۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۶
کد خبر: ۲۹۶۴۳۴
استاد حوزه علمیه قزوین:

واقعه کربلا درس پیروزی خون بر شمشیر است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قزوین با بیان اینکه حسین بن علی برای از بین بردن ظلم و احیای دین شهید شد، گفت: یکی از معانی کربلا رضایت و تسلیم در برابر حق است و اینکه نباید اجازه دهیم که حقی ناحق شود، در واقع واقعه کربلا برای گریستن نیست بلکه درس پیروزی خون بر شمشیر است.
محرم

گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین حجت الاسلام  علی محمدی استاد حوزه ظهر امروز در مسجد محمد خان بیک قزوین با اشاره به اینکه از حوادث زندگی چگونه باید استفاده کرد، گفت:  بعضی از افراد استفاده گذری و آبکی از حوادث دارند، غافل از اینکه بهرمندی صحیح و به جا از حوادث عامل نجات خواهد بود.

 

وی در ادامه افزود: قرآن کریم می‌فرماید اگر شما از هر حادثه ای خوب استفاده کنید هم حق حادثه را به خوبی به جا آوردید و هم نجات پیدا می‌کنید شیوه‌های استفاده کردن از حادثه کربلا باید منجر شود که روح بندگی در انسان زنده شود.

 

این کارشناس دینی با اشاره به اینکه قرآن برای انسان دو نوع حیات ومرگ قائل است تصریح کرد: در قرآن و تاریخ نوشته شده که نوابغ و انسان‌های بزرگ عالم دو نوع ولادت و مرگ دارند ولادت نخست آنها زمانی است که از مادر متولد شدند و تولد دیگر آنها از آن جایی است که در عرصه زندگی شروع به فعالیت می‌کنند.

 

استاد دانشگاه ادامه داد:  اثرات و رفتار آنها تولد دیگری است شاید به شکل ظاهری و جسمی بمیرند اما اثرات آنها باقی می‌ماند و هر قدر که اثرات این انسان‌ها غنی‌تر و قوی‌تر باشد ماندگاریشان بیشتر و جاویدتر خواهد بود.

 

عالم زنده است تا زمانی که مردم از علم او استفاده می‌کنند

این استاد اخلاق ابراز کرد: قرآن در مورد علما می‌فرماید عالم زنده است تا زمانی که مردم از علم و اثرات علمی او استفاده می‌کنند چه کسی باور دارد که شخصیت هایی چون طباطبایی و مطهری از میان ما رفتند و حال آنکه در هر مقطع علمی از آثار این بزرگان بهره برده می‌شود و در میان مردم آثار و رفتارهای مثبت آنان بازگو می‌شود.

 

حجت الاسلام محمدی با اشاره به عظمت و مقام والای امام حسین(ع) خاطرنشان کرد: حسین بن علی هم عالم است و هم شهید زنده، پس هرگز نه از میان دل‌ها بیرون می‌رود و نه کسی می‌تواند محبت او را از دل بیرون کند حسین بن علی قیام کرد تا انسان را از غل و زنجیر اسارت رهایی ببخشد و به آزادی و آزادگی برسد امام حسین(ع) شهید راه آزادی است تمام عالمیان رهبرشان حسین بن علی است.

 

وی در پاسخ به  این سوال که آیا مکتب حسین مکتب گریستن است اظهار کرد: پدر حسین بن علی امیرمؤمنان، بارها بر بالای منبر این جملات را فرمودند ای مردم آگاه باشید که ظلم سه نوع است نخست ظلمی است که خدا هرگز آن را نمی‌بخشد وآن شرک به خدا است.

 

 این کارشناس فرهنگی اضافه کرد: دیگر ظلمی است که با استغفار بخشیده نمی شود و آن ظلمی است که بنده‌ای در آن ظلم حقش پایمال و ضایع شود، دیگری ظلمی ست که بخشیده می‌شود و آن ظلم پنهانی است که انسان به نفس خودش کرده است.

 

این استاد حوزوی بابیان اینکه حسین بن علی برای از بین بردن ظلم و احیای دین شهید شد عنوان کرد: یکی از معانی کربلا رضایت و تسلیم در برابر حق است واینکه نباید اجازه دهیم که حقی ناحق شود  باتوجه به این بیانات روشن می گردد که واقعه کربلا برای گریستن نیست بلکه درس پیروزی خون بر شمشیر است.

 

حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه انسان در مکتب حسین(ع) تا آخرین لحظه می‌تواند خود را نجات دهد خاطرنشان کرد: حر بن یزید ریاحی وقتی بر سر دو راهی قرار گرفت حرفش این بود که آیا حسین مرا می پذیرد، از این رو در لحظات پایانی عمر خود که بدنش نیمه جان بود سه قبیله بر علیه او قیام کردند عده ای که طرفدار شمر بودند گفتند ما باید سر او را جدا کنیم طرفداران عمر سعد گفتند ما این کار را می‌کنیم اما خود قبیله حر گفتند که سر حر نباید از بدنش جدا شود.

 

وی در پایان گفت: از این رو تنها شهیدی که سر از بدنش جدا نشد حر بن یزید ریاحی بود امام حسین سر حر را با دستمال خود بستند اما سر خودشان در صحرای کربلا از بدن جدا شد./873/202/ب2

ارسال نظرات