مدرسه محور اصلی تحول در نظام آموزش و پرورش است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، فانی وزیر آموزش و پرورش در همایش «تحول بنیاد نظام تعلیم و تربیت» که پیش از ظهر امروز دوشنبه در حوزه هنری تهران برگزار شد، با اشاره به گرامیداشت روز 17 شهریور گفت: یاد دانش آموز شهید محبوبه دانش از شهدای 17 شهریور و شهیدان رجایی و باهنر الگوهای معلمان را گرامی می دارم.
وی با اشاره به اهمیت مسأله رهبری آموزشی به جای مدیریت آموزشی گفت: تعاریف مختلفی از رهبری آموزشی در کتاب ها ذکر شده و آنچه در این کتاب ها مشترک است اهمیت قدرت نفوذ در بین دانش آموزان، اولیا و همکاران فرهنگی است، رهبر آموزشی مدیر اداری نیست بلکه شخصیتی است که بین دانش آموزان و همکاران قدرت نفوذ دارد.
وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: ما به عنوان مدیر وقتی موفق هستیم که در دانش آموز و همکار فرهنگی و کارکنان آموزش و پرورش قدرت نفوذ داشته باشیم و برای اینکه ارزیابی صحیح از کار خود داشته باشیم باید ببینیم که چقدر قدرت نفوذ داریم، دوران مدیریت آموزش سپری شده و ما باید رهبری آموزشی را مورد توجه قرار دهیم.
فانی با اشاره به تعریف تعلیم و تربیت در کتاب ها بیان کرد: تعاریف متعددی در این زمینه وجود دارد اما یک تعریف این است که تربیت ایجاد رفتار مطلوب و پایدار در شخص است و به عنوان رهبران آموزشی موظف هستیم تربیت ماندگاری را ارایه دهیم.
وی لازمه تغییر رفتار مطلوب و پایدار را در قدرت نفوذ دانست و خاطرنشان کرد: اگر ما قدرت نفوذ نداشته باشیم تربیت شکل نمی گیرد و ما به عنوان رهبر آموزشی باید تعلیم و تربیت را در بین دانش آموزان نهاینه کنیم و لازمه آن قدرت نفوذ جلب اعتماد است تا اعتماد دانش آموزان و اولیای دانش آموزان جلب شود و این کار دشورای است.
وزیر آموزش و پروش با بیان اینکه مردم برحسب ادراکات با ما برخورد می کنند، گفت: بین ادراک و واقعیات فاصله است و رهبر آموزشی باید بین این دو فاصله را کم تر کند، مدیران نباید پاسخگو به بخش نامه ها شوند و باید جلب اعتماد و نفوذ آنها در بین دانش آموزان همکاران و اولیاء بیشتر شود.
فانی با تأکید بر رهبری آموزش به جای مدیریت گفت: رهبران آموزشی باید بین ادراک و واقعیت فاصله را کم کند به عنوان رهبر آموزشی هستند و این امر زمان بر و نیاز به حوصله دارد.
وی با اشاره به تعلیم و تربیت در مدرسه، خطاب به مدیران گفت: مدیران نباید وقت خود را صرف امور اداری و شرکت در مراسم های گوناگون در اداره ها و وزرات خانه کنند و به جای آن از مدارس بازدید کنند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدرسه محور اصلی در تعلیم و تربیت است، گفت: اگر به دنبال تحول در آموزش و پرورش هستیم باید محور اصلی را مدرسه قرار دهیم و تمرکز زدایی مشارکت پذیر و مشارکت جویی با حاکمیت رفتار اخلاق و انسانی عامل اصلی انسجام این عناصر است.
فانی روش های غیر مستقیم را در عرصه تعلیم و تربیت تاثیرگزار تر از شیوه مستقیم دانست و گفت: باید به سمت مدرسه محوری و افزایش اعتبار مدارس و اعتماد مدیران و توانمند سازی آنها برویم، مدیران باید سنگ زیرین آسیاب باشند و تقوای خود را ارزش دهند.
وی با بیان اینکه اداره آموزش پرورش باید تابع مدرسه باشد، بیان کرد: من به عنوان خدمت گذار در آموزش پرورش هستم، غایت و هدف اصلی مدرسه است و مدرسه کانون اصلی تعلیم و تربیت است.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه افزود: من به عنوان رهبر آموزشی باید مخاطب را بشناسم و دانش آموز امروز با سی سال گذشته تفاوت دارد.
فانی با اشاره به حضور خود در خدمت مقام معظم رهبری و انتخاب رییس فضای مجازی کشور، گفت: مقام معظم رهبری نسبت به فضای مجازی بویژه در مدرسه تاکید زیادی داشتند.
وی با اشاره به اهمیت پژوهش محوری گفت: در برنامه ششم توسعه نیز به این موضوع اهمیت داده شده است، در مشارکت پذیری و مسؤولیت جمعی خلاء هایی وجود دارد و این خلاء در سبک زندگی دانش آموزان مشاهده می شود.
وزیر آموزش و پرورش ضمن تأکید بر اینکه باید به همه ساحت های تربیتی توجه شود، گفت: نباید تک بعدی بود و همه محورها از جمله علم را در کنار تعلیم و تربیت باید مورد توجه قرار داد.
فانی مدرسه را کانون تربیتی محلات دانست و خاطرنشان کرد: نباید به مشکلات جانبی اهمیت داد و باید تدبیر شود و دانش آموزان از امکانات ملی مدرسه بهره ببرند.
وی با اشاره به اینکه رتبه بندی معلمان در شهریور اعلام می شود، بیان کرد: در دولت جدید فضای امنیتی باز شده است و باید قدر این فضا را دانست.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سهم بودجه هشت ساله دولت نهم کمتر شده بود، گفت: ما در دولت یازدهم سهم بودجه آموزش و پرورش افزایش دادیم، در این دو سال بودجه آموزش پرورش 50 در صد افزایش پیدا کرده است./818/پ201/ش