۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۴
کد خبر: ۳۰۲۰۶۹
از سوی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی؛

مناظره علمی «مسأله تجدد در ایران» در تهران برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تهران مناظره علمی با موضوع «مسأله تجدد در ایران» را برگزار می‌کند.
مناظره علمي مسأله تجدد در ايران

به گزارش خبرگزاری رسا، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی مناظره علمی با موضوع «مسئله تجدد در ایران» را برگزار می‌کند. مناظره کنندگان این نشست نعمت‌الله فاضلی، دانشیار انسان‌شناسی و مطالعات فرهنگی و رئیس پژوهشکده مطالعات اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و موسی نجفی، استاد تمام علوم سیاسی و رئیس پژوهشکده اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی هستند.

 

اندیشه تجدد در تاریخ معاصر ایران، یکی از مهم‌ترین مفاهیم در حوزه اندیشه سیاسی واجتماعی است که هر چند ریشه‌های تاریخی آن را به طور محدود می‌توان در عصر صفویه جست‌و‌جو کرد اما عصر قاجاریه و مشروطیت را باید سرآغاز جدی تجددگرایی در ایران به‌شمار آورد. تکوین و شکل‌گیری اندیشه تجدد در ایران از پیوند تنگاتنگی با اندیشه ترقی در ایران برخوردار است. اندیشه‌ها وتکاپوهای تجدد طلبانه در ایران عصر قاجاریه و مشروطیت از همان آغاز با مخالفت جدی و سرسختانه گروه‌های مختلفی از جامعه سنتی ایران روبه‌رو شد. استبداد سیاسی داخلی و تحجر فکری سنت‌گرایان افراطی، مهم‌ترین جبهه‌های مخالفت و مقاومت در برابر تجددگرایی وتجددگرایان در ایران عصر قاجاریه و مشروطیت را شکل داده بود. این مخالفت ابعاد مختلفی داشت که از مفاهیم و نهادهای جدید سیاسی چون مشروطیت پارلمانی و دموکراسی، آزادی‌ها و برابری‌های دموکراتیک تا تجدد در حوزه‌هایی چون آموزش و پرورش، صنعت، اقتصاد، فرهنگ و مذهب را در بر می‌گرفت.

 

نجفی با نظریه تجدد ملی و تجددظلی و فاضلی با نظریه تجدد بومی در این مناظره علمی حاضر خواهند شد. مدیر این جلسه مهدی معین زاده استادیار فلسفه علم پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است.

 

شایان ذکر است، این مناظره دو‌شنبه ۲۵ آبان ماه از ساعت ۱۰ تا ۱۲ در محل سالن حکمت واقع در بزرگراه کردستان،خیابان ایرانشناسی(۶۴)، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می شود./817/102/ب2

 

منبع: روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی

ارسال نظرات