۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۴
کد خبر: ۲۸۹۴۷۸
حجت الاسلام پناهیان:

معرفت دینی سبب حماسه آفرینی شهدا شد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با اشاره به علت حماسه سازی شهدا در دفاع مقدس، گفت: معرفت دینی سبب حماسه آفرینی شهدا شده است.
حجت الاسلام عليرضا پناهيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا پناهیان در مراسم عزاداری شهادت امام باقر(ع) که شامگاه یکشنبه در جامعه امیرالمومنین(ع) برگزار شد، گفت: افرادی که از نزدیک با دفاع مقدس آشنا بوده، انگیزه رزمندگان را دیده و به وصیت نامه شهدا مراجعه کرده‌اند می فهمند که شهدا در اثر معرفت دینی به دفاع از میهن پرداخته اند، هیچ‌گاه حب وطن حماسه دفاع مقدس را نمی آفریند.

 

وی با اشاره به مکتبی که شهدا در آن پرورش یافته اند، ابراز داشت: از این موضوع سخن به میان نمی‌آید که شهدا در کدام مکتب پرورش یافته اند، آنها 8 سال بدون هیچ پشت و پناهی مقاومت کردند، ضعف های میان مردم را پوشاندند و خوبی های خود را برای مردم قرار دادند، آنها حتی نگران غربت خانواده های خود نبودند این به خاطر معرفتی بود که پیدا کرده بودند.

 

مراسم استقبال از شهدا در گذشته این‌چنین نبوده
حجت الاسلام پناهیان، افزود: جوانان تصور نکنند در زمان دفاع مقدس این‌چنین استقبالی که اخیرا برگزار شده وجود داشته بلکه این موضوع به این شکوه و زیبایی نبوده است، مراسم استقبال از شهدا که در میدان بهارستان برگزار شد هیچگاه در زمان دفاع مقدس وجود نداشته است.


 
وی تصریح کرد: بیرون آمدن شهدا از قربت از سوی خودشان یکی از مصادیق زنده بودن آنان است، باید توجه شود برخی برای تشیع شهدا در دوران دفاع مقدس زخم زبان می‌زدند ولی امروز برکات و عظمت حماسه آنان مشخص شده و دیگر کسی جرات جسارت به آنان را ندارد.


 
این استاد برجسته حوزه با بیان اینکه از قربت شهدا کمتر سخن به میان آمده، تاکید کرد: از معرفت شهدا کمتر سخن گفته شده و بیشتر حال‌وهوا و احساسات معنوی آنان مطرح می شود ولی شهدا قبل از زمان شهادت چه می کردند.


لزوم توجه به سبک زندگی شهدا قبل از شهادت

وی افزود: توجه به سبک زندگی شهدا قبل از شهادت کمتر اتفاق افتاد است، در دوران دفاع مقدس کتابهایی در جبهه دست به دست می شد و در نهایت نکات آن به وصیت نامه ها منتقل می شد، فقط به‌ نامه ها و وصیت نامه های شهدا نباید بسنده کرد بلکه باید به نامه های افرادی که شهید نشده بودند نیز اهمیت قائل شویم، امام راحل(ره) به قرائت وصیت نامه شهدا تاکید داشتند.

 

حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه معرفت شهدا از قرآن و روایات گرفته شده بود، اظهار داشت: یک کتاب در هر گروهان و گردان دیده می شد و آن احادیثی بود که در زمینه شهادت نوشته شده بود، این کتاب از جمله کتبی بود که محل آشنایی شهدا با شهادت به شمار می رفت، شهدا روایات را مصرف کرده و با اشک چشم نوش جان می کردند.

 

وی با بیان اینکه پس از دفاع مقدس مجالسی مانند جبهه ها مشاهده نشده است، ابراز داشت: از چشم های شهدا می توان دید که آنان مصرف کننده معارف الهی بودند، آنان می شنیدند و عمل می‌کردند، بیشتر از طلاب پیگیر فهم احادیث بودند زیرا می خواستند به احادیث عمل کنند.

 

استاد برجسته حوزه، افزود: اگر سبک زندگی شهدا مطالعه شود ویژگی برجسته آنان مشخص می‌گردد، آنها به قدر توان خویش عالم دینی شده و فهم دین این غوغا را به پا کرد.

