۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۹
کد خبر: ۲۹۷۱۹۱

برگزاری آیین مقتل خوانی در حرم رضوی همزمان با روز عاشورا

خبرگزاری رسا ـ همزمان با روز شهادت سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) آیین سنتی مقتل خوانی در حرم رضوی و به طور همزمان ویژه زائران غیر ایرانی برگزار می شود.
حرم رضوي

حجت الاسلام سید جلال حسینی، معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی در آستانه عاشورای حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، اظهار کرد: همزمان با روز عاشورا، آیین مقتل خوانی در سوگ شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایش در حرم رضوی برگزار می‌شود.

 

وی افزود: آیین مقتل خوانی ساعت 9:30 در رواق امام خمینی(ره) و به طور همزمان ویژه زائران غیرایرانی در رواق دارالمرحمه برگزار می شود.

 

حجت الاسلام حسینی با اشاره این که مقتل خوانی از سوی حجت الاسلام جعفر اسلامی صورت می گیرد، اظهار کرد: قرائت زیارت عاشورا به همراه صد سلام و صد لعن و سلام و قرائت زیارت ناحیه مقدسه امام زمان(عج) از دیگر بخش های این مراسم است.

 

مقتل خوانی ویژه زائران عرب زبان

دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: آیین مقتل خوانی برای ششمین سال متوالی ویژه زائران عرب زبان در رواق دارالمرحمه اجرا می شود.

 

وی سخنرانی حجت الاسلام «سیبویه» با موضوع «عاشورا مدرسه نمونه و جاودان» پس از قرائت قرائت زیارت عاشورا را از جمله برنامه های این مراسم بیان کرد.

 

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی بیان کرد: در ویژه برنامه ای که برای زائران اردو زبان پس از اقامه نماز مغرب و عشا در نظر گرفته شده است، زیارت عاشورا قرائت می شود و جابر علی انصاری به تبیین «شعائر نهضت حسینی» می پردازد.

 

حجت الاسلام حسینی عنوان کرد: در ویژه برنامه زائران انگلیسی‌ زبان در صبح روز عاشورا حجت الاسلام قربانیار به بررسی فلسفه «توحید در عاشورا» در رواق غدیر حرم رضوی می پردازد.

 

وی به دیگر برنامه های عرب زبانان در این ایام اشاره کرد و افزود: سلسله سخنرانی های اخلاقی، تربیتی و اجتماعی عرب زبانان با عناوین؛ «عاشورا و نیازهای امروز» با محورهای «از سیرت امام حسین سرور شهیدان چه می آموزیم»، «حکمت ها و اندرزهای امام حسین» و «عوامل قساوت و احیاء قلوب» پس از اقامه نماز ظهر و عصر در رواق دارالمرحمه برگزار می شود.

 

دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: سلسله سخنرانی های عقیدتی ویژه عرب زبانان پس از نماز مغرب و عشاء تحت عنوان «بصیرت های عاشورایی» برگزار می شود.

 

وی تصریح کرد: «بصیرت و شجاعت حسینی»، «انگیزه خروج امام حسین »، «برکات ام البنین»، «سفیر امام حسین»، «بصیرت و وفاداری قمر بنی هاشم»، «فرزندان امام حسن مجتبی»، «سیرت علی اکبر»، «فرزندان امام حسین» موضوعات این سخنرانی ها است.

 

حجت الاسلام حسینی با اشاره به ویژه برنامه مهمانان انگلیسی زبان، اظهار کرد: « آثار و برکات مجالس و ذکر اهل بیت به وی‍ژه حضرت رضا در ایران»، «ضرورت آشنا کردن مردم با سیره امام حسین (ع) از کلام و احادیث و سنت»، «راه تکامل انسان در قرآن»، «نگاه اسلام شیعی به کسب علم و علم از منظر قرآن و امام حسین» در این برنامه تبیین می شود.

 

وی تبیین موضوعات «نقش حجاب و  عفاف در حفظ و احیای بنیان خانواده در قرآن و سیره حضرت زینب»، «جایگاه و عظمت امام حسین»؛ «نقش حضرت در بقا و دوام اسلام ناب»، «عوامل رسیدن به کمال در نگاه امام حسین» و «توحید در عاشورا» را از دیگر محورهای ویژه مهمانان انگلیسی زبان برشمرد./1308/302/ب1

ارسال نظرات