۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۴
کد خبر: ۳۰۵۷۶۸
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی:

اسارت بانوان اهل بیت بزرگ‌ترین مصیبت کربلا است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: حضرت مهدی(عج) یکی از عظیم ترین مصیبت های کربلا را به اسارت رفتن بانوان مطهره حرم اولاد پیامبر اکرم(ص) می دانند و بر این ماتم از دیده خود اشک غم و ماتم می ریزند.
امام جمعه اروميه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی شب گذشته در بین جوانان هیأت بنی هاشم ضمن تسلیت ایام اربعین حسینی(ع)، اظهار داشت: خوش به سعادت کسانی که الان در مسیر کربلا هستند و آرام آرام به این بارگاه منور نزدیک می شوند.

 

وی ادامه داد: حضرت امام حسین علیه السلام فرمودند: «ای پسر آدم فکر کن و بگو کجایند سلاطین دنیا و صاحبان آنان که خرابی های دنیا را آباد کردند و نهرهای آن را حفر کردند و شهرهای آن را به پا داشتند؟ از آن جدا شدند از روی کراهت و کسانی دیگر وارث آنها شدند و ما هم به همین زودی ها به آنها ملحق خواهیم شد».

 

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با اشاره به ناپایداری دنیا و کریه بودن دل بستن به آن افزود: فرعون می گفت که من پرودگار بلندمرتبه شمایم، الان کجاست؟ هرم های مصر چگونه ساخته شده اند؟ برای ساخت آنان چقدر مردم مظلوم را به خدمت گرفته اند؟ یا آثار تخت جمشید که سبب تعجب می شود، سازندگان آن کجایند؟ یا طاغوت در کشور ما چه قدرتی داشته و دارای چه نوع زندگی بودند و عاقبت شان چه شد؟

 

وی انسان را از حفظ خود در دنیا عاجز عنوان و اضافه کرد: گذشتگان ما همه رفته اند و ما نهایت چند نفر از نسلمان را می شناسیم و از ما بقی خبری نداریم، حتی ما سادات هم تنها به خاطر حفظ شجره با نام اجدادمان آشنا هستیم، اما از اینکه آن ها که بوده و چه نوع زندگی ای داشته اند بی اطلاعیم.

 

امام جمعه ارومیه در ادامه گفت: امام حسین(ع) در بخش دیگری از کلام خود فرمودند: «ای فرزند آدم به یاد آور مصرع و محل افتادن و خوابگاه خود را در قبر، و به یاد بیاور وقوف قیامت و ایستادن خود را در مقابل حکم عدل الهی در حالی که اعضا و جوارح تو بر تو گواهی دهد، آن روزی که قدم ها بر صراط بلغزد و قلبها از وحشت به گلوها رسد و صورت هایی سفید و صورت هایی سیاه باشد و اسرار و پنهانی‏ها ظاهر گردد و میزان عدل بر پا شود».

 

وی افزود: بیانات امام حسین(ع) قابل تامل است، چون آنچه در تربیت نفس ما موثر است فراموش نکردن لحظه جان دادن و هجرت از دنیا و تجسم اعمال انسان در پیشگاه الهی است و ما باید چنین مسایلی را در ذهن خود مرور کنیم.

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی خاصیت دنیا را اغوای آدمی دانست و اضافه کرد: دنیا به نوعی است که انسان حقیقت را احساس نمی کند، اما در قیامت ظهور و بروز اعمال دنیایی ما اتفاق می افتد، کسی که در این دنیا به مردم دیدگاه خوبی داشت همین چهره از او ظاهر می شود، اما کسی که قلب چرکینی دارد و به همه مردم بدبین است، این بدبینی چهره او را سیاه می کند.

 

وی افزود: خدا در این دنیا بر روی اعمال ما پرده انداخته است، اگر خدا پرده نمی افکند مرده ها بر روی زمین می ماندند و کسی دیگری را دفن نمی کرد، اما خدای متعال با پوشیدن اسرار، مردم را در نزد هم در دنیا رسوا نکرده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین قریشی گفت: از شدیدترین و سخت ترین شرایط این است که انسان در برابر خدا بایستد، الان کسی از اعمال ما سوال نمی کند و کاری به کرده های مان ندارد، اما در محضر خدای متعال که صحنه سختی است همه اعضا و جوارح علیه انسان شهادت می دهند.

 

وی به آیه 65 سوره یس اشاره و اضافه کرد: اگر آیات الهی نبود باور کردن چنین مسایلی سخت می شد که خدای متعال از اعضا و جوارح علیه انسان شهادت بگیرد و یا مهر را از دهان ما برداشته و اجازه دهد که با اعضای خود حرف بزنیم و از آن ها سوال کنیم که چرا علیه من حرف می زنید و آن ها بگویند به امر پروردگارمان که هر چیزی را به نطق می آورد.

 

ذکر مصیبت و یادآوری مسائل و مباحث کربلا نقل مجالس ما است

امام جمعه ارومیه با بیان اینکه ذکر مصیبت و یادآوری مسایل و مباحث کربلا نقل مجالس ما است، گفت: تا وقتی که حضرت اباعبدالله(ع) سرپا بودند مصیبت اهل بیت ایشان هنوز شروع نشده بود، وقتی حضرت را می دیدند قلب های شان قدرت می گرفت.

 

وی در ادامه افزود: وقتی حضرت به شهادت رسیدند مصیبت اصلی اهل بیت(ع) شروع شد، فرزندان و بانوان پاک حرم امام حسین(ع) را دست اسیر کرده و دست های شان را بستند، حضرت مهدی(عج) یکی از عظیم ترین مصیبت های کربلا را به اسارت رفتن بانوان مطهره حرم اولاد پیامبر اکرم(ص) می دانند و بر این ماتم از دیده خود سرشک غم و ماتم می ریزند.

 

حجت الاسلام والمسلمین قریش گفت: لشکر عمرسعد و شمر ملعون سر مبارک فرزند رسول الله(ص) را بر نیزه زده بودند، حضرت زینب(س) به شمر نزدیک شد و فرمود که من چند خواسته دارم؛ اول اینکه ما را از دروازه ای وارد شهر کنید که مردم کمی آنجا باشد، دوم سرهای مبارک را با فاصله از ما نگه دارید تا مردم به آن سرها نگاه کنند و کمتر چشم شان به ما بیافتد.

 

وی در پایان گفت: شمر به قدری ملعون و خبیث بود که برعکس خواسته حضرت زینب(س) عمل کرد و دستور داد سرهای مبارک را به میان بانوان حرم ببرند تا مردم بیشتر متوجه آنان شوند./936/202/ب1

ارسال نظرات