۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۲
کد خبر: ۳۱۱۲۰۹
معاون پژوهش مجتمع آموزش عالی امام خمینی مطرح کرد؛

سوء مدیریت مراکز علمی در پژوهش‌های نظری/ جایگاه مهم حوزه و دانشگاه در اجرای کرسی‌های نظریه‌پردازی

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام مرادخانی با مهم خواندن ورود طلاب به پژوهش های نو جدید در موضوعات دینی گفت: حساسیت و احتیاط روی پژوهش ها لازم است؛ اما این نباید باعث شود مباحث نو به چالش کشیده نشود همچنانکه رهبر معظم انقلاب سالها پیش بحث کرسی های نظریه پردازی را مطرح کردند که این کار نیازمند یاری و مساعدت مراکز علمی حوزوی و دانشگاهی در پرداختن به امور دینی تازه است.
حجت الاسلام احمد مرادخاني

حجت‌الاسلام احمد مرادخانی، معاون پژوهش مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به تأثیراتی که پژوهش های دینی می تواند روی اعتقادات مردم بگذارد، تصریح کرد: در پژوهش های دینی باید دقت بسیار زیادی توسط فرد پژوهشگر بشود؛ چراکه ممکن است در یک پژوهش شبهات و ابهاماتی طرح بشود که در متن پژوهش به آنها پاسخ داده نشده باشد.

 

پژوهش های دینی نقد و بررسی شود

وی ادامه داد: باید به جهت هرچه بهتر و کارآمد شدن پژوهش های دینی، مراکز علمی نشست های نقد و بررسی برگزار کنند و یک پژوهش قبل از وارد شدن به متن جامعه مورد ارزیابی کارشناسان خبره قرار گرفته باشد.

 

معاون پژوهش مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) در ادامه با مهم خواندن ورود طلاب به پژوهش های نو جدید در موضوعات دینی اضافه کرد: حساسیت و احتیاط روی پژوهش ها لازم است؛ اما این نباید باعث شود مباحث نو به چالش کشیده نشود همچنان که رهبر معظم انقلاب سال ها پیش بحث کرسی های نظریه پردازی را مطرح کردند که این کار نیازمند یاری و مساعدت مراکز علمی حوزوی و دانشگاهی در پرداختن به امور دینی تازه است.

 

وی افزود: باید فضایی برای این کار باز شود تا افراد صاحب نظر و صاحب فکر مباحث خود را آزادانه و به صورت مستدل و مستمر مطرح کرده و روی آنها کار کنند و بدانند مورد تمسخر و تهدید قرار نمی گیرند.

 

رکورد بزرگ پژوهش های نظری

حجت‌الاسلام مرادخانی با تأکید بر رکود بزرگ در عرصه پژوهش های نظری اظهار داشت: آثار پژوهشی موجود در دو دسته تقسیم بندی می شوند؛ یک دسته اختصاص به مباحث کاربردی و مفید دارد؛ مثل شناخت ذات و اندیشه جریان های تکفیری و یا مباحث بین المللی مربوط به اسلام و اهل بیت(ع) که در مقام پاسخ گویی به شبهات و سؤالات تا حدی کافی بوده است؛ اما در مباحث بنیادی و نظری رکود بزرگی را مشاهده می کنیم و به ویژه در مباحث فقهی و اصولی نظریات جدیدی نداریم.

 

وی دلیل این رکود بزرگ را سوء مدیریت مراکز علمی دانست و تأکید کرد: وقتی مراکز علمی و پژوهشی ما آسیب شناسی اجتماعی و آینده نگری ندارند باید شاهد این چنین وضعی باشیم در حالی که لازم است پروژه های بزرگ تحقیقاتی و جدید مد نظر این مراکز قرار بگیرد.

 

عدم توجه به مجلات علمی یک نقطه ضعف است

معاون پژوهش مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) یکی از نقاط ضعف پژوهش های دینی را عدم توجه به مجلات دینی دانست و ابراز داشت: در مراکز علمی حوزوی و دانشگاهی مجلات علمی بین المللی و استفاده از آنها خیلی کم است در حالی که این مجلات می تواند تابلویی برای ارائه نظریه ها و آمارها باشد و این مناسب حوزه علمیه بعد از 30 سال گذر از انقلاب اسلامی نیست.

 

وی با اشاره به توجه بیش از حد استادان و بزرگان حوزه به امر تدریس بدون پژوهش خاطرنشان کرد: همین حجم توجه به تدریس کمبود وقت را به همراه دارد و بگذریم از این که خیلی از استادان ما یا اصلا بحث پژوهش را لازم نمی دانند و یا توجهی به آن ندارند؛ بنابراین برای حل این مشکل می توان راهکاری ارائه داد و آن توجه ویژه به رساله های سطح سه است که به عنوان مثال شرط گذاشته شود هرکس پایان نامه ارائه می دهد باید حداقل از او یک بار مقاله ای در یک مجله علمی به چاپ رسیده باشد که این کار تولید علم را نیز به همراه دارد و لازم است استادان هم توجه ویژه ای به این امر داشته و تجربه و دانش خود را در زمینه امور پژوهشی بالا ببرند./1330/ت302/س

ارسال نظرات