۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۴
کد خبر: ۲۹۱۶۸۰
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی:

برخی به دنبال تبرئه عربستان هستند/ سیاست تنش‌زدایی نباید عزت ما را خدشه دار کند

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) با اشاره به سیاست تنش زدایی دولت گفت: عده‌ای در داخل به دنبال تبرئه کردن عربستان هستند؛ آنها می‌خواهند رابطه ما با آمریکا به هم نخورد و چون عربستان هم از عمال آمریکا در منطقه است، این قدر با احتیاط حرف می‌زنند.
حجت الاسلام محمدرضا باقرزاده  عضو هيأت علمي موسسه امام خميني (ره)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدرضا باقرزاده، عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره)، شب گذشته در مسجد خاتم الانبیای پردیسان قم، با اشاره به ایام جشن غدیر گفت: فاجعه منا جشن جشن بزرگ غدیر را تحت تأثیر قرار داد اما این مانع نمی‌شود که ما از این ایام مبارک و یاد غدیر در جهت درک این معضل جهان اسلام استفاده نکنیم.


وی با بیان این که این فاجعه تلنگر خوبی است که ما به پیام سیاسی غدیر توجه بیشتری بکنیم، افزود: این فاجعه به ما یاد آوری کرد که از کجا داریم صدمه می‌بینیم و این که چرا حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) این قدر برای غدیر ناراحت بودند زیرا آنها مظلومیت مسلمانان امروز را هم می‌دیدند.

استاد حوزه علمیه افزود: غدیر پیام‌های سیاسی هم دارد و در حوزه اندیشه سیاسی برای ما حرف دارد و نیاز امروز جهان اسلام بهره برداری سیاسی از جریان غدیر است.

حکومت امری الهی است
وی خاطرنشان کرد: اولین پیام اندیشه ای که از غدیر می‌گیریم مربوط به فاجعه منا و ابتلای ما به تکفیری‌ها و داعش است؛ حکومت یک امر الهی است و در تفسیر آیه ابلاغ می‌گوییم این آیه تبلیغ ولایت امیر مؤمنان(ع) است.

استاد علوم سیاسی مؤسسه امام خمینی(ره) غدیر را سبب بغض یک عده از اصحاب نسبت به حضرت علی(ع) دانست و اظهار داشت: بغض علی(ع) از آنجا شروع شد که عده‌ای احساس کردند که حضرت علی(ع) مانع دست یابی آنها به منافع دنیایی می‌شود.

وی با تأکید بر این که مشروعیت حکومت به این است که خدا بگوید چه کسی حکومت کند، افزود: عده‌ای برای این که عدالت حضرت علی(ع) را نمی‌توانستند تحمل کنند حکومت با غلبه را هم مشروع دانستند و سنگ بنای کجی را در اسلام بر جای گذاشتند.

حکومت سخت‌ترین امر الهی است
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) دومین پیام سیاسی غدیر را این دانست که حکومت سخت‌ترین امر الهی است، و خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) در مورد وجوب روزه و جهاد و دیگر واجبات که به مراتب انجام آنها سخت بود از عدم اطاعت مردم نمی‌ترسید اما وقتی می‌خواست امر ولایت و حکومت را مطرح کند از اختلاف و عدم اطاعت مردم ترسید و خداوند برای همان تردید پیامبر(ص) آیه ابلاغ را نازل کرد.

وی در ادامه افزود: این که می‌گویند حضرت علی(ع) مایل به خلافت نبود حرف نادرستی است زیرا حکومت ابزار است برای برقراری عدالت در جامعه و هدایت مردم به سوی کمال و چطور می‌شود که حضرت علی(ع) دغدغه هدایت مردم را نداشته باشد.

عربستان صلاحیت کلید داری کعبه را ندارد
حجت الاسلام باقرزاده با اشاره به اهمیت حج در اسلام و عدم صلاحیت آل سعود برای اداره این واجب مهم، گفت: مطالبه امروز جهان اسلام باید این باشد که چه کسی این حق را به آل سعود داده که خود را خادم الحرمین بداند و از منظر دینی هم کلید داری بیت الله الحرام باید به دست حاکم اسلام باشد در حالی که عربستان امروز نه تنها حاکم اسلام نیست بلکه دشمن اسلام و مسلمانان است و در جاهای مختلف اعم از شیعه و سنی را می‌کشد.

وی با بیان این که امروزه عقلای عالم روش دموکراسی را بهترین روش در اداره هر نهادی می‌دانند، افزود: حج هم یک نهاد بزرگ اسلامی است و باید با مشارکت تمام کشورهای مسلمان اداره شود و از طرف دیگر همانطور که سازمان ملل که یک نهاد بین المللی است اگرچه در خاک آمریکا واقع شده اما قانون آن تابع قوانین داخلی آمریکا نیست، نهاد حج هم نباید با قوانین داخلی عربستان اداره شود بلکه نیاز به قانون مستقل دارد.

محقق و پژوهشگر حوزه علمیه خاطرنشان کرد: بهترین ابزار ما برای مطالبه این حق، سازمان کنفرانس اسلامی و سازمان بین المجالس است که باید یک روند عقلایی برای  اداره حج در نظر بگیرند و نگذارند عربستان به تنهایی تصمیم گیرنده باشد.

وی با بیان این که عربستان در جبهه یمن به صورت مستقیم و در جبهه عراق و سوریه به صورت غیر مستقیم در حال جنگ است، اظهار داشت: به همین خاطر عربستان نمی‌تواند حج را مدیریت کند و تمرکز لازم را برای این کار ندارد اگر چه که بسیاری از شواهد نشان می‌دهد که این فاجعه عمدی بوده و نوعی انتقام گیری از مسلمانان بوده است.

حفظ رابطه با آمریکا عامل انفعال شده است
حجت الاسلام باقرزاده با بیان این که عده‌ای در داخل به دنبال تبرئه کردن عربستان هستند، خاطرنشان کرد: آنها می‌خواهند رابطه ما با آمریکا به هم نخورد و چون عربستان هم از عمال آمریکا در منطقه است، این قدر با احتیاط حرف می‌زنند.

سیاست تنش زدایی تا جایی که به عزت‌مان خدشه وارد نشود
وی با اشاره به سیاست تنش زدایی دولت گفت: اگر سگ در بیابان به انسان حمله کرد برای تنش زدایی باید سنگ برداشت و به او حمله کرد و گرنه سگ گستاخ‌تر می‌شود و پاچه انسان را ول نمی‌کند و در مورد عربستان هم همین طور است، چون ما در برابر این اقدامات آنها سکوت کرده‌ایم امروز عربستان جرأت کرده و حتی فاجعه منا را به گردن حجاج ایرانی می‌اندازد و وزیر ما را برای بررسی فاجعه ویزا نمی‌دهد.

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) با اشاره به این که برخی افراد از این آب گل آلود می‌خواهند ماهی بگیرند، گفت: عده‌ای از این فرصت استفاده می‌کنند و به مقدسات اهانت می‌کنند و حج را نفی می‌کنند و از طرف دیگر می‌خواهند میان شیعه و سنی و فارس و عرب اختلاف بیاندازند که باید هوشیار بود که این خواست وهابیت است که شیعیان در حج حضور نداشته باشند.

وی در پایان گفت: از دولت خواستاریم که دنبال کردن سیاست تنش زدایی به جای خود اما نباید عزت اسلامی را فراموش کنند و با انفعال خود در برابر این همه گستاخی عربستان عزت اسلام را پایمال کنند./843/پ202/ف
ارسال نظرات