 

امام باقر فتح الفتوح بیان روایت از پیامبر اکرم بودند
حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه همه شهدا مدیون امام باقر(ع) هستند، گفت: امام باقر(ع) فتح الفتوح بیان روایت از پیامبراکرم(ص) بودند زیرا تا آن زمان نقل روایت از حضرت ممنوع بود، کسی که روایت می‌گفت زبانش را از دهانشان بیرون می کشیدند، این محدودیت با تلاش های امام باقر(ع)، امام حسین(ع) و امام سجاد(ع) از بین رفت.

 

وی در ادامه تصریح کرد: امام سجاد(ع) غلامانی را تحت تعلیم قرار می دادند، آنها علوم بی حد و اندازه را فراگرفته و آزاد شده و در نقاط مختلف به تبلیغ می پرداختند، 30 سال امام باقر(ع) در کنار امام سجاد(ع) به شهرت رسیده و در این مدت بیش از 50 هزار غلام برای تبلیغ به نقاط مختلف اعزام شدند.

 

حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه در زمان امام باقر(ع) در کاشان اتفاق ویژه ای افتاد، اظهار داشت: مردم ایران باید این اتفاق را به یاد داشته باشند، گروهی از مردم کاشان به خدمت امام باقر(ع) رسیده و درخواست ارسال یک عالم دینی را برای کاشان مطرح کردند، امام باقر(ع) فرزند خود را برای این امر فرستادند و از سوی این اقدام اولین نماینده از امام معصوم(ع) به ایران وارد شده است.

 


وی افزود: پس از مدتی این امامزاده به شهادت رسیده و در مشهد اردهال مدفون شدند.

 

استاد برجسته حوزه علمیه با بیان اینکه امام باقر(ع) سر سلسله امامانی هستند که بیان روایت از پیامبراکرم(ص) را رواج دادند، گفت: امشب شب شهادت امام باقر(ع) و چهلم این شهید است، هیچ رخدادی در عالم اتفاقی نیست.

 

وی با اشاره به روایتی از امام باقر(ع) در زمینه کسب علوم از اهل بیت، اظهار داشت: امام باقر فرمودند؛ نزد هیچ فردی از مردم سخن حقی نیست جز نزد ما اهل بیت، هرچیزی از جانب اهل بیت نباشد باطل است، حضرت همچنین فرمودند؛ به شرق و غرب عالم بروید علم صحیحی را پیدا نخواهید کرد جز آنکه اهل بیت آن را بیان کرده باشند.

 

داعش زاده اندیشه لیبرال دموکراسی است
حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه داعشی ها و تکفیری ها محصول دو اندیشه باطل اند، گفت: اندیشه باطل دینی یک درصد علت ایجاد این دو گروه بوده و 99 درصد مابقی ناشی از اندیشه لیبرال دموکراسی است، اندیشه ای که  مبنای نظام سلطه بوده و نظام سلطه اینها را ایجاد کرده است، داعشی ها نتیجه سلطه صهیونیست ها هستند.

 

وی با اشاره به اندیشه هایی که لیبرال دموکراسی را تئوریزه کرده اند، ابراز داشت: هرفردی در عالم اگر از دشمنان شکایت می کند در حقیقت از لیبرال دموکراسی شکایت کرده است.


 
استاد برجسته حوزه علمیه، ادامه داد: اگر نظام لیبرال دموکراسی از داعش حمایت نکند این افراد نابود خواهند شد، حساب دولت امریکا و انگلیس را نمی توانیم از لیبرال دموکراسی جدا کنیم، باید توجه شود اگر کلامی جز سخنان اهل بیت در عالم گفته شود باطل است.

 

شهدا دچار پلوراریزم و شبهات معرفتی نشدند
حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه این شهدا دچار پلوراریزم و شبهات معرفتی نشده بوند، تاکید کرد: آنان کلام اهل بیت(ع) را در کنار کلام دیگران نمی گذاشتند، شهدا قبل از شهادت مطالعه می کردند، طلاب جوان بنابر وصیت نامه های شهدا به دیگران تاکید کنند که آنان قبل از شهادت مطالعه کرده و می‌اندیشیدند، شهدا اندیشه‌ای را انتخاب کردند و پای سخنان امام باقر(ع) خون دادند.


 
وی افزود: شهدای را برای اعتقاد به سخنان امام باقر(ع) به شهادت رساندند، اگر اندیشه مستکبران قبول شود به غلام آنان تبدیل خواهیم شد، برخی که این روایت از امام باقر(ع) را بشنود تصور می کنند این سخنان متکبرانه است، بخشی از غربت امیرمومنان(ع) از این بیان سخنان سرچشمه می‌گیرد./811/201/ب1

ارسال نظرات