اسلام واقعی تبعیت و پیروی از آیین الهی است/ عاشورا و کربلا مرکز وحدت و تبعیت امت اسلامی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیتالله عبدالنبی نمازی، نماینده ولیفقیه در کاشان دوشنبه شب بعد از نماز مغرب و عشا در دویست و هشتاد و پنجمین جلسه تفسیر قرآن در مسجد حضرت قائم(عج) در ترجمه و تفسیر آیه 19 سوره مبارکه آل عمران، با اشاره به اینکه دین مقبول درگاه حضرت احدیت دین اسلام است، گفت: عده ای از اهل کتاب و قوم یهود و نصاری زیربار نرفتند و مخالفت کردند.
وی افزود: قوم یهود و نصاری با اینکه خداوند به اقوام قبل از اسلام، هم درتورات و هم در انجیل گفته بود پیامبری به نام حضرت محمد خواهد آمد اما علمای بنی اسرائیل و علمای یهود و نصاری با اینکه آگاه بودند و درانتظار پیامبر موعودی وعده داده شده بودند اما زیر بار نرفتند و سرکشی کردند، چرا که آنها تصور می کردند پیامبر خاتم از نسل یهود خواهد بود، اما چون پیامبر از قریش و عرب بود سرکشی کردند و گفتند این پیامبر، آن پیامبر وعده داده شده نیست.
آیت الله نمازی گفت: خداوند میگوید کسانی که بر آنها کتاب نازل کرده بودیم، کسانی بودند که عالم بودند و جاهل نبودند اما تبعیت نکردند و نبوت پیامبر اکرم(ص) را نپذیرفتند و از خط قرمزها عبور کردند، لذا هرکس آیات الهی را انکار کند و حق را بپوشاند حساب اش با کرام الکاتبین است و خداوند سریع به حساب آنها خواهد رسید.
معیار عقاب و ثواب دین است
نماینده ولی فقیه در کاشان همچنین با اشاره به واژه های آیه 19 سوره مبارکه آل عمران از واژه دین به معنای اطاعت و فرمانبری و پاداش نام برد و افزود: به شریعت و مذهب دین گفته می شود و دین نیز هم به معنای شریعت است و هم به معنای جزایی است که خداوند به بندگانش می دهد.
آیت الله نمازی با بیان اینکه چرا به دین، جزا گفته می شود، گفت: برای اینکه معیار عقاب و ثواب، دین است لذا هرکس دین دارد پاداش نیک می گیرد و هرکس تمرد میکند مجازات میشود.
وی با بیان اینکه دین به معنای شریعت است و براساس دین است که افراد ثواب و عقاب می شوند گفت: پیروی از دین و شریعت ثواب است و سرپیچی از دین و شریعت موجب عذاب است، لذا افرادی که در برابر عظمت خالق تسلیم و خاضع و خاشع هستند ثواب شان از همه بیشتر است.
عاشورا و کربلا مرکز وحدت و تبعیت امت اسلامی است
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به ترجمه واژه اسلام در این آیه، گفت: واژه اسلام در این آیه به معنای تسلیم و تبعیت مسلمان در برابر دین خدا و احکام الهی است و مسلمانان در برابر دین خدا خاضع و خاشع و تسلیم هستند و تبعیت و پیروی میکنند و با یکدیگر وحدت دارند.
وی عاشورا و کربلا را نیز مرکز وحدت و تبعیت امت اسلامی دانست و تأکید کرد: شیعه که ادعای حسینی و عاشورایی بودن دارد، نباید با یکدیگر اختلاف و دعوا و درگیری و چانه زنی داشته باشند، اگر عاشورا را قبول داریم باید تسلیم دین باشیم.
آیت الله نمازی یاد آورشد: اسلام به معنی تبعیت و پیروی کردن از آیین الهی است و در آیه 19 سوره مبارکه آل عمران منظور از اسلام، آیین محمدی نیست که برخی تصور می کنند اسلام در این اینجا اسلام نبوی است، بلکه اسلام در این آیه شامل همه ادیان الهی، ابراهیم، نوح، عیسی و موسی نیز می شود و همه ادیان الهی اسلام است.
وی افزود: هر چند اسلام شامل همه ادیان الهی است اما سلسله مراتب متفاوت از یکدیگر دارند و مانند مقاطع مختلف دانشگاه که همه مقاطع دانشگاهی شامل آموزش عالی است اما مقاطع متفاوت و مراتبی دارد.
به گفته وی، ادیان الهی در سه چیز با یکدیگر اشتراک دارند و اسلام دارای سه رکن، اعتقاد به ربوبیت و وحدانیت، نبوت و عصمت و معاد و ثواب و جزا است.
اسلام دارای دو مرحله ابتدایی و پیشرفته است
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین با اشاره به اینکه اسلام دارای دو مرحله ابتدایی و پیشرفته است افزود: مرتبه ابتدایی اسلام اقرار به شهادتین است که هرکس شهادتین را بگوید مسلمان است اما اسلام مترقی، علاوه بر شهادتین، در درون قلب و همه وجودش نیز ایمان به خدا است.
آیت الله نمازی یادآور شد: امیرمؤمنان میفرماید، ایمان مرتبه تکامل یافته اسلام است و هر مؤمنی مسلمان هم هست اما هر مسلمانی مؤمن نیست و باید ولایت داشته باشد چون در ایمان اسلام است اما در اسلام ایمان نیست، از این رو اسلامی که در این آیه آمده است، شامل همه ادیان الهی میشود.
نماینده ولی فقیه در کاشان همچنین با اشاره به ترجمه واژه بغیا گفت: کسی که مسلحانه در مقابل حکومت اسلامی قیام کند، لذا اگر دو طایفه مسلمان به جان هم افتادند باید با کسی که متجاوز است مقابله کرد، مانند آل سعود که به یمن حمله است باید با آل سعود متجاوز مقابله کرد./1307/202/ب2