۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۲۹۳۵۴۳
مدیر کل اداره تبلیغات اسلامی قزوین:

نقش مردم در فضاسازی ظاهری محرم کم رنگ شده است

خبرگزاری رسا ـ‌ مدیر کل اداره تبلیغات اسلامی قزوین با اشاره به استفاده از تمام ظرفیت‌ها در راستای فضا سازی ظاهری برای محرم، گفت:‌ باید تمام ظرفیت‌های حقیقی و حقوقی جامعه فعال شوند تا بتوانیم از فضای محرم بهره ببریم،‌ لازم است مردم نیز در این راستا مشارکت جدی داشته باشند و این کار را تنها به عهده دولت و سازمان‌ها نگذارند.
حجت الاسلام علي نعمت اللهي، مديرکل سازمان تبليغات اسلامي استان بوشهر

حجت‌الاسلام علی نعمت‌اللهی‌ مدیر کل اداره تبلیغات اسلامی قزوین، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، با بیان این‌که محرم فرصت مغتنمی برای جامعه است گفت: محرم و ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان فرصت مغتنم و حیات دوباره‌ای برای جامعه است و در آن ارتباط مردم با اهل بیت(ع) افزایش می‌یابد.

 

مدیر کل اداره تبلیغات اسلامی قزوین در ادامه افزود: مهم‌ترین نکات در ارتباط با محرم این است که باید از نظر روحی،‌ معنوی و ظاهری برای ورود به محرم آمادگی داشته باشیم تا بیشترین بهره را برای جلادادن قلب ببریم.

 

وی با بیان این‌که درحال حاضر مشارکت مردم در آماده سازی ظاهری برای محرم کاهش یافته ابراز داشت: مردم در گذشته هر چند با نصب بیرق و یا پرچم مشکی بر سر در خانه‌ها فضا را برای محرم آماده می‌کردند،‌ اما متاسفانه امروز این نقش از طرف مردم کم رنگ شده است.

 

حجت‌الاسلام نعمت‌اللهی ادامه داد:‌ باید تمام ظرفیت‌های حقیقی و حقوقی جامعه فعال شوند تا بتوانیم از فضای محرم بهره ببریم ،‌ لازم است مردم نیز در این راستا مشارکت جدی داشته باشند و این کار را تنها به عهده دولت و سازمان‌ها نگذارند.  

 

وی با اشاره به اهمیت ایام محرم و صفر بیان کرد:‌ محرم و صفر و حادثه عاشورا یکی از حوادث بسیار منحصر به فرد در تاریخ بشریت و دارای ظرفیت فوق العاده معنوی است و روح ظلم ستیزی، شهادت طلبی، ایثار و گذشت در این ایام دیده می‌شود.

 

این مسؤول اندیشه سرخ حسینی و سبز انتظار را جزء دارایی‌های اصلی شیعه دانست و گفت:‌ دو اندیشه سرخ حسینی و معنوی انتظار دارایی‌های اصلی شیعه هستند، بنابراین باید تلاش کنیم این دو فرهنگ غنی را حفظ کنیم.

 

وی افزود: ‌با توجه به اهمیت محرم و عاشورا برای اسلام این موضوع مورد توجه دشمن بوده و آنان تلاش کرده‌اند تا ما را از متن به حواشی ببرند و برای انحراف در این امر فعالیت‌های بسیاری انجام داده‌اند،‌ البته آنان در این تلاش موفق نشده‌اند و همانطورز که امام خمینی(ره) نیز بیان کرده،‌ این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.

 

مدیر کل اداره تبلیغات اسلامی قزوین با اشاره به انحراف‌هایی که در زمینه عزاداری در ایام محرم صورت گرفته ابراز داشت:‌ محتوای متن‌ها و سبک‌هایی که مداحان استفاده می‌کنند از آنچه شایسته است فاصله گرفته،‌ بردن طبل بزرگ در مراسم‌های عزاداری نیز انحراف است،‌ با فریاد این طبل‌ها می‌خواهند صدای عاشورا را خاموش کنند،‌برخی افراد نیز نادانسته در این امر مشارکت می‌کنند.

 

وی اظهار داشت:‌ مثلث روحانی،‌ مداح و رییس هیأت مذهبی حسینه‌ها و مساجد می‌توانند در برگزاری مراسم‌های عزاداری نقش مفید و موثری داشته باشند،‌ حضور واعظان توانمند نیز در این راستا دارای اهمیت است.

 

این کارشناس دینی با اشاره به نقش واعظان در مراسم عزاداری ایام محرم بیان کرد:‌ حضور واعظان توانمند که اهداف حسینی را تبیین کنند بسیار مهم است،‌ ولی در حال حاضر این اتفاق کم‌تر رخ می‌دهد و مداحی و روضه خوانی جای این برنامه‌ها را گرفته است،‌ علاوه بر این باید کار فرهنگی در این خصوص صورت گیرد.

 

حجت‌الاسلام نعمت‌اللهی در پایان گفت:‌ با این‌که بر هیأت‌های مذهبی و مداحان نظارت وجود دارد و درصورت انحراف امکان برخورد وجود دارد؛‌ اما اگر خود مردم فعالیت و کاری انجام ندهند تاثیر گذاری کاهش می‌یابد،‌ بنابراین باید برای مردم کار فرهنگی صورت گیرد./955/302/ب3

ارسال نظرات