۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۶
کد خبر: ۳۰۱۴۹۶
استاد حوزه علمیه:

صحیفه سجادیه با شیوه دعا و نیایش به تربیت بشر می پردازد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام سیدی ثانی با بیان این‌که صحیفه سجادیه با شیوه دعا و نیایش به تربیت بشر می پردازد، گفت: صحیفه سجادیه کتابی فراتر از کلام بشری و دون کلام الهی است، این تعبیر نشان از عظمت و جایگاه بالای این کتاب شریف دارد.
حجت الاسلام سيدحسين سيدي ثاني، مدير حوزه علميه حضرت ولي‌عصر(عج) تبريز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام سید حسین سیدی ثانی، استاد سطح عالی حوزه علمیه تبریز، عصر امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه امیرالمؤمنین(ع) تبریز، اظهار داشت: امام سجاد(ع) بزرگترین مربی در فن تعلیم و تربیت است.


وی با بیان این‌که این کتاب شریف در قالبی مؤثر و خاص، و در شیوه نیایش و دعا به بیان نکات و معارف اسلامی می پردازد، گفت: صحیفه سجادیه که از آن به زبور آل محمد(ع) و انجیل اهل بیت یاد می شود از مهم ترین و معتبرترین متون اسلامی بعد از قرآن کریم است.


وی با بیان این‌که کمال قدرت در تعلیم و تربیت است، ابراز داشت: صحیفه سجادیه کتابی فراتر از کلام بشری و دون کلام الهی است، این تعبیر نشان از عظمت و جایگاه بالای این کتاب شریف می باشد، صحیفه سجادیه کتابی بر شیوه دعا و نیایش به تربیت بشر می پردازد.


حجت الاسلام سیدی ثانی فصاحت و بلاغت ایت کتاب شریف را مورد اشاره قرار داد و افزود: متن کتاب از جهت فصاحت و بلاغت در مرتبه ای بسیار رفیع قرار دارد که دانشمندان نامدار سخنور بدان معترفند و از لحاظ تنوع موضوعات مورد اشاره در آن بسیار شگفت انگیز است.


دبیر ستاد تفسیر استان تدبیر عالم را به ربوبیت الهی در ارتباط میان اجزاء عالم عنوان و تصریح کرد: صحیفه سجادیه کتابی عالی و در عین حال مظلوم می باشد، حوزه های علمیه نیز خود در بهره گیری از عمق کتاب صحیفه سجادیه غفلت دارند، جای صحیفه سجادیه در حوزه های و جامعه خالی است.


وی با اشاره به عمق علمی در میان علوم تجربی این کتاب شریف، اذعان داشت: در این کتاب امام سجاد(ع) با اشاره به وزن سماوات و ارض به تسبیح الهی می پردازد، این مسأله علمی بعد از هزار سال و بعد از تحقیقات فراوان علمی مشخص و ابن نکته مشخص شده است.


استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که پیرامون این کتاب شریف بیش از هفتاد شرح و تفسیر و تعلیقه موجود است که مهم ترین آنها ریاض السالکین اثر علامه سید علی حسینی مدنی است، گفت: برخی از عالمان شیعی مجموعه دعاهای امام سجاد را از آثار روایی دیگر گردآوری کرده و به عنوان مستدرک صحیفه کامله سجادیه انتشار داده اند.


وی افزود: راوی این کتاب در مقدمه می گوید شمار اولیه این ادعیه 75 دعا بوده که 11 دعا ی آن را از دست داده است، آنچه اینک به عنوان صحیفه کامله سجادیه موجود است تنها حاوی 54 دعا است، گفتنی است در کتب ادعیه و روایات، دعا های دیگری نیز از امام سجاد(ع) نقل شده است./854/202/ب1

ارسال نظرات