۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۳
کد خبر: ۲۹۴۶۰۵
فرمانده نیروی انتظامی مشهد:

خلأ امر به معروف و نهی از منکر، به شدت در جامعه حس می‌شود

خبرگزاری رسا ـ فرمانده نیروی انتظامی مشهد گفت: ما از هیئات مذهبی انتظار داریم در مسأله امر‌به‌معروف و نهی‌ازمنکر ورود جدی پیدا کنند چرا که امر به معروف و نهی از منکر دو واجب فراموش شده هستند که خلأ آن را به شدت حس می کنیم.
امر به معروف و نهي از منکر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت نیک مرام فرمانده نیروی انتظامی مشهد مقدس، شب گذشته در گردهمایی بزرگ پیرغلامان و مداحان اهل بیت(ع) که در آستانه فرارسیدن ماه محرم در مجتمع فرهنگی بیت الزهرا(س) برگزار شد، با بیان این که  آیه شریفه «کُنتُمْ خَیْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللّهِ...» مبین جایگاه مهم امر به معروف و نهی از منکر است، گفت: ما از هیئات مذهبی انتظار داریم در این مقوله ورود جدی پیدا کنند چرا که امر به معروف و نهی از منکر دو واجب فراموش شده هستند که خلأ آن را به شدت حس می کنیم.

 

وی افزود: هیأت متشکل از لایه های مختلف مردم است؛ از همین رو توقع داریم که امر به معروف و نهی از منکر از نوع «مردم به مردم» آن در هیئات محقق شود، اگر این اتفاق بیفتد، فکر چوان ما در همه سال عاشورایی می شود حتی اگر در مجلس عروسی باشد؛ ما در این زمینه با یک چالش جدی در جامعه مواجهیم.

 

فرمانده نیروی انتظامی مشهد مقدس با بیان این که گسترش فرهنگ عاشورایی در بازه فعالیت های مذهبی، به خصوص در دهه اول محرم و دهه آخر صفر میسر خواهد شد، خاطرنشان کرد: گسترش این فرهنگ نیازمند کار روی نسل جوان است، از این رو هیئات حتما برنامه ای برای جذب جوانان داشته باشند؛ هر چه این توجه به جوانان بیشتر باشد، تهدیدها و هجمه های دشمنان بیشتر با شکست مواجه خواهد شد.

 

نیک مرام با اشاره به تأثیر اشعار و ادبیات مداحان اهل بیت(ع) در جذب جوانان به هیئات مذهبی اظهار کرد: بهتر است مداحان از محتوای مقاتل استفاده کنند به نحوی که شور لازم در کنار شعور ایجاد شود؛ این جا است که یک هیئت مذهبی با تکیه بر اصول معنوی به عزاداری پرداخته و جوانان ما را جذب خواهد کرد.

 

وی شور و شعور حسینی تولید شده در هیئات مذهبی را عامل پیروزی ملت ایران بر تمام قدرت های استکباری دانست و افزود: یکی از نگرانی های مستکبرانی که دائما در حال تهدید ایران هستند، محرم و صفر است و به همین دلیل امام(ره) فرمودند «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است»؛ پس یکی از اهداف این جلسه و سایر جلساتی که شورای هیئات مذهبی برگزار می کند، احیای محرم و صفری است که اسلام را زنده نگه داشته است.

 

فرمانده نیروی انتظامی مشهد مقدس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برخی تصورشان این است که هیأتی بودن مترادف با بی نظمی است، در حالی که به عقیده من هیئتی بودن یعنی کار کردن بر مبنای هدف و برنامه از پیش تعیین شده همراه با عشق؛ آن چه اقدامات هیأتی را از اقدامات انتظامی متمایز می کند، عشق به امام حسین(ع) است که هیأتی ها هیچ اجر و مزد و پاداشی جز ثبت شدن اسم شان در لیست عزاداران ایشان نمی خواهند.

 

نیک مرام در ادامه از «عزاداری در زمان نامناسب» و «استفاده از تجهیزات غیر متعارف» به عنوان معدود آسیب های دیده شده در عزاداری سال های گذشته یاد کرد و گفت: قرار بر این نیست که جو عزاداری را پلیسی کنیم، از همین رو هیئات مذهبی افرادی را تحت عنوان «محرم یار» معرفی کرده اند که این افراد نکات لازم در عزاداری را به عزاداران متذکر خواهند شد.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر نتیجه عزاداری ما این شود که آنتن های ماهواره قبل از این که پلیس بخواهد جمع کند، خودش جمع شود، محتوای عزاداری اثرگذار بوده است اما اگر افراد بعد از عزاداری دوباره پای ماهواره نشستند باید به محتوای عزاداری بیشتر دقت کنیم./820/203/ب3

ارسال نظرات