۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۲۸۸۱۵۷
رییس کمیسیون فرهنگی مجلس مطرح کرد؛

مطالبه‌گری علما از اجرای قوانین فرهنگی؛ حلقه گمشده دروس خارج قم

خبرگزاری رسا ـ رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تمرکز طلاب علوم دینی در قم ستون‌های فرهنگی کشور را سست کرده است، گفت: مطالبه گری مراجع تقلید می‌تواند در توسعه و اجرای قوانین فرهنگی مؤثر واقع شود.
سالک حجت الاسلام احمد سالک کاشاني
حجت‌الاسلام احمد سالک، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که نگاه مدیریت در دستگاه‌های اداری یک نگاه غیر دینی و ضد ارزشی است، گفت: تبیین و تبلیغ قانون امر به ‌معروف و نهی از منکر از التزاماتی است که نباید نگاه سیاسی صرف بر آن داشت.

 

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که در سیستم اداری فعلی اگر کارمندی به مدیر خود تذکری معروف و ناهی از منکر بدهد برخورد بدی با او می‌شود، گفت: این موضوعی است که باید در سیستم اجرایی تصحیح شود؛ در وضعیت موجود به ‌جای آن که از این کارمند استقبال شود با واکنش جدی و عملی مدیران مواجه شده و کارمند را حذف می‌کنند.

 
حجت‌الاسلام سالک با اشاره به این که باید برای قانون امر به ‌معروف و نهی از منکر فرهنگ‌سازی کرد، ابراز داشت: برای اجرای ضوابط دینی در جامعه اسلامی مراجع تقلید هستند که باید طلبکاری کنند و قوانین را از حیث اجرا و نظارت از دولت طلب کنند.
 
رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان این که مراجع تقلید باید درخواست‌های فرهنگی و اجرای قوانین فرهنگی را رسماً از دولت مطرح کنند، گفت: طلبکاری مراجع می‌تواند موانع اجرای قوانین را شفاف کند.
 
حجت‌الاسلام سالک با اشاره به این که قوه قضائیه نیز یک‌طرف جریان است،ابراز داشت: اقتدار عمل در قوه قضاییه نیز می‌تواند در اجرای قوانین فرهنگی بسیار مؤثر باشد.
 
رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان این که در شرایط کنونی ما با جرم‌هایی نوین در زمینهٔ فرهنگ مواجه شده‌ایم، گفت: بیش از سه هزار شبکه ماهواره‌ای، سایت‌ها و فرقه‌ها تبعاتی جدی در زمینهٔ فرهنگ به دنبال دارد که مقدمه فساد هم برای جوامع اسلامی ایجاد خواهد کرد.
 
وی با اشاره به نقش مجلس در آینده‌پژوهی جرم و آینده فرهنگ، ابراز داشت: جرم‌های جدیدی به وجود آمده است که باید برای آن تدابیر ویژه‌ای اندیشید.
 
حجت‌الاسلام سالک با اشاره به این که سؤال اصلی این است که برای پیاده کردن فضائل دینی در مقابل ماهواره‌ها چگونه باید عمل کرد، گفت: بنابراین اینجاست که مردم را باید با محتوای دینی آشنا کرد.
 
وی ادامه داد: باید آموزش‌های فرهنگی را تا جایی پیش برد که مردم دیگر سراغ آن نروند و دیدن برنامه‌های آن را تحریم کنند.
 
رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که مواد مخدر به‌عنوان جدی‌ترین آسیب فرهنگی اجتماعی جامعه جوان ما را تهدید می‌کند، گفت: متاسفانه مواد مخدر تا سن دانش‌آموزی کشیده شده است.
 
وی افزود: سؤال من از وزارت آموزش‌وپرورش این است که در عرصه آموزش چه‌کار می‌کند یا آموزش عالی دقیقاً در دانشگاه‌ها چه فعالیت مفیدی ارائه داده است.
 
حجت‌الاسلام سالک با اشاره به اینکه حوزه‌های علمیه نیز در مطالبه گری فرهنگ مسؤول هستند، تصریح کرد: حوزه‌های علمیه مردم را باید با دین و فضائل دینی آشنا کنند.
 
رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که طبق آمار دقیق از مساجد ما 65 تا 70 هزار مسجد در سطح ایران وجود دارد، اظهار کرد: حدود 30 هزار مسجد امام جماعت ندارد.
 
وی ادامه داد: سؤال اول من این است که آقایان‌ طلاب در قم چه‌کار علمی مهم‌تر از این را انجام می‌دهند و چرا برای تبلیغ به شهرهای خود برنمی‌گردند.
 
حجت‌الاسلام سالک با اشاره به این که وقتی 30 هزار مسجد ما امام جماعت ندارد توقعی از پیشبرد قوانین فرهنگی نمی‌توان داشت، افزود: اگر بخواهیم شهرهای اقماری اطراف استان‌ها را دریابیم، باید حدود 40 هزار مسجد ساخته شود که با این وجود با 70 هزار مسجد بی روحانی مواجه خواهیم بود .
 
رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که مجلس شوری اسلامی انتخابات حساسی پیش رو دارد، گفت: در مجلس اول ما 20 مجتهد مسلم داشتیم؛ الآن مجلس ما چند روحانی مجتهد مسلم دارد؛ بنابراین سؤال مطرح این است که حوزه علمیه برای این موضوع مهم چه تدبیری اندیشیده است ./921/ت302/ج

 

ارسال نظرات