۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱
کد خبر: ۲۹۲۶۳۰
در حرم حضرت معصومه تبیین شد؛

حدود محرمیت با فرزندان و بستگان

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه انسان تنها در مقابل همسرش می‌تواند حجاب خود را به صورت کامل بردارد، گفت: محرمیت با فرزندان یا با دیگران به این معنا نیست که انسان همه حریم های عفاف و حجاب را زیر پا بگذارد.
احکام

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم انصاری پیش از ظهر امروز در رواق حضرت خدیجه(س) حرم حضرت معصومه(س) قم با اشاره به اینکه در شرع مقدس اسلام افراد نسبت به زنان و مردان به دو دسته نامحرم و محارم تقسیم‌بندی می شوند، افزود: محارم به انسان کسانی هستند که انسان در مقابل آن‌ها می‌توانند راحت بوده و نیاز به مراقبت های شدید ندارد و زن یا مرد بدون ترس از گناه می‌تواند با آنها ارتباط کلامی و عاطفی داشته باشد.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: محارم به خوبی در آیات قرآن مشخص شده‌اند و پدر و مادر فرزند، نوه دایی و خاله و پسر خواهر و بردار و دختر خواهر و برادر و فرزندان همسر و همسر پسر و همسر دختر به انسان محرم هستند.

 

انصاری با بیان اینکه محرم بودن به معنای رعایت نکردن هم حریم های حجاب و عفاف نیست، ادامه داد: عده‌ای تصور می‌کنند که در مقابل محارم خود می‌توانند لخت و عریان باشند در حالی که انسان فقط اجازه دارد در مقابل همسر خود به این شکل باشد و برای اینکه در جامعه مفسده ایجاد نشود باید حدودی از پوشش را در مقابل محارم خود به‌خصوص پسران جوان و نوجوان رعایت کند.

 

استاد حوزه علمیه قم افزود: برادر شوهر، شوهر خواهر جز محارم نیستند و انسان باید در مقابل آن‌ها پوشش کامل داشته باشد اما متأسفانه عده‌ای به غلط با این افراد مانند محارم برخورد می‌کنند که این کار اشتباه است مثلاً با شوهر خواهر و برادر شوهر خود دست می‌دهند یا در مقابل آن‌ها راحت لباس می‌پوشند که این کار اشتباه است.

 

انصاری با اشاره به اینکه خداوند مرز بندی میان محرم و نامحرم را به این علت گذاشته است که جلوی مفسده را گرفته و آرامش بر نفوس حاکم شود، ادامه داد: در جامعه اگر همه به هر شکل که می‌خواهند پوشش داشته باشند به دلیل تبعیت از هوای نفس آن جامعه و تمدن به سمت توحش و نابودی حرکت می‌کند همانطور که امروز جوامع غربی به مرتبه‌ای پایین‌تر از مرتبه جامعه حیوانات و وحوش تنزل کرده اند.

 

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: زن و شوهر باید در مقابل فرزندان خود با وجود اینکه محرم هستند رعایت حال آن‌ها را کرده و با یکدیگر مانند یک خواهر و برادر در مقابل فرزندان خود رفتار کرده و رفتارهای زناشویی خود را به خلوت محدود کنند چون این قبیل رفتارها تحریک آمیز بوده و والدینی که به این‌گونه حریم ها پایبند نیستند زمینه آلوده شدن فرزندان خود را به فساد و فحشا فراهم می کنند./968/پ202/س

 

ارسال نظرات