لذت حضور قلب در نماز با هیچ لذتی قابل مقایسه نیست
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری رییس حوزه علمیه اصفهان صبح امروز در مسجد امیرالمؤمنین خیابان جی در ادامه مباحث تفسیری خود، با بیان تفسیر سوره انفطار گفت: بالاترین لذت روحی در بهشت، نصیب بهشتیان خاص می شود.
وی با اشاره به آیات سیزدهم و چهاردهم سوره انفطار که می فرماید«إِنَّ الْاَبْرارَ لَفِی نَعِیم، وَ إِنَّ الْفُجّارَ لَفِی جَحِیم » افزود: مصداق بارز آیه سیزدهم سوره مبارکه انفطار شیعیان امیرالمؤمنین هستند و مصداق بارز آیه چهاردهم سوره مبارکه انفطار، دشمنان شیعیان امیرالمؤمنین می باشند.
حضرت آیت الله مظاهری در تفسیر آیه سیزدهم سوره انفطار خاطر نشان کرد: این آیه در قرآن چندین بار تکرار شده است و می خواهد بگوید که شیعه امیرالمؤمنین در بهشت از همه لذات روحی و جسمی بهره مند می شود.
رییس حوزه علمیه اصفهان بیان کرد: بالاترین لذت روحی در بهشت مکالمه انسان با خداوند است که نصیب بهشتیان خاص می شود، بهشتیان خاص افرادی هستند که در دنیا نیز به دنبال لذات روحی بوده اند، پس کسانی که آرامش خود را با لذایذ دنیوی به دست می آورند، از لذات روحی در آن دنیا هم بی نصیب می مانند.
وی به آیه«وجوه یومئذ ناظره الی ربها ناظره» اشاره کرد و گفت: نظارت دو طرفه ای که بین خداوند و بهشتیان خاص به وجود می آید، آنچنان لذت بخش است که بهشتیان خاص، محو نور الهی می شوند و به چیز دیگری توجهی ندارند.
حضرت آیت الله مظاهری در ادامه نماز با حضور قلب را یکی از لذایذ روحی در دنیا برشمرد و افزود: نظارت دو طرفه ای در هنگام نماز با حضور قلب به وجود می آید، با هیچ لذت دیگری قابل مقایسه نیست و هرگز نمی توان لذت آن را برای کسی که آن را درک نکرده است، توصیف کرد.
استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان در ادامه ابراز کرد: توصیف دیدنی ها و شنیدنی ها برای افرادی که آن را درک نکرده اند ممکن است ولی هرگز نمی توان یافتنی ها را برای افرادی که آن را درک نکرده اند، توصیف کرد و همچنین برای درک یافتنی ها، باید چشم و گوش حیوانی(ناسوتی) را کنار بگذاریم تا چشم و گوش انسانی(ملکوتی) باز شود.
وی در پایان با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) که می فرمایند، «دو رکعت نماز شب را با همه دنیا و آن چه در آن است عوض نمی کنم»، تصریح کرد: نمازی که در آن مخلوق با خالقش مشغول معاشقه می شود، مخصوص چهارده نور مقدس است، چرا که ایشان بالاترین معرفت را نسبت به وجود خداوند دارند./867/پ202/ش