۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۳
کد خبر: ۳۰۸۱۸۱
رییس مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها:

ضعف در تولید محتوای رسانه ای عامل گرایش مردم به ماهواره ها است

خبرگزاری رسا ـ رییس مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها به ضعف تولید محتوا در ایران اشاره کرد و گفت: در کشور ما 71 درصد مردم از برنامه های ماهواره ای استفاده می کنند که تولید محتوای این شبکه های در حال افزایش در کنترل ما نیست و مخاطب را جذب خود می کند.
دفتر مطالعات و برنامه ريزي رسانه ها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، محمد سلطانی فر، رییس مطالعات و برنامه ریزی رسانه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهر امروز در همایش رسانه های محلی چالش ها و رویارویی ها که در استانداری آذربایجان غربی برگزار شد، اظهار داشت: شبکه های اجتماعی نسل دوم رسانه است که در آن تولید محتوا به عهده مخاطب گذاشته شده است.

 

وی با بیان این که بیش از 15 میلیون نفر در تلگرام عضو هستند، افزود: 80 درصد این اعضا با قصد تفریح و سرگرمی وارد این شبکه اجتماعی می شوند و به دنبال هدف خاص و یا تولید محتوای ارزشمند نیستند.

 

سلطانی فر به ضعف تولید محتوا در ایران اشاره و اضافه کرد: در کشور ما 71 درصد مردم از برنامه های ماهواره ای استفاده می کنند که تولید محتوای این شبکه های در حال افزایش در کنترل ما نیست و مخاطب را جذب خود می کند.

 

وی تأکید کرد: امروز ما به مقطعی وارد شده ایم که مردم خود را بدون هیچ آموزشی در معرض دسترسی به شبکه های اجتماعی قرار داده ایم و امکان کنترل محتوای این فضا نیست و مدیریت آن از دست ما خارج شده است.

 

رییس مطالعات و برنامه ریزی رسانه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: ما در حوزه رسانه ای آموزش های لازم را به اصحاب رسانه نداده ایم و در تولید محتوای ارزشمند دچار ضعف هستیم، بنابراین محتوایی که در مقابله هجمه ها بایستد تولید نمی شود.

 

وی به سرعت انتشار محتوا در فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی اشاره کرد و افزود: اگر از محتوای تولیدی مراقبت نشود با توجه به سرعت و وسعت نشر در این فضاها، بی کیفیت ترین و یا مخرب ترین محصول و محتوا به دست عزیزان ما می رسد.

 

سلطانی فر تأکید کرد: ما باید خود را آماده کنیم تا با فضایی که با آن مواجه هستیم مقابله کرده و به مردم تفهیم کنیم که با چه محتوایی مواجه هستند و در چه بستری حرکت می کنند.

 

وی با اشاره به اینکه یک میلیارد سایت و وبلاگ در جهان ثبت شده است، گفت: بر اساس این آمار امروز برای هر هفت نفر در جهان یک سایت یا وبلاگ وجود دارد که تولید محتوای مورد نظر خود را می کنند.

 

رییس مطالعات و برنامه ریزی رسانه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: 100 هزار شبکه اجتماعی در 27 دسته بندی تولید محتوا وجود دارد و در کشور ما تا کنون 700 سایت مجوز فعالیت گرفته اند.

 

وی در پایان وجود نشریه های محلی را ضروری دانست و اظهار داشت: هر چند که با وجود فضای مجازی میزان رغبت مردم به مطالعه نشریات محلی کمتر شده است، اما به دلیل تولید محتوایی قابل اطمینان تر ضروری است که این نشریات گسترش یابند./936/202/ب1

ارسال نظرات