۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۴
کد خبر: ۲۸۵۹۴۷
در مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی برگزار شد؛

نشست علمی برنامه‌ریزی و مدیریت زمان

خبرگزاری رسا ـ نشست علمی برنامه‌ریزی و مدیریت زمان با حضور جمعی از مدیران و کارشناسان مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی و سخنرانی حجت الاسلام کیومرثی عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث برگزار شد.
نشست علمی برنامه‌ریزی و مدیریت زمان

به گزارش خبرگزاری رسا ، حجت الاسلام کیومرثی عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث صبح امروز در نشست علمی "برنامه‌ریزی و مدیریت زمان" که در سالن اجتماعات مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی برگزار شد، تصریح کرد: کاربست و مدیریت زمان، از مهمترین اصول برنامه‌ریزی  به شمار می‌رود.

سخنران این نشست با تأکید بر این که برای استفاده بهینه از عمر و زمان، باید برنامه‌ای جامع از فعالیت‌های روزمره داشته باشیم، اذعان داشت: در کنار برنامه‌ریزی روزانه، باید نگاشت برنامه‌ کلی را نیز در دستور کار خود قرار دهیم.

وی با بیان این که برنامه‌ریزی را باید از زماندبندی‌های کوچک شروع نماییم، خاطرنشان کرد: به منظور نهادینه سازی برنامه‌ریزی در رفتارهای شخصی، باید برنامه‌ریزی‌ را از یادداشت در دفترچه‌های کوچک شروع نمود؛ در بسیاری از موارد یک دقیقه وقت گذاشتن برای برنامه‌ریزی روزانه، صرفه‌جویی یک ساعته در طول روز را به همراه دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث با تأکید بر این که عمر آدمی ارزشمندترین سرمایه اوست، ابراز داشت: برنامه‌ریزی و زمان‌بندی در امورات، کسب احساس آرامش در عرصه‌های مختلف زندگی را به همراه دارد.

حجت الاسلام کیومرثی مکتوب نگاری فعالیت‌های روزانه را مهم ارزیابی نمود و خاطرنشان کرد: برای پویایی و زنده نگاه داشتن برنامه روزانه، باید با مدیریت زمان، هر چند روز یک بار در برنامه اصلی تغییرات هوشمندانه‌ای را بر اساس اقتضائات اعمال نمود.

وی هدف گذاری برای انجام کار را یکی دیگر از اصول نگاشت برنامه عنوان کرد و یادآور شد: ترسیم هدف واضح، آشکار و منسجم، از اصول برنامه‌ریزی‌ به شمار می‌رود؛ ارتباط آن به آن لحظات زندگی را باید بر اساس برنامه واضح و آشکار تنظیم نمود.

سخنران این نشست با بیان این که کیفی نگاری در برنامه‌ریزی، مقوله‌ای بسیار مهم است، اذعان داشت: هرجا که بر اساس اقتضائات زمانی نتوان کمیت فعالیتی را گسترش داد، باید به سمت افزایش کیفیت حرکت نمود.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به این که روایات متعددی در رابطه با مدیریت و سهمیه بندی زمان وارد شده است، اظهارداشت: ارتباط با خدا، معاش، تحصیل، تفکر، محاسبه نفس و ارتباط با دوستان و خویشاوندان از مهمترین عرصه‌هایی است که مورد تأکید روایات اسلامی قرار گرفته است.

حجت الاسلام کیومرثی با تأکید بر این که احادیث اهل بیت(علیهم السلام) برنامه‌ای هدفمند را برای آدمی ترسیم نموده است، تصریح کرد: در روایات اسلامی توجه ویژه‌ای به مقوله‌های کمی و کیفی مدیریت زمان داشته و بر آغاز روز با صدقه و کار خیر تأکید می‌نمایند. کسی که روز خود را با  یاد خدا و انجام کار خیر آغاز نماید، روزی پر برکت در پیش رو خواهد داشت.

وی ترسیم روش‌ها و راه‌های متعدد برای رسیدن به هدف را از دیگر اصول برنامه‌ریزی عنوان کرد و یادآور شد: ترسیم روش‌های متعدد برای دستیابی به هدف، عامل بزرگی برای ممانعت از خستگی‌ و درنتیجه شکست‌های اجتماعی است.

سخنران این نشست، درک صحیح زمان‌بندی برای تک تک موضوعات برنامه را بسیار مهم ارزیابی نمود و اذعان داشت: ترسیم برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت از اصول برنامه‌ریزی به شمار می‌رود.

وی وجود انگیزه‌های متعدد برای پیگیری کارها را از اساسی‌ترین موضوعات برنامه‌ریزی دانست و اظهار داشت: در صورت ترسیم دلایل متعدد برای انجام کارهای روزانه، هیچ‌گاه از انجام فعالیت‌ها خسته نخواهیم شد؛ هر دلیل منبعی مهم برای انگیزه بخشی به فرد بوده، در راستای استحکام و پیگیری کارها بسیار مؤثر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث فرآیند‌نگاری در برنامه‌ریزی را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: برنامه‌های کلی باید بر اساس فرآیندی مشخص و به صورت شناور نگاشته شود.

حجت الاسلام کیومرثی در پایان سخنان خود خوشبینی و حسن ظن را از اصول موفقیت در برنامه‌ریزی برشمرد، و خاطرنشان کرد: تقسیم زمان به واحدهای کوچک‌تر آفت برنامه‌ریزی بوده؛ باید در مسیر نگاشت برنامه‌، مهارت افزایی‌ را مورد توجه قرار دهیم./1325/د101/ف

منبع: مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعة المصطفی

ارسال نظرات