۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۲
کد خبر: ۲۸۶۲۰۹
استاد دانشگاه:

مسجد کانون احیای روابط اجتماعی صحیح با محوریت کلام خداوند است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل دینی یکی از راه های رونق بخشیدن به مساجد را حل معضلات محلات در این مکان برشمرد و گفت: فلسفه ایجاد مسجد در دین اسلام احیای روابط اجتماعی صحیح در قالب منطقی و با محوریت کلام خداوند بوده است.
مسجد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام ولی الله صادقی، کارشناس مسائل دینی و استاد دانشگاه، امشب در مسجد امام حسین(ع) شهر منظریه شهرضا با اشاره به بخشی از کارکردهای مسجد در صدر اسلام، اظهار کرد: تمام فضیلت های اجتماعی، علمی و سیاسی اسلام از مسجد آغاز شد و به همین جهت مسجد در تاریخ صدر اسلام محلی برای نمایش نخستین ابداعات فرهنگی اسلام بوده است.

 

وی در ادامه درمان بیماران، تربیت سربازان، سوادآموزی و برگزاری مجلس مشورتی را از جمله خدماتی برشمرد که در صدر اسلام در مساجد ارائه می‌شد و افزود: این مکان در صدر اسلام قداست خود را از کارآیی زیادی که در زندگی و امور مردم داشت اخذ کرد.

 

کارشناس مسائل دینی انحصار کارایی مساجد به اقامه نماز را یکی از آسیب های فرهنگی وارد شده در دین اسلام برشمرد و تصریح کرد: تمام آن‌چه که امروز به عنوان ارزش های فاخر انسانی شناخته می‌شود در دین اسلام مورد تمجید و ستایش واقع شده است و مسجد محلی برای عرضه آن بوده است، بنابراین هیچ دلیلی برای حذف علم آموزی یا برگزاری جلسات مشورتی در مساجد وجود ندارد.

 

حجت الاسلام صادقی شیوایی قرآن را شامل الفاظ ظاهری و معانی باطنی دانست و افزود: جمله «قالَ اللهُ اِنّی مَعَکُم لَئِن اَقَمتُمُ الصَّلاة» به این معناست که اگر ما اهل نماز باشیم خداوند هم با ما خواهد بود، اما اگر خداوند واجد تمام خیرات است ما هم باید در حد توان از فضائل بهره مند باشیم و این بدان معناست که خداوند همواره همراه اهل فضیلت است.

 

وی اثر بخشی نماز را منوط به انجام واجبات، توجه به مستحبات و توجه به شرایط قبولی نماز دانست و تصریح کرد: یکی از مستحبات نماز که بسیار مورد تأکید قرار گرفته اقامه آن در مسجد بوده است و از همین جهت مسجد به واسطه پیوند با عالی ترین عبادت اسلامی قداست ذاتی و ویژه‌ای پیدا می‌کند، بنابراین ارائه خدمات علمی و فرهنگی در مسجد هم سبب قداست آن ها و تلاش برای ارائه آن‌ها به بهترین شکل خواهد بود.

 

کارشناس مسائل دینی یکی از راه‌های رونق بخشیدن به مساجد را حل معضلات محلات در این مکان برشمرد و گفت: فلسفه ایجاد مسجد در دین اسلام احیای روابط اجتماعی صحیح در قالب منطقی و با محوریت کلام خداوند بوده است./868/202/ب2

ارسال نظرات