۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۰
کد خبر: ۳۰۸۰۴۹
قائم مقام پژوهشگاه قرآن و حدیث عنوان کرد؛

ضرورت توجه به پژوهش‌های کاربردی و مورد نیاز جامعه

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام برنجکار در اختتامیه ششمین همایش حدیث پژوهش که در مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث قم برگزار شد، گفت: پژوهشگران از موازی کاری پرهیز کنند و به مباحثی بپردازند که نیاز جامعه را برطرف کند.
حجت الاسلام برنجکار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام رضا برنجکار، قائم مقام پژوهشگاه قرآن و حدیث قم در اختتامیه ششمین همایش حدیث و پژوهش که در مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث قم برگزار شد با اشاره به 25 آذر، سالروز پژوهش در کشور گفت: در این روز در سراسر کشور همایش‌هایی برگزار می‌شود و از پژوهشگران برتر تقدیر به عمل می آید.

 

وی به تقدیر از پیشکسوتان عرصه پژوهش اشاره کرد و اظهار داشت: بنیانگذار پژوهش‌های عصر جدید حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی ری شهری است که در ابتدا باید از وی تجلیل به عمل آید و در کنار آن از پژوهشگران برتر تجلیل شود.

 

قائم مقام پژوهشگاه قرآن و حدیث قم ابراز کرد: آیا پژوهش کاربردی را در عرصه حدیث می‌توان انجام داد یا فقط مربوط به مباحث فنی است؟؛ در احادیث و روایات به علم نافع سفارش شده است؛ اگر با یک پژوهش به قرآن و احادیث رجوع کنیم و پاسخ به سؤالات بدهیم، نوعی پژوهش‌ کاربردی است.

 

حجت الاسلام برنجکار با اشاره به حاکمیت یک اجتماع و شیوه حکومت توضیح داد: شناخت وضعیت موجود، شناخت وضعیت مطلوب و شناخت راهکارهای رسیدن به وضعیت مطلوب اصول سه گانه مدیریت حکومت است که نیاز به برنامه ریزی دارد و با پژوهش به این برنامه‌ریزی‌ها می‌رسیم.

 

وی به گسترش بهره گیری از پژوهش ها تأکید کرد و گفت: فرهنگستان‌های علمی کشور باید نیازهای جمهوری اسلامی ایران را استخراج کرده و به مراکز آموزشی و پژوهشی بدهد تا برای شیوه مدیریت آنها پژوهش انجام شود.

 

قائم مقام پژوهشگاه قرآن و حدیث افزود: در سراسر دنیا، مهمترین بودجه‌های مراکز آموزشی از راه تحقیقات و پژوهش‌ها تأمین می‌شود که این پژوهش‌ها، مبنای برنامه‌ریزی کشور قرار می گیرد؛ متأسفانه کشور ایران در این زمینه دچار خلأ است.

 

حجت الاسلام برنجکار به پژوهشگران توصیه کرد: برای رسیدن به وضعیت مطلوب باید خود پژوهشگران، نیازهای جامعه را شناخته و در آن راستا فعالیت کرده و مقالات خود را به مراکز تصمیم‌گیری عرضه کنند، تا مبنای عمل قرار گیرد.

 

وی با انتقاد از برخی فعالیت‌های پژوهشی بی‌ثمر ابراز کرد: پژوهشگران از موازی‌کاری پرهیز کنند و به مباحثی بپردازند که نیاز جامعه را برطرف کند؛ پژوهشگری که بتواند در برطرف کردن مشکلات موجود جامعه، راهکار ارائه بدهد بسیار کم است./840/پ203/ف2

ارسال نظرات