۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۰
کد خبر: ۲۸۶۸۴۱
مدیر مدرسه ملاوردیخان قزوین:

فعالیت‌های امام جماعت در مسجد منحصر به فرد است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه ملاوردیخان قزوین گفت: اگر امام جماعت مسجد علاقه‌مند به کار باشد،‌ می‌تواند با حضور در مکان‌های پرجمعیت و داشتن رفتار و اخلاق شایسته‌ به جذب افراد مختلف بپردازد و مردم نیز به خاطر تاثیر پذیری از او به رفتار و اخلاق شایسته می‌رسند و همین امر از نتایج مسجد تراز اسلامی به شمار می‌آید.
حجت الاسلام عبداللهي

حجت‌الاسلام محمد‌علی عبداللهی، مدیر مدرسه ملاوردیخان قزوین، درگفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، در بیان ویژگی‌های مسجد اسلامی به روایات اشاره کرد و گفت: آباد بودن مسجد به نمازگزارانش است، بنابراین مسجدی که بتواند افراد بیشتری را جذب کند و تاثیرگذار باشد مسجد تراز اسلامی به شمار می‌آید.

مدیر مدرسه ملاوردیخان قزوین با بیان این‌که مسجد در جامعه و روابط اجتماعی تاثیر گذار است عنوان کرد: از آن‌جایی که کار مسجد هدایت‌گری است، مسجد تراز اسلامی می‌تواند از جهت های مختلف سیاسی، اجتماعی و اخلاقی برای جامعه مفید باشد.

وی با اشاره به نقش اساسی امام جماعت در جذب افراد و جوانان به مسجد بیان داشت: بیش از 70 درصد از تاثیرگذاری مسجد به امام جماعت آن بستگی دارد.

حجت‌الاسلام عبداللهی توضیح داد: اگر امام جماعت مسجد علاقه‌مند به کار باشد،‌ می‌تواند با حضور در مکان‌های پرجمعیت و داشتن رفتار و اخلاق شایسته‌ به جذب افراد مختلف بپردازد و مردم نیز به خاطر تاثیر پذیری از او به رفتار و اخلاق شایسته می‌رسند و همین امر از نتایج مسجد تراز اسلامی به شمار می‌آید.

وی ضمن بیان راه‌کارهای جذب افراد به مسجد و تبدیل شدن آن به مسجد تراز اسلامی گفت: در درجه نخست موقعیت مکانی مسجد در تبدیل آن به مسجد تراز  اسلامی موثر است، امام جماعت و نیروهای کنار او مانند هیأت امنا و کانون مسجد و بسیج نیز در این امر موثر و مفید هستند.

این کارشناس دینی درباره منحصر نبودن مسجد به برپایی نماز جماعت بیان داشت: مسجد در درجه نخست محلی برای عبادت است، اما اگر تنها عبادت کردن در آن مورد توجه قرار گیرد و مطرح کردن سایر اموری همچون موضوعات اجتماعی در مسجد مدنظر قرار نگیرد، مسجد به میزان لازم تاثیر گذار نخواهد بود.

وی در ادامه افزود: درحال حاضر نیز مساجد علاوه بر برپایی نماز جماعت و مراسمات در مناسبت های خاص با استفاده از نیروهای جوان به انجام سایر فعالیت ها اقدام می‌کنند.

این امام جماعت ضمن بیان نقش سفیران هدایت در مسجد ها ابراز داشت: حوزه های علمیه برای تربیت امام جماعت و مبلغ، بخشی را با عنوان سفیران هدایت درنظر گرفته است که در آن به آموزش افراد از نظر روان شناسی و مخاطب شناسی می‌پردازد،‌ تاکنون نیز نیروهای خوبی در این زمینه پرورش داده است.

وی افزود: واحدهایی همچون دفتر امام جمعه، دفتر رسیدگی به امور مساجد و ستاد اقامه نماز نیز به صورت مقطعی کارهایی را در زمینه تربیت امام جماعت انجام داده‌اند اما کار دراز مدت در این زمینه تربیت سفیران هدایت توسط حوزه‌های علمیه است.

حجت‌الاسلام عبداللهی در پایان به لزوم همکاری حوزه‌های علمیه و مساجد تاکید کرد و گفت: حوزه علمیه و مساجد باید با همکاری هم به آسیب شناسی بپردازند و عوامل جذب افراد به مسجد را مورد بررسی قرار دهند./955/302/ب3

ارسال نظرات