۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۵
کد خبر: ۳۰۴۴۸۵
آیت الله مهدوی تبیین کرد؛

آثار صلوات در زندگی مؤمنان

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که کفاره گناهان، تهذیب اخلاق، برطرف شدن مشکلات و تقویت ایمان انسان به عنوان بسته های تشویقی خداوند است که با درود فرستادن به اهل بیت(ص) برای انسان حاصل می شود، گفت: دلیل اصلی اصرار بر ختم صلوات این است که به واسطه صلوات، انسان به اهل بیت(ع) به عنوان انسان های کامل متصل شود.
آيت الله سيد ابوالحسن مهدوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری شب گذشته در سلسله مباحث تفسیر زیارت جامعه کبیره که در مجتمع فرهنگی رضوان برگزار شد، گفت: صلوات بر رسول خدا و خاندان او پلی به سوی کمال انسان است.

 

وی با تبیین عبارت «وَ جعَلنا صَلاتَنا عَلَیکُم وَ ما خَصَّنا...» افزود: این عبارت به آیه پنجاه و ششم سوره احزاب که می فرماید «إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیمًا» ارتباط دارد، که در این آیه خداوند متعال ابتدا خودش بر پیامبر(ص) صلوات می فرستد و سپس به مؤمنان دستور می دهد که بر پیامبر(ص) درود و صلوات بفرستند.

 

آیت الله مهدوی با بیان این جمله که هدف از صلوات فرستادن سیر کردن انسان نیست بلکه هدف سِیر کردن او است، تصریح کرد: کفاره گناهان، تهذیب اخلاق، برطرف شدن مشکلات و تقویت ایمان انسان به عنوان بسته های تشویقی خداوند است که با درود فرستادن به اهل بیت(ص) برای انسان حاصل می شود، ولی دلیل اصلی اصرار بر ختم صلوات این است که به واسطه صلوات، انسان به اهل بیت(ع) به عنوان انسان های کامل متصل شود.

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: تنها معاشرت با انسان های کامل امکان رسیدن به قله کمال را در ذهن انسان تداعی می کند و به همین سبب رسولان از بین ملائکه انتخاب نشده اند، چرا که انتخاب پیامبران از میان ملائکه ای که برخلاف انسان ها قوه نفسانی ندارند، موجب بهانه گیری انسان ها برای ترک اطاعت خداوند می شد.

 

امام جمعه موقت اصفهان به دلیل ترغیب کردن انسان ها برای تکرار حسنات اشاره کرد و گفت: هدف اصلی از تکرار عمل حسنه مثل صلوات فرستادن، برای کسب ثواب نیست بلکه دلیل اصلی آن تأثیر بسیار زیادی است که تکرار عمل حسنه بر روی روح انسان دارد.

 

وی در ادامه ابراز کرد: ارتباط عمیق داشتن با اهل بیت(ع) که نتیجه آن، تلاش در راستای به دست آوردن رضایت اهل بیت(ع) است و از این ارتباط با عنوان پذیرش ولایت اهل بیت (ع) یاد می شود، سبب بخشش بسیاری از گناهان شده و سبب هدایت انسان می شود.

 

آیت الله مهدوی با اشاره به آیه بیست و چهارم سوره سجده که می فرماید«وَجَعَلْنَا مِنْهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنَا لَمَّا صَبَرُوا وَکَانُوا بِآیَاتِنَا یُوقِنُونَ» بیان کرد: یقین حضرت ابراهیم(ع) تحصیلی است ولی یقین اهل بیت(ع) اکتسابی نبوده و اعطایی است، پس اهل بیت(ع) مقامشان از رسولان الهی بیشتر است./867/ 202/ب3

ارسال نظرات