۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۲
کد خبر: ۳۱۱۸۲۰
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی:

گمراهی انسان در پرتو اطاعت از هوای نفس صورت می‌گیرد

خبرگزاری رسا ـ تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) گفت: انسان موجودی مرکب از عقل و شهوت است که عامل رشد و کمال او می‌شود، اگر انسان به سوی شهوت رود از حیوان پست‌تر و اگر از او دوری کند کمال او از ملائک هم بالاتر می‌رود.
 ري شهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدی ری‌شهری، تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و مفسر قرآن کریم امروز 30 دی در کلاس تفسیر قرآن کریم که در همین آستان برگزار شد، با اشاره به شیوه‌های اضلال و ابزارهای جنگ نرم از منظر قرآن، بیان داشت: اصلی‌ترین شیوه اضلال دروغ است.

 

وی افزود: دروغ انواع و اقسام مختلفی دارد که شامل دین تراشی، تحریف ادیان آسمانی و تظاهر به خیرخواهی نسبت به دیگران و از همه مهم‌تر سوء استفاده از هنر است.

 

حجت الاسلام والمسلمین محمدی ری‌شهری با بیان مصادیق مختلف سوء استفاده از هنر، ابراز کرد: مصداق اول هنر سخنوری است که قرآن از این هنر به عنوان گفتاری آراسته یاد می‌کند سخنی که انسان را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

 

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) ادامه داد: در روایت است فن سخنوری گویا انسان را سحر می‌کند به همین دلیل اهل بیت(ع) اجازه نمی‌دادند پیروان خود در محضر سخنوران باطل حضور داشته باشند.

 

وی افزود: امام صادق(ع) فرمودند اگر سخنور از جانب خدا نطق کند و سبب هدایت مستمعان شود گویا شنوندگان عبادت خدا را به جا آورده‌اند اما اگر سخنور از زبان شیطان سخن بگوید گویا شنونده ابلیس را عبادت کرده است.  

 

این مفسر قرآن کریم با اشاره به مصادیق سوء استفاده از هنر، عنوان کرد: بیهوده سرایی، موسیقی نامشروع، اشعار گمراه کننده، افسانه سرایی و مجسمه سازی از جمله این موارد است.

 

حجت الاسلام والمسلمین محمدی ری‌شهری با اشاره به مجسمه سازی، بیان داشت: مجسمه سازی در طی تاریخ سبب گمراهی مردم از راه توحید و مبدأ خرافه بت پرستی در بین امم مختلف بوده است.

 

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با اشاره به این‌که مصداق دیگر ابزار جنگ نرم سوء استفاده از تمایلات نفسانی است، ابراز کرد: انسان وجودی مرکب از عقل و شهوت دارد که عامل رشد و کمال انسان می‌شود به طوری که اگر انسان به سوی شهوت رود از حیوان هم پست‌تر می‌شود و اگر از او دوری کند کمال او از ملائک هم بالاتر می‌رود.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حقیقت شیوه‌های فریبکاران با هدف سوء استفاده از هوای نفسانی صورت می‌پذیرد./813/202/ب1

ارسال نظرات