دشمن مکار است و می خواهد بین انقلاب و حوزه های علمیه فاصله بیاندازد؛ بنابراین باید به طور مستمر دشمن را رصد کرد و برای توطئه های او برنامه ریزی انجام داد که این وظیفه روحانیت است.

 

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری با بیان این که روحانیت باید سیاسی باشد، ابراز داشت: این که می گوییم روحانی باید سیاسی باشد منظور آن نیست که وارد بازی های سیاسی شود؛ اگر از سیاست دم می زنیم منظور همان سیاستی است که امام از آن دم می زد و امروز پرچم آن به دست رهبر معظم انقلاب است.

 

امام جمعه شهرکرد در ادامه به وضعیت حوزه های علمیه این استان اشاره کرد و با نامطلوب ارزیابی کردن وضعیت فعلی حوزه های علمیه این استان، اظهار داشت: باید همه تلاش خود را در جهت گسترش زیرساخت های استان به کار گیریم و این از مهم ترین اولویت ها است.

 

حجت الاسلام والمسلمین نکونام با تأکید بر این که باید جایگاه حوزه های علمیه را در اذهان عمومی به حق نشان دهیم، افزود: حق این است که وقتی مردم استان به رفتار و برخورد طلبه ها نگاه می کنند، رفتاری امام زمانی مشاهده کنند و تنها در این صورت است که می توان به جایگاه واقعی خود در بین مردم دست پیدا کرد./9457/202/ب1

ارسال نظرات