۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۵
کد خبر: ۳۰۵۵۹۷
در جوار حرم رضوی تبیین شد؛

جایگاه اربعین در فرهنگ شیعی

خبرگزاری رسا ـ جایگاه اربعین در فرهنگ شیعی از سوی رییس مرکز پژوهش های علوم اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی مشهد در نشست علمی «اربعین و نقش آن در احیای نهضت امام حسین» تبیین شد.
اربعين

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، علیرضا واسعی، رییس مرکز پژوهش های علوم اسلامی و انسانی دفتر تبلیغات اسلامی مشهد یکشنبه هشتم آذر ماه در نشست علمی «اربعین و نقش آن در احیای نهضت امام حسین» به تبیین جایگاه اربعین در فرهنگ شیعی حوزه پرداخت.

 

فصل عزاداری

وی با بیان این که در خصوص عزاداری روایات بسیاری وجود دارد و در سنت و سیره اهل بیت فراوان به این مقوله پرداخته شده است، اظهار کرد: شیخ جعفر شوشتری در کتاب خصائص الحسینیه به عزاداری و توجه به کربلا پیش از خلقت اشاره کرده است که این اهتمام پیش از خلقت عالم ریشه در برخی روایات هم دارد.

 

رییس مرکز پژوهش های علوم اسلامی و انسانی دفتر تبلیغات اسلامی مشهد بیان کرد: از نکات حائز اهمیت در عزاداری سیدالشهداء این است که راه امام و هدف قیام ایشان زنده بماند و اهمیت عزاداری غیر از چیزی است که امروزه شیوع یافته است.

 

اهمیت اربعین در مکتب شیعی

واسعی مطرح کرد: اربعین یعنی چهلمین روز شهادت امام حسین(ع) در فرهنگ و بیانات ائمه اطهار(ع) جایگاه والایی دارد چنانچه امام حسن مجتبی(ع) زیارت اربعین را یکی از شاخصه های تشیع و از علامات مؤمن می داند.

 

رییس مرکز پژوهش های علوم اسلامی و انسانی دفتر تبلیغات اسلامی مشهد تصریح کرد: اربعین در باور شیعی به عنوان یک امر مهم و ملزم شناخته شده و متفاوت و خاص بودن آن بر کسی پوشیده نیست و زیارت اربعین نیز حاوی نکات مهم و بالنده ای است.

 

اربعین در فرهنگ شیعی قرون اولیه

وی با مطرح کردن این پرسش که آیا در قرون اولیه شیعیان به مقوله اربعین و بزرگداشت چهلمین روز شهادت امام حسین توجه ویژه ای داشته اند یا خیر، اظهار کرد: در روایات آمده است که به هر بهانه ای از امام حسین(ع) یاد و برای ایشان عزاداری کنید، از این رو شیعه به روز اربعین بی تفاوت نبوده است.

 

واسعی خاطرنشان کرد: با مراجعه به منابع تاریخی درمی یابیم که مقوله بزرگداشت اربعین مبنی بر این که است شیعه در این روز برای تعظیم مقام امام حسین(ع) به سوی کربلا حرکت و در آن جا مراسمی اجرا کند و در سال های اخیر شاهد این رویداد بوده ایم که آمار زیارت کنندگان اربعین میلیونی و باورنکردنی و حتی فراتر از مراسم حج است و به طور قطعی امسال از سال گذشته این حضور پررنگ تر است.

 

وی افزود: در قرون اولیه اسلامی در هیچ منبع و کتابی که به فرهنگ شیعه و اسلام پرداخته است، مقوله بزرگداشت اربعین را به این معنا مشاهده نمی کنیم که جمعی عازم کربلا شوند یعنی این که شیعه منتظر اربعین باشد و از آدابی پیروی کند، را نداریم.

 

رییس مرکز پژوهش های علوم اسلامی و انسانی دفتر تبلیغات اسلامی مشهد گفت: در قرون اولیه مقوله بزرگداشت اربعین حسینی به عنوان یک آیین اجتماعی مطرح نبوده است بلکه بیش از هر چیز دهه اول محرم و عاشورا مورد توجه بوده است و اهمیت اربعین از حد قرائت یک زیارت اربعین بیش تر نبوده است.

 

یادآور می شود، این نشست با حضور جمعی از فضلا، پژوهشگران و محققان در تالار شیخ طبرسی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد./1308/203/ب1

ارسال نظرات