۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۸
کد خبر: ۲۹۶۵۵۳
کارشناس مسائل تربیتی تشریح کرد؛

شیوه تربیت فرزند از دیدگاه اسلام

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل تربیتی با اشاره به این که آموزش تربیت فرزند زیر هفت سال باید به روش بازی صورت گیرد، گفت: پدر و مادر باید کودک زیر هفت سال را غرق محبت کنند؛ چرا که پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: «الولد سید سبع الستین».
شیوه تربیت فرزند از دیدگاه اسلام شیوه تربیت فرزند از دیدگاه اسلام شیوه تربیت فرزند از دیدگاه اسلام شیوه تربیت فرزند از دیدگاه اسلام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مسلم داوودی نژاد، کارشناس مسائل تربیتی، امروز در کارگاه تربیت مربی کودک که به همت واحد فرهنگی مدرسه علمیه زهرای اطهر (س) مشهد در سالن اجتماعات این مرکز برگزار شد، به شیوه تربیت فرزند از منظر اسلام پرداخت.

 

وی با طرح این پرسش که آیا تربیت به معنای آموختن است یا تجربه، ابراز کرد: تربیت هم به معنای آموختن است و هم به معنای تجربه کردن مسأله ها است؛ قرآن کریم می فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ، اى کسانى که ایمان آورده‏اید! چرا چیزى را مى‏گویید که عمل نمى‏کنید.» و همچنین امام صادق(ع) می فرماید:« کُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ.»

 

این استاد حوزه و دانشگاه به شیوه تربیت صحیح در اسلام اشاره و اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: «الولدُ سید سبع سنین، غلام سبع سنین، وزیر سبع سنین.»؛ از این رو 7 سال ابتدایی، فرزند سالاری، 7 سال دوم پدر و مادر سالاری و 7 سال سوم گفت و گو سالاری باید باشد.

 

حجت الاسلام داوودی نژاد افزود: 7 سال اول فرزند پادشاه است و پدر و مادر باید در خدمت فرزند باشند، 7 سال دوم پدر و مادر پادشاه هستند و فرزند طبق روایت پیامبر اکرم(ص) غلام آن ها است و 14 تا 21 سالگی، پدر و مادر جایگاه خود را حفظ می کنند و بچه ها ترفیع درجه پیدا می کنند.

 

آموزش تربیت فرزند زیر هفت سال، به روش بازی صورت گیرد
این کارشناس مسائل تربیتی با بیان این که تربیت فرزند حداقل 21 سال طول می کشد، گفت: این بدان معنا است که پدر و مادر برای تربیت فرزند باید صبوری کنند، در هر سنی باید یک مدل برخورد کنیم؛ چرا که اشتباه برخورد کردن اثر معکوس دارد.

 

وی در پاسخ به این پرسش که آزاد گذاشتن فرزند در هفت سال اول باید در چه حدی باشد و چگونه باید آن را مدیریت کند، ابراز کرد: پدر و مادر باید در هفت سال اول فرزند را غرق محبت کنند و زمانی که فرزند حق الناسی را انجام داد باید احتیاط کرد، انجام حق الناس برای کودک زیر هفت سال گناه محسوب نمی شود اما اثر وضعی در زندگی دارد و مانع خیر می شود؛ از این رو پدر و مادر باید مراقب باشید تا جایی که امکان دارد، فرزند مرتکب حق الناس نشود.

 

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: فرزند تا هفت سالگی باید پادشاهی کند، اما پدر و مادر باید مراقب باشند که فرزند کار غیر ممکن را انجام ندهد.

 

حجت الاسلام داوودی نژاد با طرح این پرسش که پدر و مادر چگونه به فرزند زیر هفت سال محبت کنند، افزود: پدر و مادر باید هر عملی را که به او آموزش می دهند با بازی باشد؛بنابراین اموری چون آموزش نماز و آموزش ادب و تربیت را با بازی به او آموزش بدهید./1309/202/ب1

ارسال نظرات