۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۷
کد خبر: ۳۰۰۵۹۶
در نشست معاونان فرهنگی جمکران و حرم مطهر مطرح شد؛

اعلام آمادگی برای هم‌افزایی فعالیت‌های فرهنگی مشترک/ ایجاد بانک‌های فرهنگی در حوزه زائران

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران گفت: درنشست مشترک معاونین و مدیران فرهنگی مسجد مقدس جمکران و آستان مقدس حضرت معصومه(س)، معاونت‌های فرهنگی این دو مکان مقدس، آمادگی خود را برای هم‌افزایی، تعامل در برنامه‌ها و همچنین فعالیت‌های فرهنگی مشترک اعلام کردند.
مدير فرهنگي جمکران

به گزارش خبرگزاری رسا ، سومین نشست مشترک معاونین و مدیران فرهنگی مسجد مقدس جمکران و آستان مقدس حضرت معصومه(سلام الله علیها) به منظور هم افزایی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های فرهنگی این دو مکان مقدس برگزار شد.


حجت الاسلام عباس ابراهیمی، معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران در خصوص برگزاری این نشست‌ها عنوان کرد: در این نشست ضمن این که هر یک از مدیریت‌ها از شرح خدمات، برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی خود گزارشی ارائه دادند، محورهایی جهت هم افزایی و اقدامات مشترک مورد بررسی قرار گرفت.


بهره‌ مندی مسجد مقدس جمکران و آستان مقدس حضرت معصومه(س) از ظرفیت‌های فرهنگی مشترک
حجت الاسلام ابراهیمی بیان کرد: در این نشست مقرر شد که آستان مقدس حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران از ظرفیت‌های مشترک یکدیگر استفاده کنند، از جمله کمیته محتوایی مراسم مسجد مقدس جمکران، از کارگروه و اتاق فکر مراسم آستان مقدس حضرت معصومه (س) در محور نیازسنجی، نظام موضوعات و سایر محورهای مرتبط استفاده می‌کند و متقابلا نیز این آمادگی وجود دارد.


وی اظهار کرد: در صورت امکان، ظرفیت‌های فرهنگی در محور برنامه‌ریزی و تولید محتوا که بهره‌مندی آن به صورت مشترک است، تلفیق می‌شود.


معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران افزود: در بحث نظام موضوعات، مقرر شد که با هم‌افزایی مسجد مقدس جمکران و آستان مقدس حضرت معصومه (س)، از مدل و الگویی استفاده شود که زائران و مخاطبان بتوانند در یک برنامه طولی از فعالیت‌های فرهنگی مسجد و یا آستان مقدس با استفاده از ظرفیت‌های این دو مکان مقدس بهره‌مند شوند.



ایجاد بانک‌های متعدد در حوزه زائران
حجت الاسلام ابراهیمی تصریح کرد: در حوزه تکریم زائران غیرایرانی مذاکراتی صورت گرفت، مبنی بر این که آستان قدس رضوی، آستان مقدس حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران به صورت مشترک، فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی را برای زائران غیرایرانی ارائه کنند و هر یک از اماکن مقدس، در ابعاد معرفتی، آموزشی و سایر خدمات فرهنگی با تقسیم کار متناسب با الگویی برنامه‌ریزی شده فضایی را فراهم کنند تا تمامی علاقمندان به معارف ناب قرآن و عترت بتوانند طبق یک برنامه‌ریزی مشخص از حضور در این اماکن مقدس بهره لازم و مطلوب را ببرند.


وی با اشاره به ایجاد بانک‌های متعدد در حوزه زائران گفت: مسجد مقدس جمکران و آستان مقدس حضرت معصومه (س)، بانک‌های مختلف از جمله بانک خطبا، بانک مداحان، بانک اساتید پاسخگو و مشاور خود را به اشتراک خواهند گذاشت تا هر یک از این اماکن مقدس از این ظرفیت‌ها استفاده کنند، همچنین آمادگی و زمینه لازم جهت بهره‌مندی از تجارب و دوره‌های آموزشی و توانمندسازی خادمان فرهنگی در دو مکان مقدس وجود دارد.


معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران عنوان کرد: مسجد مقدس جمکران و همچنین آستان مقدس حضرت معصومه (س) در بخش تدوین فرآیندها و محتواهای برنامه‌ای مقرر شد که محتواها، فرآیندها و همچنین تجربیات خود را در حوزه‌های مختلف در اختیار یکدیگر قرار دهند.

حجت الاسلام ابراهیمی افزود: یکی از موضوعاتی که در این نشست مطرح شد، در حوزه بیان احکام بین‌الصلاتین بود که مقرر شد بر اساس نیاز زائران، کارگروه‌های مشترک تشکیل شود و تقسیم کار صورت بگیرد، همچنین محتوای تدوین شده در اختیار یگدیگر قرار گرفته و در صورت نیاز به روزرسانی و بومی گردد.


وی تصریح کرد: مسجد مقدس جمکران و آستان مقدس حضرت معصومه (س) جلساتی تشکیل می‌دهند تا موازی‌کاری‌هایی که در مدیریت‌ها و واحدهای دو آستان را به حداقل برسانند، همچنین از تجارب هم در اجرای فعالیت‌های فرهنگی استفاده کنند.


معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران یادآور شد: مسجد مقدس جمکران و آستان مقدس حضرت معصومه (س) در حوزه منشورات متناسب با نیاز زائر، در نظر دارند که کارهای مشترکی انجام دهند و از منشورات یکدیگر در برنامه‌های مختلف استفاده کنند.

 

اطلاع‌رسانی فعالیت‌های فرهنگی مسجد مقدس جمکران و آستان مقدس حضرت معصومه (س) در هر دو مکان مقدس
حجت الاسلام ابراهیمی بیان کرد: در این نشست، مقرر شد که فعالیت‌های فرهنگی مسجد مقدس جمکران و آستان مقدس حضرت معصومه (س) در هر دو مکان مقدس اطلاع‌رسانی شود تا مشتاقان و زائران بتوانند از فعالیت‌های فرهنگی هر دو آستان بهره‌مند شوند.


وی اظهار داشت: به منظور هم افزایی بیشتر، جلسات مشترک و سه جانبه‌ای بین آستان قدس رضوی، آستان مقدس حضرت معصومه (س) و همچنین مسجد مقدس جمکران به صورت مستمر دنبال می‌شود تا بتوان بسته‌های فرهنگی متنوع متناسب با نیاز مخاطبان با بهره‌مندی از ظرفیت‌های علمی و هنری در حوزه‌های مختلف فرهنگی تهیه و تولید شود.


معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران اضافه کرد: بسیاری از برنامه‌ها و فعالیت‌ها نیازمند تأمین هزینه و اعتبارات نیست، بلکه با هماهنگی و هم افزایی، تفکیک مسئولیت‌ها و تفکیک شرح خدمات می‌توان قدم‌های موثری در حوزه خدمت‌رسانی به زائر برداشت.


حجت الاسلام ابراهیمی تصریح کرد: سه آستان قدس رضوی، آستان مقدس حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران با برنامه‌ریزی و هم‌افزایی می‌توانند خدمات بهتری به زائران ارائه دهند، همچنین زائران و علاقمندان به معارف اهل بیت (ع) می‌توانند بهره معرفتی بیشتری در هنگام حضور در هر یک از این اماکن مقدس داشته باشند.



اعلام آمادگی معاونین در هم‌افزایی فعالیت‌های فرهنگی مشترک
وی تأکید کرد: مسجد مقدس جمکران و آستان مقدس حضرت معصومه (س) در این مدت تعامل خوبی با یکدیگر داشته‌اند و این نشست رسمیت بیشتری به این تعاملات بخشیده است، به طوری که معاونت‌های فرهنگی مسجد مقدس جمکران و آستان مقدس حضرت معصومه (س) آمادگی خود را برای هم‌افزایی، تعامل در برنامه‌ها و همچنین فعالیت‌های فرهنگی مشترک اعلام کردند.


معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران در پایان خاطرنشان کرد: هم‌افزایی، استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و همچنین نظام برنامه‌ای مشخص برای مخاطبان از جمله دستاوردهای مهم این نشست بود./1323/د101/ف

 

منبع: روابط عمومی مسجد مقدس جمکران

ارسال نظرات