۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۲
کد خبر: ۲۸۹۴۱۷
مشروح نشست خبری سخنگوی دستگاه قضا؛

از تمدید بازداشت موقت بقایی تا طرح موضوع برگزاری علنی دادگاه میلیاردر نفتی

خبرگزاری رسا ـ سخنگوی دستگاه قضا درباره برگزاری علنی جلسات دادگاه میلیاردر نفتی گفت: تشخیص این موضوع به عهده قاضی است و حتی در صورت علنی بودن انتشار حکم قبل از قطعیت غیر قانونی است.
حجت الاسلام محسني اژه اي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی دستگاه قضا، بعد از ظهر امروز در هشتاد و پنجمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه، در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره زمین خواری دریاها گفت: درباره سلیقه‌ای عمل کردن مسؤولان هیچ پرونده قضایی تشکیل نشده و اگر خلافی صورت گرفته گزارش کنند تا رسیدگی شود.

 

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تقاضای نمایندگان برای برگزاری علنی جلسه دادگاه میلیاردر نفتی عنوان کرد: نمایندگان خود از همه به قانون واقف‌تر هستند تشخیص علنی با غیر علنی بودن دادگاه به عهده قاضی است حتی اگر دادگاه علنی باشد تا زمان قطعی بودن حکم، انتشار آن در رسانه‌ها غیرقانونی است.

 

سخنگوی دستگاه قضا افزود: متهم وکالت هایی به شرکت نفت برای برداشت طلب داده که قوه قضاییه نیز روی آن نظارت می‌کند.

 

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر رسیدگی به مساله بورسیه ها عنوان کرد: مساله بورسیه ها دو بخش است؛ بخشی از آن کسانی هستند که برای آنها کمیته تشکیل شده و تصمیماتی نیز درباره آنها گرفته شده و برخی از آنان اعلام کردند که هیچ مشکلی ندارند و تقریبا سیاسی کار کردند.

 

وی افزود: بخش دیگری هم که هیچ شرایطی برای بورسیه نداشته و بورسیه درباره آنها صورت نگرفته محدود هستند، درباره بورسیه‌ها برخی فضاسازی کاذب ایجاد کردند که اتهام را متوجه عده خاص کنند ما اعلام کردیم اگر کسی شکایت کند از این جهت رسیدگی می‌شود که تعدادی در دادسرای تهران شکایت کردند و این پرونده در حال رسیدگی است.

 

حجت‌الاسلامم محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری دیگر مبنی بر وجود امضاهای طلایی که از این طریق واردات غیرقانونی انجام می دهند، اظهار داشت: ممکن است شخصی به دلیل موانع اداری متوسل به کارهای خلاف قانون شود اما گاهی شخص در اثر زیاده‌خوا‌هی کرده اقدام به خلاف می کند که این موارد باید آسیب‌شناسی شود تا طریق جلوگیری از این اقدامات صورت گیرد.

 

وی افزود: افراد فاسد زیاده‌خواه که قانون را برنتافته و حق دیگران را ضایع می‌کنند باید به صورت علنی محاکمه شوند تا به نوعی بازدارندگی ایجاد شود و این موضوع یکی از راهکارهایی است که من پیگیر آن هستم، همچنین بسیاری از ادارات ما باید به طور جدی اصلاح شوند تا موانع برداشته شده و تخلفات کمتر شود.

 

سخنگوی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: در دولت‌های مختلف تصمیم بر این بوده که سیستم بانکی اصلاح شود چون برخی مفاسد اقتصادی مربوط به سیستم بانکی است اگر این مساله اصلاح نشود صرفا با قوه قضائیه نمی‌شود جلوی تخلفات را گرفت.

 

حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره رشوه 17 میلیاردی رییس دفتر شعبه 19 دادگاه شهید بهشتی اظهار داشت: شخصی تحت عنوان مسوول دفتر و یا کارمند دفتر که رشوه 17 میلیاردی گرفته باشد، نداشتیم.

 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره مبادله جیسون رضاییان خبرنگار روزنامه واشنگتن پست گفت: این مساله در برخی محافل مطرح شده اما در قوه قضاییه هنوز مطرح نشده است، به این دلیل که این مساله در قوه قضاییه مطرح نشده هیچ نظری در مورد آن نداریم باید توجه کرد که خواسته آنها که به دنبال این موضوع هستند چیست.

 

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره بازداشت حمید بقایی معاون رییس جمهوری دولت سابق بیان داشت: از اینکه جزئیات را بیان کنم معذور هستم اما بازداشت موقت او تمدید شد و هنوز در بازداشت به سر می برد، اما اموال او در خارج کشور نیست و در پرونده چنین چیزی نیامده است.

 

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی توجه به پالایش محتوای فضای مجازی عنوان کرد: کارگروه فضای مجازی 6 نفر از دولت و یک نفر ازدستگاه قضا عضو دارد و دادستان کل کشور رییس آن گروه است در حال حاضر 7 رای نزدیک به هم دارند.

 

وی افزود:  بر اساس نامه‌ای که نوشته شده اعتقاد ما است که باید تلاش شود از فضای مجازی استفاده خوب شود به خصوص درباره ساماندهی و جلوگیری از فساد برای جوانان باید اقداماتی شود شاید اگر ما جلوی فساد آنرا نگیریم بعدها نتوانیم جلویی آن را بگیریم.

 

حجت‌الاسلام اژه‌ای ابراز کرد: آن زمان آقایان گفتند که به ما فرصتی دهید تا ظرف این مدت تلاش کنیم به صورت هوشمند مصادیق مجرمانه شناسایی شود مدتی فرصت داده شد امیدوارم که با شروع مجدد کار سیاست‌گذاری در رابطه با این موضوع سرمایه‌گذاری برای استفاده از شبکه‌های ملی و بومی باشد./807/پ202/ج

 

ارسال نظرات