۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۶
کد خبر: ۳۱۱۴۸۷
خبرگان بصیر(48)

نفی کنندگان اصل ولایت فقیه نمی توانند در جایگاه خبرگان قرار بگیرند

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل حوزه های علمیه خواهران آذربایجان غربی مهم‌ترین شاخصه اعضای خبرگان رهبری را تبعیت از ولایت فقیه عنوان کرد و گفت: کسانی که اصل ولایت فقیه را قبول ندارند، نمی توانند در جایگاه خبرگان قرار بگیرند و ولی فقیه را تعیین کنند.
حجت الاسلام راحلي، مدير حوزه هاي علميه هاي خواهران آذربايجان غربي

حجت الاسلام حمید راحلی، مدیرکل حوزه های علمیه خواهران آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، با اشاره به جایگاه خبرگان رهبری گفت: اهمیت جایگاه خبرگان رهبری به همین اندازه بس که تعیین رهبر و ارزیابی عملکرد دستگاه رهبری از سوی این مجلس انجام می شود.

 

وی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب که «مجلس خبرگان رهبری مظهر مردم سالاری دینی است»، گفت: خبرگان رهبری حاکم شرعی را تایید می کنند و این مهم که شخص اول مملکت از سوی خود مردم با یک واسطه تعیین می شود، نشان از مردم سالاری دینی است.

 

حجت الاسلام راحلی ادامه داد: از آنجایی که خبرگان رهبری آگاهان دینی جامعه هستند انتخاب آنان هم در محور ارزش های اسلامی است و شخصی را که انتخاب می کنند، اصلح زمان است.

 

مدیرکل مرکز خدمات حوزه های علمیه آذربایجان غربی مهم ترین شاخصه اعضای خبرگان رهبری را تبعیت از ولایت فقیه عنوان کرد و گفت: در واقع شخص ولی فقیه خیلی مهم نیست، آنچه که اهمیت دارد جایگاه ولایت فقیه است که باید به این اصل پایبند باشند و برای خودشان نهادینه شده باشد.

 

وی تأکید کرد: کسانی که اصل ولایت فقیه را قبول ندارند، نمی توانند در جایگاه خبرگی قرار بگیرند و ولی فقیه تعیین کنند.

 

حجت الاسلام راحلی دیگر مشخصه نمایندگان مجلس خبرگان را اصل تقوا ذکر کرد و گفت: از آنجایی که در مواقع حساس، مسؤولیت تصمیم گیری با نمایندگان مجلس خبرگان است بنابراین حتما باید تقوای الهی در این افراد محرز باشد.

 

شورای نگهبان افرادی که واقعا شایستگی رأی مردم را داشته باشند، تأیید می کند

مدیرکل حوزه های علمیه آذربایجان غربی در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص هشدار دلسوزان نظام درباره خیز اصحاب فتنه و افراد زاویه دار با ولایت برای ورود به خبرگان آینده، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اصل صلاحیت ها از سوی شورای نگهبان انجام می شود، بنابراین تلاش می کنند افرادی را تایید کنند که واقعا شایستگی رای مردم را داشته باشند.

 

وی با اشاره به حساسیت تأیید صلاحیت نامزدهای مجلس خبرگان رهبری، افزود: با توجه به اینکه حاکمیت نظام از سوی مجلس خبرگان رهبری تعیین می شود، طبیعتا شورای نگهبان هم با حساسیت های خاص خود صلاحیت ورود افراد به این مجلس را پیگیری می کند.

 

حجت الاسلام راحلی، بهترین راهکار برای احراز صلاحیت افراد را مراجعه به خبره های جامعه و نظر گرفتن از آنان دانست و گفت: در انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز شاید خیلی افراد ناشناخته باشند ولی با مراجعه به نظر خبرگان، افراد اهل فن و کسانی که صاحب تشخیص هستند می توانیم با اطمینان خاطر به تکلیف شرعی خود عمل کنیم.

 

وی با اشاره به عدم آگاهی طیف وسیعی از جامعه نسبت به جایگاه مجلس خبرگان، کارکردها و حساسیت، اعلام کرد: انتخابات بهترین مجال است که خود نامزدها به این موضوع بپردازند و اهمیت و جایگاه خبرگان رهبری را برای مردم تبیین کنند.

 

مدیرکل حوزه های علمیه خواهران آذربایجان غربی، نشست های سالانه اعضای خبرگان رهبری و بحث و بررسی در خصوص مسائل کلی نظام را بسیار مهم برشمرد و گفت: رصد عملکرد دستگاه رهبری از وظایف مجلس خبرگان است، درست است که ما به قدری به دستگاه رهبری ایمان داریم که نمی توانیم خود را مجاب کرده و به این مسائل وارد شویم اما این از شئون مجلس خبرگان رهبریست که این خود اهمیت وافری دارد.

 

وی تأکید کرد: توجه به بعد نظارت بر عملکرد رهبری از سوی خبرگان رهبری، مردم را ملزم می کند که در انتخاب خود دقت بیشتری به خرج داده و سعی کنند افرادی را برگزینند که اگر در موضع تصمیم گیری قرار گرفتند بتوانند بهترین تصمیم ممکن را بگیرند.

 

حجت الاسلام راحلی با بیان اینکه نگرانی چندانی درباره انتخابات وجود ندارد، خاطرنشان کرد: از یک سو، شورای نگهبان عملکرد افراد را از گذشته تا به الان رصد می کند و سعی بر این است که افرادی که صلاحیت عمومی را داشته باشند، تایید کند و از سوی دیگر ولی فقیه در راس امور، ناظر بر همه دستگاه هاست و در جاهایی که احساس خطر شود، هشدارهای لازم را داده و ملت را آگاه می کنند، بنابراین نگرانی چندانی ندارد و حضور مردم در پای صندوق های رای مهم است که باید بیشتر مد نظر قرار بگیرد./936/302/ب1

ارسال نظرات