۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۸
کد خبر: ۲۹۶۲۴۲
آیت الله مرتضوی شاهرودی:

مبلغان همنشین انبیا و اولیای الهی خواهند بود

خبرگزاری رسا ـ آیت الله مرتضوی گفت: روحیه ارشادی و فعال جامعه روحانیت ما نعمتی گرانبها بر دوش طلاب و حوزویان است. اگر قدر این نعمت را بدانید، خداوند به اعمال خیر شما برکت می دهد.
آيت الله مرتضوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله مرتضوی استاد برجسته سطح عالی حوزه علمیه در دیدار با طلاب و مبلّغین موسسه فرهنگی تبلیغی قول سدید حق که ساعاتی قبل در محل بیت ایشان برگزار شده بود، گفت: بر همه طلاب و حوزویان ما واجب است به اقامه امور تبلیغی در میان توده مردم بپردازند و از علم و معرفت دینی خود که در حوزه به آن دست یافته اند، برای عموم جامعه استفاده کنند، چرا که زکات علم، آموختن آن به دیگران است.  

 

وی با اشاره به حدیثی از کتاب بحارالانوار درباره فضیلت تبلیغ دین در میان مردم اظهارداشت: در جلد دوم کتاب بحار الانوار حدیث معتبری نقل شده است که شرح حال شیعیان در عصر غیبت کبری امام زمان (عج) است. در این حدیث امام معصوم توصیف می کند که شیعیان عصر غیبت کسی را ندارند که سوالات اعتقادی و پرسش های فقهی خود را پیش او مطرح کنند و در واقع، مرجع معصومی برای تقلید در دسترس مردم عوام نیست.

 

آیت الله مرتضوی افزود: در این حدیث، امام می فرماید اگر کسی پیدا شود که در علم دین و فقه تخصص بیابد و یک مساله شرعی به مردم آموزش بدهد، یک مورد از پرسش های دینی آن ها را پاسخ بگوید و آنها را مورد هدایت و ارشاد قرار بدهد، در ملکوت اعلی همنشین انبیا و اولیای الهی خواهد بود.

 

وی افزود: در روایت، عبارت «مَن یَرشُدُه وَ مَن أَداء کانَ مَعَنا فِی الرَّفیقِ الأَعلی» ذکر شده است و بنا به گفته علامه مجلسی، منظور از رفیق الاعلی، محل استقرار انبیا و اولیای الهی در عالم ملکوت است. در واقع حدیث می گوید ارشاد کننده و ارشاد شونده همنشین انبیا و اولیای الهی در ملکوت اعلی خواهند بود.

 

آیت الله مرتضوی، وجود علما، مراجع تقلید و بزرگان دینی را موهبتی خدادادی خواند و گفت:  وجود علما و مراجع تقلید در زمان ما موهبتی خدادادی است و این درک از احادیث و روایات مستفاد می گردد. مثلا جناب حامدحسین هندی که با مشقات فراوان به هند رفت و ضمن تاسیس کتابخانه بزرگی در آنجا، ـ به گفته مرحوم قزوینی و به استناد کتاب مستدرک الوسایل ـ صدهزار هندی را شیعه نمود و یا مراجع بزرگوار ما که صدها هزار مقلّد دارند، جایگاه بسیار ارجمندی در نزد خداوند متعال دارند.

 

آیت الله مرتضوی ضمن قدردانی از زحمات طلاب مبلّغ موسسه قول سدید حق تصریح کرد: وجود طلاب مبلّغ برای نظام، نعمتی است که خداوند به ما عنایت کرده است و باید قدر آن را بدانیم. همچنین روحیه ارشادی و فعال جامعه روحانیت ما نعمتی گرانبها بر دوش طلاب و حوزویان است.

 

وی خاطرنشان کرد: اگر قدر این نعمت را بدانید، خداوند به اعمال خیر ما برکت می دهد، همانطور که ایثار امام حسین (ع) در روز عاشورای سال 61 هجری به دلیل اخلاص عمل آن بزرگوار برکتی پیدا کرد که تا انسان، انسان است یاد حماسه حسینی و شهدای کربلا از دل های مومنان پاک نخواهد شد.

 

آیت الله مرتضوی در پایان ابراز امیدواری کرد: امید است شما طلاب مبلغ نیز از مصادیق همین روایات باشید و ان شاء الله بتوانید از برکات وجود حضرت رضا (ع) و ائمه اطهار (ع) بهره مند شوید.

 

شایان ذکر است در حاشیه این دیدار، حجت الاسلام والمسلمین دخان چی، مسئول موسسه فرهنگی تبلیغی قول سدید حق به بیان گزارشی اجمالی از برنامه های این موسسه در ایام محرم و صفر پرداخت.

 

وی در این گزارش خاطرنشان کرد: امسال برای پنجمین سال متوالی، در ایام تبلیغی حوزه که مصادف با ایام محرم و صفر است، تعداد زیادی از طلاب و روحانیون مبلّغ حوزه علمیه قم برای انجام سفرهای تبلیغی سازماندهی شده اند.

 

وی گفت: امسال 140 مبلّغ مذهبی از حوزه علمیه قم برای حضور در مدارس شهر مشهد اعزام شده اند و بحمدالله، علاوه بر پوشش مدارس سطح شهر، مدارس مناطق حاشیه شهر همچون تبادکان، اسماعیل آباد و شهرک شهید رجایی نیز هدف این سفرهای تبلیغی بوده اند. همچنین به منظور ارتقای سطح دانش تبلیغی، کارگاه های علمی وتخصصی ویژه طلاب مبلّغ  درحال برگزاری است./863/پ202/ج

ارسال نظرات